آتش‌بس شکننده قره‌باغ برای سومین بار نقض شد

روز پنجم آبان، برای سومین بار دو کشور یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند

روشن، یکی از ساکنان محلی، در منطقه ترتر آذربایجان بیرون یک کافه ویران شده ایستاده است، 5 آبان 1399 - TOFIK BABAYEV / AFP

با وجود سه بار تلاش کشورهای مختلف برای پایان دادن به اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ و اعلام آتش‌بس، بار دیگر آتش‌بس نقض شد.

روز پنجم آبان، برای سومین بار دو کشور یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان شهرک‌های موجود در منطقه «ترتر» در منطقه قره‌باغ را گلوله‌باران کردند.

شوشان استپانیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان هم اظهار داشت که آذربایجان بر مواضع جمهوری خودخوانده آرتساخ آتش گشوده‌است.

این درحالی است که وزرای امور خارجه دو کشور دوکشور روز شنبه، سوم آبان به طور جداگانه با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن گفتگو کرده بودند. روز یکشنبه توافق آتش‌بس حاصل شده بود. اما این سومین آتش‌بس ظرف دو هفته گذشته هم تنها چند دقیق پس از توافق نقض شد.

پس از آنکه دو طرف یکدیگر را برای نقض آتش‌بس متهم کردند، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در سخنرانی تلویزیونی اظهارداشت که او قصد داشته این منازعه را «با ابزارهای سیاسی و نظامی» حل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکول پاشانیان، نخست وزیر ارمنستان هم اواخر روز دوشنبه در گفتگوی زنده‌ای در فیس‌بوک گفت که باور ندارد آذربایجان مایل به حل مسالمت‌آمیز این منازعه باشد: «مردم ارمنستان آماده اعطای امتیاز دوجانبه هستند، حتی اگر دردآور باشد، اما نه آماده تسلیم قره‌باغ نیستند.»

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، در نبرد حدود یک ماه اخیر ۹۲۷ نیروی نظامی و بيش از ۳۰ غيرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که ممکن است پنج هزار نفر در این درگیری کشته شده باشند.

روسیه و فرانسه نیز تلاش کرده بودند با برقراری آتش‌بس به تقابل نظامی دو کشور پایان دهند اما هر دو آتش‌بس پس از مدت کوتاهی نقض شد.

بیشتر از جهان