تلاش قربانیان تروریسم برای دریافت غرامت از اینستکس

شاکیان دادخواست خود را به دادگاه بدوی در فرانسه ارایه دادند

AFP

 

کانال ویژه اقدام مالی (اینستکس)، در مسیر طولانی اجرایی شدن با یک مانع احتمالی دیگر روبرو شده و آن اقدام قانونی از سوی یک سازمان غیر دولتی اسرائیلی است.

در حالی که آلمان به عنوان مبتکر اینستکس به همراه بریتانیا و فرانسه تلاس می‌کند با اجرای موثر این مکانیسم مالی، به حفظ برجام و جلوگیری از کاهش تعهدات ایران نسبت به توافق هسته ای، کمک کند، یک مرکز حقوقی به نام Shurat Hadin  قصد دارد از منابع مالی ایران در اینستکس به عنوان غرامت برای قربانیان اقدامات تروریستی بهره‌برداری کند. این سازمان غیر دولتی که برای مبارزه با تروریسم و حفاظت از حقوق یهودیان در سراسر جهان تلاش می‌کند، ادعا می‌کند، باید از منابع مالی موجود در اینستکس برای پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم تحت حمایت جمهوری اسلامی استفاده کرد.

به گزارش روزنامه هیوم، شاکیان این پرونده اتباع اسرائیلی و آمریکایی هستند که بستگان آنها در حمله گروه‌هایی مانند حماس و جهاد اسلامی در اسرائیل کشته یا مجروح شده‌اند. دادگاه‌های فدرال آمریکا، هم اکنون نیز با پرداخت میلیون‌ها دلار غرامت به این خانواده‌ها موافقت کرده‌اند.

این خانواده‌ها روز دوشنبه شکایت خود را به دادگاه بدوی در فرانسه ارایه دادند. آنها می‌خواهند پول نفت یا هر دارایی دیگر مربوط به ایران که در کانال مالی اینستکس قرار می‌گیرد، به نفع آنها ضبط شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از این خانواده‌ها توانسته بابت نقش سوریه و ایران در تامین مالی حماس که به کشته شدن فرزند آنها در درجریان یکی از حمله های این گروه در اسرائیل منجر شد، حکم ۱۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار غرامت را از یکی از دادگاه‌های آمریکا دریافت کند. این دختر سه ماهه در حمله سال ۲۰۱۴ حماس کشته شد.

طبق قوانین آمریکا هرگونه نقل و انتقال‌های مالی برای ایران از طریق سیستم بانکی بین‌المللی ممنوع است. به همین دلیل اروپائیان قصد دارند با اجرای اینستکس به ایران در زمینه واردات کالاهای بشر دوستانه -غذا و دارو- کمک کنند. اما مقامات تهران می‌گویند، این کافی نیست و باید دامنه این مکانیسم مالی به فروش نفت و دیگر کالاها گسترش یابد. در صورتی که حکم دادگاه بدوی فرانسه به نفع شاکیان باشد، دارایی‌های احتمالی ایران در اینستکس و اجرای این مکانیسم مالی با تهدید مواجه می‌شود.

در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از اتحادیه اروپا به دلیل رویکرد اش در قبال ایران انتقاد کرده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه گفته بود اقدامات اخیر ایران در کاهش تعهدات نسبت به برجام، نقض صریح آن به شمار نمی‌رود.

به گزارش رویترز، نتانیاهو این رفتار اروپا را با دیپلماسی نافرجام در برابر نازی‌ها در آستانه جنگ جهانی دوم مقایسه کرده است.

نتانیاهو به طور غافلگیرکننده ای در سه ماه اخیر که تنش‌ها بین ایران و آمریکا افزایش یافته، ساکت بوده و برخلاف معمول از اظهار نظرهای تند خودداری کرده است.

اما به نظر می‌رسد برخی نشانه‌ها از احتمال از سرگیری مذاکرات بین ایران و آمریکا، به نگرانی‌ها در اسرائیل دامن زده است. به گزارش رویتز، نتانیاهو در انتقاد از اروپا تا جایی پیش رفته که گفته است، اروپا منتظر است موشک‌های ایران با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در خاک این اتحادیه فرود بیایند و آنگاه برای اقدام خیلی دیر خواهد بود.