تظاهرات سراسری لهستان در پی تصویب قانون جنجالی ممنوعیت سقط جنین

سقط جنین حتی با علم به این که بچه حین زایمان می‌میرد هم ممنوع شده است

برگزارکنندگان اصلی این تظاهرات گروه «زنان معترض» است که طی هفته گذشته با شعار «سر کار نمی‌رویم» اعلام تظاهرات ملی کرد- Piotr Skornicki/Agencja Gazeta/via REUTERS

کارگران و کارمندان در سراسر لهستان در اعتراض به تصویب تقریباً نهایی قانون ممنوعیت سقط جنین دست از کار کشیدند. 

در پی اعلام تظاهرات ملی برای ایستادن در برابر ممنوعیت سقط جنین، مردم روز چهارشنبه تصمیم گرفتند دست از کار بکشند. طبق این قانون حتی در صورت نقص مادرزادی جنین نیز کسی اجازه سقط جنین در لهستان ندارد.   

برگزارکنندگان اصلی این تظاهرات گروه «زنان معترض» است که طی هفته گذشته با شعار «سر کار نمی‌رویم» اعلام تظاهرات ملی کرد. 

به گزارش رسانه‌های لهستان برخی کلاس‌های دانشگاه‌ها نیز تعطیل شد و شهرداران شهرهای ورشو و کراکوف نیز از سر کار نرفتن کارمندانشان حمایت کردند. 

تنش‌ها در این کشور ۳۸ میلیونی واقع در اروپای مرکزی بالا گرفته است و در پی تصویب این قانون در دادگاه، از روز پنج‌شنبه هر روز اعتراضات خیابانی برپا می‌شود.   

خشم عمومی از تصویب این قانون متوجه کلیسای کاتولیک و یاروسلاو کاچینسکی رهبر حزب حاکم لهستان و قدرتمندترین سیاستمدار این کشور شده است. این قانون حتی سقط را برای زنانی که جنین‌شان قطعاً هنگام تولد از بین خواهد رفت، ممنوع کرده است. 

روز یک‌شنبه زنان با ورود به کلیساها مراسم مذهبی را برهم زدند، به کشیش‌ها دشنام دادند و با افشانه بر ساختمان کلیساها دیوارنویسی کردند. روز بعد نیز معترضان تابلوهایی حاوی این پیام‌ها در دست داشتند: «کاش دولت را سقط می‌کردیم.» و «حق انتخاب می‌خواهم، نه ترس و وحشت.» 

هیلاری مارگولیس پژوهشگر حقوق زنان دیده‌بان حقوق بشر در مصاحبه با ایندیپندنت گفت طولانی شدن این تظاهرات عمومی علی‌رغم خطر همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد که این قانون تأثیر زیادی بر «زندگی روزمره زنان و دختران دارد» و لهستانی‌ها «تجاوز به حقوق انسانی خود را نمی‌پذیرند و نمی‌گذارند جان و سلامت‌شان در معرض خطر قرار گیرد». 

با این حال دولت بسیار محافظه‌کار لهستان تصمیم گرفته است که عقب ننشیند. 

آقای کاچینسکی سه‌شنبه شب گفت معترضان می‌خواهند «لهستان را به نابودی بکشانند» و از حامیان حزبش خواست «به هر قیمتی که شده» از کلیساها محافظت کنند. 

سخنرانی او در مقابل دوربین در حالی که پشت سرش پرچم‌های لهستان گذاشته بودند، برخی منتقدان را به یاد سخنرانی معروف رهبر حزب کمونیست این کشور وویچک یاروزلسکی انداخت که در سال ۱۹۸۱ برای سرکوب اعتراضات ضدحکومتی حکومت نظامی اعلام کرد. 

این رهبر ۷۱ ساله معاون نخست وزیر لهستان و فرمانده پلیس و نیروهای امنیتی است و برخی انتخاب واژگانش را نشان تحریک مردم به خشونت خوانده‌اند. 

روز یک‌شنبه اعضای برخی از گروه‌های افراطی راست‌گرا و هواداران فوتبال برای محافظت از کلیساها گرداگرد آن‌ها ایستادند و چند مورد درگیری میان آن با معترضان و نیروهای پلیس گزارش شده است.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیزمون هولونیا مؤسس جنبش سیاسی جدیدی که میانه‌رو است، مدعی شده است که آقای کاچینسکی «به نام دفاع از کلیساها می‌خواهد به روی مردم آتش بگشاید و در کشور جوی خون به راه اندازد». 

بارتوش وگلارچیک سردبیر خبرگزاری اونت گفت: «این سیاستمدار با دادن مجوز به لات و لوت‌های فوتبالی و تندروهای راست‌گرا برای کتک زدن مردم در خیابان‌ها اعمال قدرت کرده است.» 

اما آقای کاچینسکی می‌گوید این معترضان بوده‌اند که با تجمع گسترده در گیرودار همه‌گیری جان ملت را به خطر انداخته‌اند. 

ماریوش کامینسکی وزیر کشور لهستان روز چهارشنبه گفت: «در صورتی که با فراخوان رهبران و برگزارکنندگان این اعتراضات باز هم شاهد چنین رفتارهای تهاجمی و هتک حرمت کلیساها باشیم، پلیس اقدامی قاطعانه خواهد کرد.» 

او گفت ۷۶ نفر در جریان این تعرض‌ها به کلیساها دستگیر شده‌اند و دادستان‌ها مشغول رسیدگی به ۱۰۱ پرونده در این ارتباط هستند. 

تعداد زیادی از مردم با وجود شیوع سریع ویروس کرونا به خیابان‌ها آمده‌اند، در حالی که دیروز ۱۸ هزار و ۸۲۰ نفر دیگر مبتلا شده‌اند و ۲۳۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان