نوعی از مصونیت اجتماعی در برابر ویروس کرونا در آفریقای جنوبی

«بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر از مردم آفریقای جنوبی در برابر ویروس کرونا به درجه‌ای از مصونیت رسیده‌اند»

به طور میانگین ۳۷ درصد زنان باردار و ۴۲ درصد مبتلایان به اچ‌آی‌وی حامل پادتن کووید-۱۹ هستند-Luca Sola / AFP

با عبور از اولین موج ویروس کرونا و گزارش مسئولین از کاهش غیرمنتظره موارد ابتلا به این ویروس، دانشمندان در آفریقای جنوبی گمان ‌می‌کنند در این کشور نوعی مصونیت اجتماعی در برابر کووید-۱۹ ایجاد شده است. 

آفریقای جنوبی در اوج این بیماری فراگیر، در رتبه پنجم جهانی از نظر تعداد مبتلایان قرار داشت.  اکنون به نظر می‌رسد این کشور از موج دومی که در اروپا و سایر نقاط شاهد هستیم، در امان مانده است.

یک رشته مطالعاتی که در استان‌های کیپ غربی و خائوتنگ انجام گرفته، نشان می‌دهد که در برخی مناطق، تا ۴۰ درصد مشارکت‌کنندگان­ در پژوهش، در بدن خود پادتن ویروس کرونا داشته‌اند. اکثر این افراد حتی نمی‌دانستند که به این ویروس آلوده شده‌اند.

پس از جمع‌آوری یافته‌های این تحقیق، شبیر مهدی، استاد ویروس‌شناسی در دانشگاه ویتواترزراند، گفت که معتقد است «بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر از مردم آفریقای جنوبی در برابر ویروس کرونا به درجه‌ای از مصونیت رسیده‌اند».

پروفسور مهدی به اسکای نیوز گفت: «تنها توضیح موجهی که می‌توان درباره آن‌چه امروز در آفریقای جنوبی اتفاق افتاده داد این است که در این مناطق، نوعی مصونیت اجتماعی در کنار رعایت معیارهای غیر دارویی، مثل پوشیدن ماسک، فاصله‌گیری، بازگذاشتن جریان هوا در اماکن سرپوشیده و غیره، ایجاد شده است.»

پس از سپری شدن موج اول، محققان مستقر در شهر کیپ، برای یافتن رد ویروس، شروع به آزمایش نمونه خون‌هایی کردند که زنان باردار و بیماران اچ‌آی‌وی به درمانگاه‌های محلی داده بودند.

نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد به طور میانگین ۳۷ درصد زنان باردار و ۴۲ درصد مبتلایان به اچ‌آی‌وی حامل پادتن کووید-۱۹ هستند.

در حالی‌که تحقیقات بالینی هنوز در جریان است، نمی‌توان با قطعیت گفت که پادتن‌های تولیدی در بدن تا چه اندازه، و تا چه مدت، مصونیت ایجاد می‌کنند.

تحقیق‌های مشابهی در استان خائوتنگ، که در نواحی شهری ژوهانسبرگ و پریتوریا احاطه شده است، نشان می‌دهد که تقریبا یک سوم کسانی که مورد آزمایش قرار گرفتند به ویروس کرونا مبتلا هستند.

دکتر ماروین خسیائو، استاد ارشد و مشاور ویروس‌شناسی در دانشگاه شهر کیپ، می‌گوید یافته‌های این تحقیق دلیل کاهش ناگهانی موارد ابتلا، پس از اوج‌گیری اولیه را توضیح می‌دهد.

وی گفت: «به طور غیرقابل توجیهی، در پایان جولای، تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ سیر نزولی را آغاز کرد. در آن زمان نمی‌توانستم علت آن را درک کنم.»

وی ادامه داد: «اما حالا که به تحلیل داده‌ها پرداختیم، روشن شد، احتمالا دلیل اصلی کاهش موارد ابتلا ناشی از مصونیتی است که در جامعه ایجاد شده است.»

محقق‌ها معتقدند مقررات سخت‌گیرانه و محدودکننده در آفریقای جنوبی که در ماه مارس به مرحله اجرا گذاشته شد، اتفاقا مردم شهرستان‌های کوچک و شهرهای با تراکم بالای جمعیت را وادار کرد که مواجهه بیشتری با هم داشته باشند. در این مدت مجبور بودند، حتی برای مایحتاج ضروری، مثل خوراک یا دریافت کمک هزینه‌های دولتی، در صف‌های طولانی منتظر بمانند.

به گفته دکتر خسیائو، این موضوع باعث ایجاد شبکه‌های جدیدی از شیوع بیماری شد و ناخواسته به شکل‌گیری موج گسترده‌ای از مبتلایان کمک کرد.

دکتر مهدی معتقد است ناکامی مقررات محدودکننده در کاهش کووید-۱۹، منجر به سطح بالایی از مصونیت شد. در صورت ادامه این روند، احتمالا مصونیت در میان سایر مردم آفریقای جنوبی نیز ایجاد خواهد شد.

او گفت: «عدم موفقیت در رعایت قوانین محدودکننده، که ناخواسته موجب شیوع بیشتر ویروس شد، به درصد بالایی از مردم در مناطق پرجمعیت، مصونیت داد.»

به اعتقاد دکتر مهدی: «این سؤال مطرح است که مصونیت تا چه زمان دوام خواهد یافت... با توجه به تجربه‌ای که از انواع ویروس‌ کرونا در اختیار داریم، ابتلای خفیف به ویروس، احتمالا به مدت دو یا سه سال ایجاد مصونیت می‌کند. در این وضعیت، همین میزان از مصونیت نیز برای ما بسیار خوب است.»

وی افزود: «قابل انکار نیست که مهم‌ترین علت مرگ و میر در سال جاری، ابتلا به کووید-۱۹ بوده است. آمار مرگ ناشی از کرونا، از اچ‌آی‌وی، سل و هر نوع ویروس دیگر فراتر رفته است. در مواجهه با ویروس کرونا، باید بسیار زیرکانه‌تر عمل کنیم. تنها با ایجاد محدودیت‌های شدید، نباید توقع داشته باشیم از شر آن رهایی پیدا کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان