ثمربخشی مشابه واکسن آکسفورد روی سالمندان و جوانان

احتمال تولید اورژانسی واکسن کرونا و ایمن‌سازی گروه‌های در معرض خطر تا کریسمس

واکسن ممکن است پیش از پایان سال جاری در اختیار بیماران آسیب‌پذیر قرار داده شود-NELSON ALMEIDA / AFP

به گفته شرکت داروسازی بریتانیایی آسترازنکا، واکسن کرونا تولیدی دانشگاه آکسفورد مصونیت مشابهی در جوان‌ترها و مسن‌ترها ایجاد می‌کند. واکسن ممکن است پیش از پایان سال جاری در اختیار بیماران آسیب‌پذیر قرار داده شود.

آزمایش‌های مصونیت‌زایی انجام گرفته روی مجموعه‌ای از داوطلبان مسن‌تر آزمایش بالینی واکسن کرونا نشان می‌دهند که این واکسن در سالمندان (که یکی از پرخطرترین گروه‌های سنی هستند) موجب تشکیل پادتن‌های ایمنی و سلول‌های تی می‌شود.

یک سخنگوی آسترازنکا به رویترز گفت: «باعث خرسندی است که شاهدیم عملکرد مصونیتی واکسن در سالمندان و جوان‌ترها شبیه به هم است، و این که واکنش‌پذیری واکسن در سالمندان در حالی پایین‌تر است که شدت بیماری کووید-۱۹ در آنها بالاتر است.»

این سخنگو با اشاره به نام فنی واکسن افزود: «نتایج آزمایش سپس گواهی بر ایمنی و مصونیت‌زایی AZD1222 خواهند بود.»

اگرچه یافته‌ها نشان می‌دهند که سالمندان قادر خواهند بود در مقابل این بیماری به نوعی مصونیت دست پیدا کنند، مثبت بودن آزمایش‌ها تضمین نمی‌کند که واکسن در نهایت مؤثر و ایمن خواهد بود. برای این گروه سنی آزمایش‌ها و تحلیل‌های بیشتری لازم است صورت بگیرد.

به گفته فایننشال تایمز، انتظار می‌رود جزئیات آزمایش‌های مزبور به زودی در یک مجله پزشکی منتشر شود. این روزنامه اسمی از مجله نبرد.

یافته‌های اخیر با داده‌هایی مطابقت دارد که در ماه جولای منتشر شد و نشان داد واکسن «واکنش ایمنی مؤثری» در گروهی از افراد بین ۱۸ و ۵۵ سال ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن آکسفورد، که توسط آسترازنکا تولید می‌شود، جزو واکسن‌های کاندید پیشرو در دست تحقیق و توسعه است. واکسن‌های کاندید دو شرکت فایزر و مدرنا نیز در خط مقدم قرار دارند.

آدریان هیل، استادی که برنامه واکسن آکسفورد را هدایت می‌کند، گفته است پزشکان و بیماران در خطر شدید می‌توانند واکسن AZD1222 را تا پایان سال دریافت کنند.

پروفسور هیل افزود محققان در شرایطی که آزمایش‌های گسترده مرحله سوم را ادامه می‌دهند در تلاشند تا به محض آماده شدن اطلاعات لازم، مصوبه استفاده از واکسن برای بیماران آسیب‌پذیر را به صورت اورژانسی دریافت کنند.

وی به اعضاء و دانشجویان دانشکده مگدالن آکسفورد گفت: «مجوز اولیه برای موارد اورژانسی خواهد بود و مجوز کامل نیست.»

«آنها می‌خواهند داده‌های بیشتری را درباره ایمنی و احتمالا اثربخشی واکسن ببینند و بعد مجوز واکسن را برای همه صادر کنند.»

«در این کشور، اولویت ما کاملا روشن است ... ما ابتدا افرادی را واکسن می‌زنیم که در خطر بالا قرار دارند و سپس جوانان و افراد سالم و سرپایی که با خطر کمی مواجهند. فکر می‌کنم بیشتر کشورها همین رویه را در پیش می‌گیرند.»

«بنابراین آن چه ما در سال جاری می‌خواهیم مجوز مصرف اورژانسی واکسن است تا بتوانیم کار را شروع کنیم و افرادی که در اولویت قرار دارند واکسن بزنیم، و پس از آن اوایل سال بعد واکسیناسیون را برای همگان انجام دهیم.»

دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا در حال حاضر آزمایش‌های بالینی را در ۹ مرکز در بریتانیا که شامل ۱۰ هزار داوطلب است در دست اجرا دارند. آزمایش‌های دیگری نیز در برزیل، آفریقای جنوبی، هند و آمریکا در حال انجام هستند.

پس از آن که تعداد کافی از بیماری کووید-۱۹ در میان داوطلبان برنامه در بریتانیا به ثبت رسید، دانشمندان قادر خواهند بود «پرده آزمایش» را برمی‌دارند تا معلوم شود کسانی که به ویروس مبتلا شدند واکسن AZD1222 را گرفته‌اند یا نه.

این داده‌ها، که بیانگر اثربخشی واکسن کاندید خواهد بود، در اختیار دستگاه ناظر قرار می‌گیرد تا تصویب (یا در صورت مشکوک بودن یافته‌ها مردود) شود.

پروفسور هیل برای توضیح این که برنامه واکسیناسیون چگونه اجرا می‌شود گفت: «بسیار مایه تعجب خواهد بود اگر (همه‌گیری) تا پایان بهار به وضوح رو به افول نگذارد، دست کم در این کشور ... به مرحله‌ای خواهیم رسید که مصونیت گله‌ای پس از واکسیناسیون قابل دستیابی باشد.»

رسیدن به واکسن موثر در مبارزه با کووید-۱۹، که بیش از ۱.۱۵ میلیون نفر را قربانی کرده، اقتصاد جهانی را از رونق انداخته و زندگی عادی را در سراسر جهان مختل کرده، تعیین‌کننده است.

© The Independent

بیشتر از جهان