آمریکا پول نفت توقیف شده از ایران را به قربانیان ترور می‌دهد

واشینگتن از توقیف دو محموله بزرگ سلاح و نفت خبر داده بود

کشتی بلا که حامل نفت ایران بود و بار آن توقیف شد-US DEPARTMENT OF JUSTICE / AFP

ایالات‌متحده آمریکا اعلام کرد محموله نفتی ایران که در مسیر ونزوئلا توقیف شده را به مبلغ بیش از ۴۰میلیون دلار فروخته و درآمد حاصل از آن را به خانواده قربانیان تروریسم دولتی اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه‌های آمریکا در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی را به پرداخت غرامت‌های سنگین به خانواده قربانیان ترور محکوم کرده‌اند. از جمله آنها غرامت ۸۷۹میلیون دلاری بابت بمبگذاری سال ۱۹۹۶ در عربستان سعودی است که به کشته شدن ۱۹ عضو نیروی هوایی آمریکا منجر شد.

تهران این اتهام را رد کرده و می‌گوید غرامتی پرداخت نمی‌کند.

مقامات وزارت امور خارجه و دادگستری آمریکا همزمان از توقیف بزرگترین محموله سلاح ایران در اواخر سال گذشته میلادی و اوایل سال جاری میلادی خبر دادند.

به گفته جان درمرس از امنیت ملی آمریکا، این اقدامات نمایانگر توقیف بزرگترین محموله نفت و سلاح از ایران است که تا کنون انجام شده است. او همچنین جمهوری اسلامی را به حمایت از «تروریسم» و «نیروی بی‌ثبات‌کننده در جهان» توصیف کرد.

این گزارش‌ها همزمان با بیانیه خزانه‌داری آمریکا درمورد تحریم هشت شرکت فعال در تجارت محصولات پتروشیمی ایران در چین، سنگاپور و ایران منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشینگتن اخیرا اعلام کرده بود که مالک یونانی چهار کشتی حامل نفت ایران برای ونزوئلا به طور داوطلبانه این محموله نفتی که ناقض تحریم‌ها بوده است را به آمریکا تحویل داده است. مقامات تهران نیز مدعی شدند که این محموله نفتی را به ونزوئلا فروخته و پول آن را نیز دریافت کردند.

گزارش سی‌ان‌ان حاکی از آن است که محموله سلاح‌های ایرانی که در آبان ۹۸ و بهمن ۹۹ توقیف شده نیز شامل ۱۷۱ موشک هدایت‌شونده ضدتانک، هشت موشک زمین به هوا و انواع دیگر موشک‌ها و سلاح گرم بوده است. نیروی دریایی آمریکا هنگام بازرسی دو شناور بدون پرچم این تسلیحات را کشف کرده است.

در ۲۴بهمن‌ماه گذشته ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا،‌سنتکام، از توقیف «سلاح و مهمات ساخت ایران» در دریای عرب خبر داده بود.

یک هفته بعد، سنتکام اعلام کرده که دریافت‌کننده محموله سلاح‌های توقیف شده شبه‌نظامیان شیعه در یمن بوده‌اند. حوثی‌ها از جمله گروه‌های نظامی شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن به‌شمار می‌روند.

این گروه تا کنون مسئولیت شماری از حمله‌ها در منطقه از جمله عربستان سعودی را بر عهده گرفته است.

عربستان سعودی و آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند که سلاح‌های استفاده شده در حمله شهریورماه گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو ساخت ایران بودند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز «منشاء ایرانی» سلاح‌ها را تایید کرد.

اما مقامات تهران این اتهام را رد می‌کنند.

بیشتر از جهان