معترضان هنگ کنگ بازدیدکنندگان چینی را هدف قرار می‌دهند

پوشش خبری این تظاهرات در بیشتر مناطق سرزمین اصلی چین سانسور شده است

AFP

مخالفان لایحه استرداد مجرمین در راهپیمایی اخیرشان در خیابان‌های هنگ کنگ سعی می‌کردند پیام خود را  به گردشگران و بازدیدکنندگان چینی برسانند.

انتظار می‌رود این راهپیمایی عمومی که اولین تظاهرات بزرگ بعد از یورش هفته گذشته به ساختمان شورای قانون‌گذاری است، پس از عبور از یک منطقه عمده خرید در یک ایستگاه قطار سریع‌السیر که این شهر را  به سرزمین اصلی چین وصل می‌کند، پایان یابد.

درگیری‌هایی میان نیروهای پلیس ضد شورش و برخی فعالان معترض در محله مانگ کاک درگرفت و پلیس به دنبال متفرق کردن جمعیت بود. تصاویر زنده تلویزیونی گروهی از تظاهرکنندگان را نشان می‌داد که بعد از درگیری با پلیس دستگیر شده و روی زمین خوابانده شده بودند.

 برگزارکنندگان تجمع ادعا کردند بیش از ۲۳۰ هزار نفر در تظاهرات روز یک‌شنبه شرکت کردند، در حالی‌که بنا به تخمین پلیس ۵۶ هزار نفر در آن روز در خیابان‌های هنگ‌کنگ بوده‌اند.

اعتراضات پیشین از پوشش خبری بسیار کمی در چین برخوردار بوده‌اند. در این کشور، از  زمان قتل عام میدان تیان‌ان‌من در پکن در ژوئن ۱۹۸۹، اخبار مربوط به مخالفان و معترضان سانشور می‌شود.

ونتوس لاو، که یکی از سازمان‌دهنده‌گان این راهپیمایی است، می‌گوید: «امیدوارم که مردم هنگ‌کنگ بتوانند نشان دهند که چگونه می‌توانند مسالمت آمیز راهپیمایی کنند و اطلاعات مربوط به این اعتراض‌ها را به ساکنان سرزمین اصلی چین و کسانی که از آنجا می‌آیند منتقل کنند».

وی اضافه کرد که در پایان این تظاهرات هیچ برنامه‌ای برای ورود به ایستگاه راه آهن وست کاولون ندارند.

برگزارکنندگان این تضاهرات تبلیغاتی را پخش کرده‌اند که مصرانه از مردم می‌خواهند به این راهپیمایی بپیوندند.

در یکی از این تبلیغات آمده است: «معجزه‌گران گرامی، اگر نتوانسته‌اید این افراد بی‌عاطفه را به افرادی دلسوز تبدیل کنید، در ۷ ژوئیه با ما به خیابان‌ها بیایید».

فعالان همچنین روزنامه‌هایی را با سرخط «اعتراض میلیون‌ها انسان علیه کمونیسم چینی جهان را شوکه کرد» در یک منطقه خرید که گردشگران زیادی از سرزمین اصلی چین به آنجا می‌آیند پخش کردند.

رادیو تلویزیون محلی هنگ‌کنگ اعلام کرد که بیش از هزار افسر پلیس در ایستگاه مذکور در حال آماده‌باش هستند. این رسانه ادعا کرد که پلیس از خروجی‌ها محافظت می‌کند و بخش‌هایی از ساختمان، از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی و نوشیدنی، به دلایل امنیتی مسدود شده‌اند.

وبسایت‌های فروش بلیت نشان می‌دهند که بلیت قطار مسیر بین هنگ کنگ و شنژن، در سرزمین اصلی چین، در ساعات بین ۲:۳۰ بعدازظهر و ۶:۳۰ بعدازظهر، که همزمان با ساعات اعتراضات است، به طور کامل فروخته شده است.

مسافرانی که به این شهر آمده‌اند به خبرنگاران گفته‌اند که از وجود این تظاهرات و لایحه استرداد مجرمین اطلاع نداشتند.

اعتراضات علیه این لایحه که اجازه می‌دهد افراد برای محاکمه به دادگاه‌های سرزمین اصلی چین که تحت کنترل حزب کمونیست هستند فرستاده ‌شوند، در هفته‌های اخیر میلیون‌ها نفر را به خیابان‌های این مستعمره سابق بریتانیا کشانده است.

از سال ۲۰۱۲  که شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین شده است این اعتراضات به بزرگترین چالش برای او تبدیل شده است.

کری لم، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ، این لایحه را به حالت تعلیق درآورده است و به دانشجویان دو دانشگاه پیشنهاد کرده که پشت درهای بسته مذاکره کنند، اما فعالان خواستار لغو همیشگی این لایحه و پایان دادن به تحقیق و تجسس در مورد معترضان شده‌اند. 

در تظاهرات هفته گذشته، یک پلاکارد از دیوار مجلس قانونگذاری هنگ کنگ آویزان شده بود که روی آن نوشته شده بود: «نه به شورشی‌ها، فقط استبداد. فقط حاکمیت استبداد». این نوشته منعکس‌کننده باور بسیاری از معترضان است که می‌گویند دولت پکن یک «رژیم خودکامه و مستبد» است.

دن لی یکی از کسانی که در روز یک‌شنبه به همراه همسر و سه فرزندش به تظاهرات پیوسته بود می‌گوید: «این چهارمین تظاهرات و راهپیمایی ما بود چرا که به نظر ما دولت فعلی آن‌طور که باید کشور را اداره نمی‌کند، ما باید از هنگ‌کنگ با راهپیمایی‌های خود در خیابان محافظت کرده و آن را برای نسل‌های بعدی نگاه داریم.»

در سال ۱۹۹۷ هنگ کنگ با فرمول «یک کشور، دو نظام» به چین بازگردانده شد که به این منطقه آزادی‌هایی را می‌دهد که سرزمین اصلی چین از آنها محروم است، از جمله آزادی اعتراض و سیستم قضائی مستقل.

وکلا و گروه‌های حقوق بشر می‌گویند سیستم قضایی چین به شکنجه، اعتراف‌گیری به زور و بازداشت خودسرانه معروف است.

© The Independent