انتقاد از قهرمان فوتبال آمریکایی برای کم‌اهمیت جلوه دادن مرگ‌ومیر ناشی از کرونا

تام بردی ادعا کرد که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی از آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا پیشی گرفته است

تام بردی قهرمان فوتبال آمریکایی- Ethan Miller/Getty Images/AFP

تام بردی قهرمان فوتبال آمریکایی در اینستاگرامش ادعا کرد که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی از آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا پیشی گرفته است. این ادعا فاقد صحت اعلام شده است. 

«پلیتی‌فکت» که ادعای این بازیکن باشگاه تامپا بی‌بوکانیرز را بررسی کرد، آن را نادرست اعلام کرد. 

آقای بردی نوشت: «در دو ماه گذشته، مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی بیشتر از مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا بوده است. بنابراین دستان خود را بشویید و ماسک‌های خود را بپوشید، اما فراموش نکنید که با مردم مهربان باشید و از خود مراقبت کنید.» 

این نوشته یک مهر بزرگ «حقیقت» در گوشه خود داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق مرکز ملی آمار بهداشتی، به طور متوسط ماهانه تقریباً چهار هزار نفر در اثر خودکشی در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند. 

در ۳۰ روز گذشته، تقریبا ۲۲ هزار نفر در اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. 

پلیتی‌فکت، تحت مدیریت موسسه پوینتر، مختص مبارزه با اطلاعات نادرست است. این موسسه با آقای بردی تماس گرفت و درباره منبع اطلاعات او پرس‌وجو کرد اما جوابی دریافت نکرده است. 

آن پست یک حکایت اینستاگرام بود و زمانی که پلیتی‌فکت اصلاحیه خود را بر آن ادعا منتشر کرد، آن حکایت منقضی شده یا حذف شده بود. 

کاربران شبکه‌های اجتماعی قبلاً تصویرهایی از آن حکایت ثبت کرده بودند. 

برخی اظهار داشتند که این ادعا انعکاس سخنان دونالد ترامپ و دیگر محافظه‌کاران آمریکایی است که محدودیت‌های وضع‌شده برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به واسطه رکود اقتصادی موجب افزایش شمار خودکشی می‌دانند. 

آن‌ها متهم شده‌اند که با این سخنان، وخامت بحران کرونا را که باعث کشته شدن تقریبا ۲۳۰ هزار آمریکایی شده است، کوچک جلوه می‌دهند. 

پزشکان بهداشت روان اذعان می‌کنند که اختلال در زندگی روزمره، چه به واسطه انزوای اجتماعی یا از دست دادن شغل، همان طور که در بحران کرونا مشاهده شده است، خطر خودکشی را افزایش می‌دهد. با این حال، اظهارات آقای بردی اغراق‌آمیز است. 

هیچ آماری در مورد مرگ‌ومیر ناشی از خودکشی در سال ۲۰۲۰ وجود ندارد و آمار اولیه برای سال ۲۰۱۹ نشانگر کاهش این رقم است. 

دکتر جاناتان سینگر، رئیس انجمن خودکشی‌شناسی آمریکا، به پولیتی‌فکت گفت: «برای درست بودن ادعای آقای بردی، شما نیاز به افزایشی در آمار خودکشی دارید که کاملاً غیرممکن است.» 

اگر احساس افسردگی و انزوا دارید و در مواجهه با مشکلات احساس ضعف می‌کنید، می‌توانید از سایت سامارتینز کمک بگیرید. در صورتی که در بریتانیا یا جمهوری ایرلند ساکن هستید، می‌توانید با اطمینان خاطر، از طریق شماره تلفن ۱۱۶۱۲۳ با یک نفر به صورت رایگان از طریق تلفن صحبت کنید یا از طریق ایمیل jo@samaritans. org با یک مددکار تماس بگیرید. 

در ایالات متحده، نیز می‌توانید با شماره تلفن ۸۰۰۲۷۳۸۲۵۵ یا از طریق سایت suicidepreventionlifeline. org با مرکز ملی پیشگیری از خودکشی تماس بگیرید. 

© The Independent

بیشتر از ورزش