فرانسه در آستانه برقراری قانون منع آمدوشد ملی

در یک روز آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در فرانسه دوبرابر شد

در حال حاضر، فرانسه با دو برابر شدن شمار روزانه ابتلا به کرونا نسبت به اسپانیا و ایتالیا از این نظر در اروپا رکورددار است- CHRISTOPHE ARCHAMBAULT / AFP

در میان نگرانی‌های رو به افزایش درباره موارد جدید ابتلا به کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن، انتظار می‌رود عصر چهارشنبه، فرانسه وضعیت منع آمدوشد در سطح ملی اعلام کند.

سه‌شنبه شب بیش از ۵۰۰ مرگ‌ومیر جدید ناشی از ویروس کرونا در فرانسه گزارش شد. یک روز پیش از آن شمار جان‌باختگان کرونا در این کشور ۲۵۷ مورد بود. این بالاترین افزایش روزانه مرگ‌ومیر کرونا از ماه مه است.

قرار است رئیس جمهور امانوئل مکرون در ساعت ۸ عصر به وقت محلی (۷ بعدازظهر به وقت گرینویچ) پس از حضور در جلسه شورای دفاع و هیات دولت سخنرانی کند. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که احتمالاً منع آمدوشد جدید از نیمه‌شب پنج‌شنبه به اجرا درخواهد آمد.

این اعلامیه تنها دو هفته پس از برقراری قانون منع آمدوشد در پاریس و هشت شهر دیگر فرانسه اعلام خواهد شد که مطابق آن‌ها از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح خروج از خانه‌ ممنوع است.

به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها تأثیر چندانی در شیوع ویروس کشنده کرونا نداشته است چرا که از زمان اعلام آن‌ها متوسط ​​موارد روزانه ابتلا به کرونا بیش از دو برابر شده است و از ۱۷ هزار به ۳۶ هزار مورد رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، فرانسه با دو برابر شدن شمار روزانه ابتلا به کرونا نسبت به اسپانیا و ایتالیا از این نظر در اروپا رکورددار است.

اولین منع آمدوشد ملی که از اواسط ماه مارس آغاز شد و دو ماه به طول انجامید، یکی از شدیدترین نمونه‌های آن در جهان بود.

هر فرانسوی ملزم بود در صورت خروج از خانه برگه‌ای به همراه داشته باشد که دلیل خروج او از خانه را ذکر می‌کند. مسافرت بیش از یک کیلومتر نیز مجاز نبود مگر برای افرادی که مشاغل ضروری دارند.

مدارس و مهدکودک‌ها نیز تعطیل بودند، هرچند انتظار می‌رود قرنطینه جدید انعطاف‌پذیرتر از قبل باشد.

مقررات جدید ممکن است منع آمدوشد را به مناطق آسیب‌دیده محدود کند یا فقط برای تعطیلات آخر هفته برقرار باشد.

گمانه‌زنی‌های دیگر حاکی از آن است که این اطلاعیه می‌تواند منع آمد و شد را در سطح ملی تمدید کند و شروع آن را به قبل از ساعت ۹ شب توسعه دهد.

آقای ماکرون به دلیل تأثیر شدیداً منفی قرنطینه بر اقتصاد تمایل چندانی به وضع آن ندارد. 

نخست وزیر ژان کاستکس وضع مقررات جدید را برای مهار ویروس کرونا و جلوگیری از مرگ‌ومیر بیشتر و جلوگیری از کمبود تخت‌های بیمارستانی «ضروری» عنوان کرده است.

وزیر کشور جرالد دارمانین به رادیو فرانس اینتر گفت: «ما باید خود را برای تصمیم‌گیری‌های دشوار آماده کنیم. در برهه‌ای از زمان مجبوریم تصمیم سخت بگیریم ... همان طور که همسایگان ما این کار را کرده‌اند.»

اوایل این هفته، اسپانیا با اعلام وضعیت اضطراری ملی و برقراری قانون منع آمدوشد شبانه، به جهش در شمار مبتلایان به کرونا واکنش نشان داد.

همچنین ایتالیا در روزهای اخیر محدودیت‌های جدیدی اعمال کرده است که مطابق آن سینماها، تئاترها و سالن‌های بدنسازی به روی مردم بسته می‌شود و کافه‌ها از ساعت ۶ عصر تعطیل می‌شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان