هالوین یعنی زندگی روزمره ایران

با نزدیک شدن جشن ترس هالوین، کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی زندگی روزانه خود را با این جشن مقایسه کرده‌اند

نمایش تبلیغاتی عجیب برای فیلم سینمایی به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، اعضای داعش را در تهران نشان می‌داد- تصویر از فارس  

ترس از کرونا امسال ابهت هالوین را هم زیر سؤال برده است. دیگر آدمک‌های مشکی‌پوش داس به دست آن قدر ترس ندارند که بتوانند جای ویروس میکروسکوپی برهم‌زننده نظم جهانی را بگیرند. امسال افتخار ترساندن همه مردم دنیا چه آن‌ها که هالوین را جشن می‌گرفتند و چه آن‌ها که این جشن آمریکایی جایی در زندگی آن‌ها نداشت، نصیب کرونا شده است.

از ابتدای اکتبر امسال، در بسیاری از کشورهای دنیا برنامه‌ریزی برای چگونه برگزار کردن بخش مهم مراسم هالوین که پخش  شکلات و آب‌نبات میان اهالی محله است به معضلی تبدیل شده بود که درنهایت به نظر می‌رسد امسال به دلیل همه‌گیری کرونا اجرا نمی‌شود.

شهرداری‌ها در آمریکای شمالی به خصوص قوانین سختگیرانه‌ای برای «تیریک و تریت» که چیزی شبیه مراسم قاشق‌زنی در چهارشنبه‌سوری ایران است، وضع کرده‌اند. بچه‌های هر محل با پوشیدن لباس‌های مبدل به در خانه‌هایی که با انواع ملعبه‌های ترسناک تزئین شده‌اند می‌روند و درخواست شکلات و نقل و نبات می‌کنند. این داستان بزرگ و کوچک هم ندارد. ولی امسال به دلیل شیوع کرونا این مراسم قدغن شده است و غم شیوع کرونا و عدم‌برگزاری هالوین با هم درآمیخته است. بخشی از مردم اما تزئینات هرچند اندک ولی ترسناک خود را برای جشن هالوین امسال که نه مهمان دارد و نه میزبان برپا کرده‌اند.

ایران از جمله کشورهایی است که جشن هالوین هرساله در بین طبقه خاصی از مردم، هرچند محدود برگزار می‌شد و برخی مغازه‌ها مثل کافه‌های خاص برای تزیین این روز خاص شمعی و کدویی در فضای داخلی کافه قرار می‌دادند اما یک عکاس در تهران می‌گوید فضای هالوین در دوسال اخیر با سالهای قبل تفاوت دارد. این عکاس به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «دقیقا پارسال، من از تجریش تا ونک را پیاده آمدم که شاید سوژه‌ای ببینم و عکس بگیرم اما فقط در دو کافی شاپ که قهوه نوشیدم تزیینات هالوین بود.»

به گفته نسترن معیریک «همه چیز در ایران و به خصوص تهران متفاوت شده است، چون وضعیت مالی همه خراب است. البته اگر دنبال برگزاری مهمانی‌های هالوین باشید دیگر فقط باید سراغ پولدارها و آدم‌های خاص بروید که می‌توانند خرج اضافه کنند.» او توضیح می‌دهد حتی در محله زندگی او که بیشتر ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دهند امسال خبری از هالوین نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیوان هم از تهران می‌گوید: «این جا اگر مراسمی باشد فقط در ویلاهای لوکس ازما‌بهتران است، ملت خیلی هنر کنند، دوتا کدو حلوایی می‌گذارند جلوی کافه‌ها و داخلش شمع روشن می‌کنند، همین.»

نگین هم معتقد است که در ایران برگزاری جشن هالوین خیلی مهم نیست و ولنتاین (روز عشاق) مهم‌تر است و می‌گوید باید تغییر را در ولنتاین ببینیم.

بیشتر به نظر می‌رسد مشکلات معیشتی و بحران‌های مالی اخیر در ایران که شیوع کرونا هم به آن‌ها دامن زده است، امسال و سال گذشته بساط هالوین را برچیده است. تورم ۴۱ درصدی در مهرماه امسال در ایران بالاترین تورم ماهانه طی دو سال اخیر در کشور بوده است. تورمی که نشان‌دهنده میزان کوچک شدن سفره‌های مردم در ایران است.

یک نگاه کوتاه به شبکه‌های اجتماعی نوع نگاه گروهی از مردم را به زندگی این روزها در ایران نشان می‌دهد؛ یک کاربر به نام سعید در توییتر خود نوشته است: «هالوین فقط زندگی روزمره درایران!»

بیشتر شهروندان ایرانی که این روزها مشکلات اقتصادی جامعه را در شبکه‌های اجتماعی عریان می‌کنند، معتقدند مردم امکان داشتن دورهمی‌های خانوادگی کوچک خود را هم ندارند چه رسد به برگزاری مهمانی هالوین. این مراسم در سال‌های اخیر به صورت مهمانی‌های خصوصی در میان برخی مردم در شهرهای بزرگ ایران رواج پیدا کرده بود.

گروهی از کاربران شبکه‌های مجازی با هشتگ‌های هالوین برخی از عکس‌ها و ویدیوهای مربوط به روز عاشورا و تعزیه‌ها را شبیه مراسم هالوین دانسته و از آن به عنوان هالوین اسلامی نام می‌برند. به عقیده آن‌ها شخصیت‌های طراحی شده در این مراسم و نوع پوشش آن‌ها به قدری ترسناکند که یادآور هالوین است.

برخی نیز به فضای امنیتی این روزهای ایران اشاره کردند و از ماجرای دختر آبادان و مرد مشهدی که توسط نیروی انتظامی به میله‌ای در خیابان بسته شده و کتک می‌خورد به عنوان هالوین مجسم در شهر نام برده‌اند. کاربری به نام نوید با هشتگ جهان نژادیان و ماجرای دختر آبادان نوشت: «کشور ما آن قدر ترسناک است که به هالوین احتیاجی نداریم.» کاربر دیگری هم نوشت: «برای هالوین تصمیم گرفتم ایران باشم. ترسناک‌ترین چیزی  که به ذهنم می‌رسد.»

هالوین چیست؟

هالوین در معنای لغوی خود یعنی عصر قدیسان. جشنی که هرساله در غروب ۳۱ اکتبر و مراسم عید مقدسان که یکی از آیین‌های مسیحیت غربی است، برگزار می‌شود. هالووین یک عید مذهبی و مناسبتی در تقویم کلیسا است که برای بزرگداشت یاد درگذشتگان آیین مسیحیت و قدیسان برگزار می‌شود. برخی می‌گویند بسیاری از سنت‌های هالووین برگرفته از مراسم فصل برداشت محصول در فرهنگ باستانی «سلت‌ها»، به خصوص جشن سوون، است. گروهی هم آن را آغاز تعطیلات مسیحی می‌دانند. از جمله کارهای مرسوم در این شب: قاشق‌زنی، شرکت در مهمانی‌های هالووین با پوشیدن لباس‌های خاص این روز، تزئین کدوی هالووین، روشن‌کردن آتش، سیب‌بازی، بازی‌های فال‌بینی، دیدن خانه‌های وحشت، تعریف‌کردن قصه‌های ترسناک و تماشای فیلم‌های وحشت‌آور است.

بیشتر از زندگی