نظارت بسیج بر بازارهای ایران

۴۵۰۰ بسیجی با ادوات هوشمند برای نظارت بر بازارهای سراسر کشور وارد می‌شوند

طرح نظارت و قیمت‌گذاری کالاها در بازارهای سراسر کشور توسط نیروهای بسیج انجام خواهد شد- ATTA KENARE / AFP

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران از حضور چهار هزار و ۵۰۰ نفر عضو بسیج برای افزایش نظارت بر بازار خبر داد.

حضور بسیجی‌ها بر طرح نظارت و قیمت‌گذاری کالاها در بازارهای سراسر کشور نشان‌دهنده افزایش کنترل حکومتی و نظامی سپاه پاسدارن و امنیتی کردن فضای اقتصادی کشور است.

بسیج به عنوان یکی از سازمان‌های نظامی و زیرمجموعه سپاه پاسداران در ایران جزو مهم‌ترین بازوهای قدرت و نظارت حداکثری حکومت ایران به‌شمار می‌رود.

با اعلام خبر حضور چهار هزار و ۵۰۰ نیروی بسیجی برای نظارت بیشتر بر بازارهای کشور از سوی سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، به نظر می‌رسد با ورود به ماه آبان و نزدیک شدن به سالگرد اعتراض‌های سراسری در آبان سال ۹۸ و به دلیل بحران‌های اقتصادی اخیر و نارضایتی مردم از عملکرد دولت و مجلس در کشور، حکومت در ایران به بازوی نظامی و سرکوبگر خود متوسل شده است تا احتمال هرگونه مخالفت یا ناآرامی را در نطفه خاموش کند.

به گفته بهنام نیک‌منش، سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران به ایلنا: «با توجه به این که در سطح کشور نیروهای بازرسی اصناف و سازمان صمت در شرایط کنونی کم است، برای نظارت بر بازار به نیروی بیشتر نیاز داریم. از همین رو پیشنهاد داده شد که نیروهای بسیج به کمک سایر بازرسان در موضوع نظارت بیایند.»

آقای نیک‌منش توضیحی در مورد این که چه کسی یا ارگانی چنین پیشنهادی را داده است، نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران در خصوص این که کدام بخش از نیروهای بسیج برای نظارت انتخاب شده‌اند، گفت: «بستگی به مدیریت بسیج دارد که چه نیروهای فعالی را برای این موضوع در نظر بگیرند. صحبت اولیه این بود که بین چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ نیروی بسیج در این امر کمک کنند.»

به گفته نیک‌منش، بسیج هم اعلام آمادگی کرده است و به زودی زمان شروع به کارشان مشخص خواهد شد.

علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت پیش‌تر در حاشیه جلسه کمیسیون‌های مجلس گفته بود: «بسیجی‌های سراسر کشور به ابزارهای هوشمند مورد نیاز برای کنترل و نظارت بر بازار مجهز شده‌اند و روند تشدید نظارت بر بازار را اجرایی می‌کنند.»

طی روزهای گذشته کمبود روغن و سهمیه‌بندی آن در بیشتر مناطق تهران و همچنین افزایش قیمت گوشت و کمبود و گرانی نان از ایران گزارش شده است.

بیشتر از