سازمان بهداشت جهانی: پیشنهاد ایمنی جمعی غیراخلاقی است

«آزاد گذاشتن ویروس خطرناکی که شناخت کاملی از آن نداریم، قابل قبول نیست»

ایمنی‌جمعی مفهومی است که در حوزه واکسیناسیون کاربرد دارد:‌با رسیدن به آستانه‌ای از واکسیناسیون،جامعه می‌تواند در مقابل ویروس مشخص مصونیت پیدا کند- AFP

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت، این که اجازه بدهیم ویروس کرونا «آزادنه بچرخد» تا به خودی خود ایمنی جمعی ایجاد کند «غیر اخلاقی» است.

کم نیستند کسانی که از رویکرد رسیدن به مصونیت جامعه از طریق آزاد گذاشتن ویروس برای مبتلا کردن مردم دفاع می‌کنند.

اما رئیس سازمان بهداشت جهانی، تدروس آدهانوم، می‌گوید: این سیاست «به لحاظ علمی و اخلاقی اشکال دارد.»

وی در جریان یک کنفرانس خبری مجازی روز دوشنبه گفت: «آزاد گذاشتن ویروس خطرناکی که شناخت کاملی از آن نداریم صرفا غیراخلاقی است. چنین گزینه‌ای ابدا قابل قبول نیست.»

وی افزود: «ایمنی جمعی مفهومی است که در حوزه واکسیناسیون کاربرد دارد، یعنی اگر به آستانه‌ای از واکسیناسیون برسیم، جامعه می‌تواند در مقابل ویروس مشخص مصونیت پیدا کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تأکید کرد که مصونیت اجتماعی «در تاریخ بهداشت عمومی هرگز» به عنوان روش راهبردی مواجهه با شیوع یک ویروس خطرناک اتخاذ نشده است.

هشدار وی پس از آن انجام می‌شود که یک گروه بین‌المللی از دانشمندان از دولت‌ها خواسته‌اند با مراقبت بیشتر از قشر آسب‌پذیر، اجازه دهند جوانان و افراد سالم به زندگی عادی برگردند تا مصونیت به طور طبیعی ایجاد شود.

این پیشنهاد از سوی منتقدین «متناقض» دانسته شد و بعدا معلوم شد که امضاء بسیاری از مثلا کارشناسان خبره «اعلامیه بارینگتون کبیر» ساختگی بوده است.

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: «مصونیت اجتماعی با حفاظت از مردم در مقابل ویروس به دست می‌آید نه با قرار دادن آنها در معرض ویروس.»

رئیس سازمان بهداشت جهانی افزود: آزمایش‌های شیوع سرومی، که طی آن خون را برای بررسی پادتن‌های موجود مورد آزمایش قرار می‌دهند، نشان می‌دهد که فقط ۱۰ درصد مردم جهان تا کنون در معرض این ویروس قرار گرفته‌اند.

وی گفت: «اکثریت عمده مردم در بیشتر کشورها در مقابل این ویروس آسیب‌پذیرند. بنابراین رها کردن ویروس به حال خود بدین معنی است که اجازه بدهیم مردم بی‌خودی مبتلا شده، رنج بکشند و بمیرند.»

وی همچنین به نداشتن آگاهی کافی در مورد واکنش بدن به کووید-۱۹ اشاره کرد و افزود هنوز نمی‌دانیم این همه کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند در دراز مدت چه عواقبی خواهند داشت.

ماریا ون کرخوف، رئیس فنی سازمان در بخش ویروس، به خبرنگاران در روز دوشنبه گفت که برآورده شده ۰.۶ درصد کسانی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند در اثر این بیماری می‌میرند.

ویروس از زمانی که اولین بار اواخر سال گذشته در چین پدیدار شد تا امروز بیش از یک میلیون نفر را قربانی و ۳۷ و نیم میلیون نفر را مبتلا کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان