چندمهری چیست و سازوکار آن چگونه است؟

چندمهری یعنی عشق ورزیدن به بیش از یک نفر

در روابط چندمهری فقط بحث رابطه جنسی مطرح نیست-istock

(این مقاله نخستین بار در سال ۲۰۱۸ انتشار یافت) 

مردم با راه‌های مختلف عشق می‌ورزند و رابطه‌ها مانند هم نیست و به همین دلیل است که چندمهری و با بیش از یک نفر رابطه داشتن هر چه بیشتر بحث روز شده است. 

اصطلاح چندمهری به گوش اکثر مردم خورده است اما همگان درک روشنی از معنای آن یا چندوچون این روابط غیرتک‌همسری ندارند. 

چندمهری را که به معنای عشق ورزیدن به بیش از یک نفر است اغلب با روابط آزاد یکسان فرض می‌کنند که همیشه این طور نیست. 

در واقع رابطه چندمهری منحصر به فرد است چرا که دربردارنده چندین پیوند عاشقانه است. 

رابطه چندمهری چیست؟ 

رابطه چندمهری نوعی رابطه غیر تک‌همسری است و چون چند نفر و نه فقط دو نفر در آن حضور دارند با سایر رابطه‌ها فرق دارد. 

به گفته سوزان وینتر نویسنده و کارشناس روابط عاطفی ساکن شهر نیویورک، رابطه چندمهری اغلب «دارای این ویژگی است که یک زوج اصلی در آن حضور دارد و آزادانه (و براساس رضایت متقابل) با شریک‌های عاطفی دیگری رابطه دارد. زوج اصلی هردو با هم یا هرکدام جداگانه این روابط جنسی را برقرار می‌کنند». 

البته روابط چندمهری حتی در زوج‌های مختلف نیز با هم فرق دارند. 

برخی در رابطه چندمهری با چندین نفر رابطه دارند ولی یک یار اصلی دارند. رابطه چندمهری برخی دیگر نیز به معنای داشتن دو رابطه کاملاً مجزا است. 

وینتر در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «نگرش اساسی در چندمهری این است که دلبستگی جنسی باید آزاد و کامل باشد و نباید محدود به قیدهای رابطه تک‌همسری باشد. در نوعی دیگر از چندمهری هم زوجین می‌دانند که شریک‌شان یک معشوق دیگر هم دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازوکار رابطه چندمهری چگونه است؟ 

رابطه چندمهری با ساخت اجتماعی اصلی روابط مطابقت ندارد و به همین دلیل غالباً باعث سردرگمی افراد بیرونی می‌شود. 

رابطه چندمهری در صورتی موفقیت‌آمیز است که تمامی افراد درگیر در آن روراست و صادقانه خواست و نیازشان در این رابطه را بروز دهند. 

رابطه چندمهری با رابطه تک‌همسری فرق دارد ولی مانند تک‌همسری حد و حدودی دارد که تعیین شرایط اشخاصی که با آن‌ها وارد رابطه چندمهری می‌شویم یا مدتی که با هر یک از آن‌ها می‌گذرانیم از جمله آن‌ها است. 

آزادی روابط جزء جدایی‌ناپذیر رابطه چندمهری است وگرنه مشکل پیش می‌آید. البته هرقدر هم که رابطه‌مان با شریک/شریک‌های عاطفی خود شفاف باشد باز هم حسادت مشکل‌ساز می‌شود. 

وینتر می‌گوید: «رابطه با یک نفر هم دشوار است، چه برسد به رابطه با دو نفر یا بیشتر. هر چه تعداد افرادی که با آن‌ها رابطه داریم بیشتر شود فراز و نشیب‌های تجربه‌های عاطفی هم چالشی‌تر می‌شود.» 

او گفت: «از طرفی چندمهری جنبه پنهانی روابط و احساس خیانت را از رابطه حذف می‌کند، اما از سوی دیگر مدیریت دگرخوش‌خواهی (خوشی ناشی از خوش بودن یار با دیگری) از موانعی است که بیشتر افراد حاضر در رابطه چندمهری با آن درگیرند.» 

وینتر گفت: «رابطه چندمهری به درد افرادی می‌خورد که کاملاً از نظر فلسفی و عاطفی با مفهوم آن موافق باشند. حتی در این صورت هم حذف کامل احساس‌ عدم‌اعتماد به نفسی که آتش حسد را می‌افروزد، دشوار است.» 

چندمهری چه فرقی با رابطه باز دارد؟ 

اغلب چندمهری را با رابطه باز یکی می‌گیرند. هردوی این روابط غیرتک‌همسری هستند اما لزوماً یکی نیستند. 

در روابط چندمهری فقط بحث رابطه جنسی مطرح نیست، اما روابط باز را عموماً داشتن رابطه جنسی خارج از رابطه اصلی تعریف می‌کنند که لزوماً شکل رابطه عاطفی به خود نمی‌گیرد. 

در چندمهری چند رابطه شکل می‌گیرد که نیروی محرکه آن‌ها عشق و دلبستگی عاطفی است. 

چه کسانی وارد رابطه چندمهری می‌شوند؟ 

هرکسی می‌تواند روابط چندمهری برقرار کند به شرط آن که به عواقب آن کاملاً آگاه باشد. 

افراد چندمهری معمولاً در روابط خود بازتر هستند اما این بدان معنی نیست که لزوماً با چند نفر رابطه جنسی دارند یا گرایش‌های جنسی سیال و چندگانه دارند. 

برای ورود به روابط چندمهری افراد باید نیازها و خواسته‌های خود را شفاف بیان کنند. 

به گفته وینتر، چندمهری یعنی دوست داشتن چند نفر یا مورد مهر و عشق چند نفر بودن، اما وجود «حد اعلای اعتماد، گفت‌وگو و عزم به شفاف بودن» در این نوع روابط حیاتی است.

© The Independent

بیشتر از زندگی