جنگنده‌های ترکیه مخفیانه در جمهوری آذربایجان مستقر شدند

ترکیه و آذربایجان حضور جنگنده‌ها را تکذیب کرده‌اند

یک فروند جت جنگنده اف-۱۶ وایپر نیروی هوایی ترکیه KAYHAN OZER / TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

به گزارش پایگاه خبری نظامی «وار زون»، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که دست‌کم دو فروند جنگنده اف-۱۶ وایپر نیروی هوایی ترکیه اوایل این ماه در فرودگاه بین‌المللی گنجه در جمهوری آذربایجان دیده شده‌اند.

این اولین مدرک معتبری است که نشان می‌دهد این جنگنده‌ها پس از شروع جنگ میان ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ در خاک آذربایجان هستند.

وبسایت وار زون در سوم اکتبر تصاویری ماهواره‌ای از فرودگاه بین‌المللی گنجه به دست آورد که دو فروند اف-۱۶ و نیز هواپیمای دیگری را که ممکن است هواپیماتری ترابری سبک سی‌ان-۲۳۵ باشد نشان می‌دهد. این فرودگاه در بخش غربی جمهوری آذربایجان و در فاصله کمتر از هشتاد کیلومتر ناگورنو-قره‌باغ واقع است.

بنا بر این گزارش، کریستیان تریبت، از گروه تحقیقات بصری روزنامه نیویرک تایمز، از اولین کسانی بود که حضور این جت‌های جنگنده را پیش از شروع درگیری در منطقه تشخیص داد.

موضوع حضور اف-۱۶های ترکیه در گنجه اولین بار روز ۲۹ سپتامبر مطرح شد، زمانی که شوشان استپانیان، سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان ادعا کرد که یکی از این جنگنده‌ها از آن فرودگاه به پرواز درآمده و یک فروند هواپیمای تهاجمی سوخوی سو-۲۵ نیروی هوایی ارمنستان را سرنگون کرده ‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وار زون، نیروی هوایی ترکیه در اوایل ماه اوت استقرار چند اف-۱۶ را در گنجه علنا اعلام کرد که ظاهرا بخشی از تمرینی آموزشی با نیروهای آذربایجان بود. در آن زمان نیز درگیری‌هایی در منطقه ناگورنو-قره‌باغ رخ داده بود.

این تمرین که «تورآز کارتالی-۲۰۲۰» نام داشت، روز دهم اوت به پایان رسید. اما تصاویر شرکت «پلنت لب» نشان داد که شش فروند اف-16 و یک فروند هواپیمای سی‌ان-۲۳۵ روز دهم سپتامبر هنوز در فرودگاه گنجه بودند.

به گزارش وار زون، نیروهای آذربایجان در جنگ کنونی از پهپادهای مسلح «بیرقدار تی۳۲» ساخت ترکیه و نیز مهمات سخت اسرائیل استفاده کرده‌است.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی همچنین ظاهرا نشان می‌دهد که آذربایجان دست‌کم میک موشک بالیستیک دوربرد »لورا» ساخت اسرائیل را به سوی هدفی در مرز میان ارمنستان و ناگورنو-قره‌باغ شلیک کرده است.