مجسمه شجریان را از جاکندند، مجسمه‌ساز را هم تهدید کردند

پیش‌تر هم بنرهای نصب شده در شهر همدان برای یادبود این استاد بلندآوازه ایران، شبانه از سطح شهر جمع شد

احمد نبی‌زاده خالق مجسمه محمدرضا شجریان در پارک ملت شهر مشهد- عکس از توییتر فرزانه ابراهیم‌زاده

خالق مجسمه شجریان در مشهد می‌گوید مجسمه ساخته شده به دست او را از جایش کنده‌اند و تهدیدش کرده‌اند. 

احمد نبی‌زاده مجسمه‌ساز عکاس و نقاش که خالق مجسمه محمدرضا شجریان در پارک ملت شهر مشهد است، امروز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در این مورد توصیح داد. به نوشته آقای نبی‌زاده حدود ده روز پیش او با مراجعه به مدیریت پارک ملت مشهد درخواست ساخت یک نمونه مجسمه ساده را از موضوعات ساده بر روی تنه درختان خشک شده این پارک داده بود.

این مجسمه‌ساز و عکاس می‌گوید، با توجه به اختلاف نظرش با مسؤولان پارک، شخصا شروع به ساخت مجسمه محمدرضا شجریان می‌کند و درنهایت مجسمه ساخته شده از محمدرضا شجریان مورد رضایت مدیریت پارک قرار می‌گیرد و به خالق اثر قول داده می‌شود که نور و حفاظ برای نگهداری از این اثر تهیه شود.

آقای نبی‌زاده در ادامه توضیح داده است: «اما روز دهم که برای کار رفتم با این صحنه خالی مواجه شدم. سریعا من را به دفتر مدیر بردند و با وعده و تهدید گفتند که پستی نگذارم و من هم شرط گذاشتم که هر آن چه از مجسمه شجریان مانده را به من برگردانند. اما من و شما می‌دانیم که قول مدیران ما به کجا ختم می‌شود. من هم نه پولی گرفتم و نه خواهم گرفت زیرا هنر فروشی نیست.»

فرزانه ابراهیم‌زاده تاریخ‌پژوه نیز در توییتی از بریده شدن مجسمه شجریان در پارک ملت مشهد خبر داد و با اشاره به این که خالق این اثرهنری گفته بود (متولیان) «پارک ملت» و شهرداری اجازه حکاکی روی تنه خشک یک درخت را به وی داده بودند، نوشت: «خواهرم که در مشهد زندگی می‌کند، صبح‌ها برای پیاده‌روی به پارک ملت می‌رود. چند روز پیش این عکس را فرستاد از مرد جوانی که روی تنه درخت قطع شده داشت این نقش را پیاده می‌کرد. گفته بود پارک ملت و شهرداری هم اجازه دادند. ولی روز پنج‌شنبه که رفتند، دیدند تنه درخت را قطع کرده‌اند و خبری از این کار هنری نیست. اعتراض هم کردند اما حراست پارک جوابی نداده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم ابراهیم‌زاده نوشته است که در محل تنه قطع شده گچ ریخته‌اند. تاکنون شهرداری و شورای شهر و اداره فضای سبز شهر مشهد توضیحی در این خصوص نداده‌اند.

پیش‌تر هم در ۲۶ مهرماه بنرهای نصب شده در شهر همدان برای یادبود این استاد بلندآوازه ایران، شبانه از سطح شهر جمع شد. شورای شهر همدان در این خصوص گفته بود این اقدام ربطی به شهرداری و شورای شهر همدان نداشته و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان مجوز این امر را خودش صادر و آن را باطل کرده است. در تهران نیز مراسم هفتمین روز درگذشت محمدرضا شجریان تنها دقایقی پیش از برگزاری لغو شد.

محمدرضا شجریان چند روز پس از تولد ۸۰ سالگی بعد از تحمل چند سال بیماری سرطان درگذشت. مراسم تدفین و عزاداری وی تحت تدابیر شدید امنیتی در شهر توس برگزار شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر