تحقیق درباره پروستات به کشف عضو جدید در گلو منجر شد

در گلوی انسان «غده‌های بزاقی دوجانبه بسیار ریزی وجود دارد که کشف نشده بود»

با مراقبت از این غدد در بیمارانی که پرتودرمانی می‌شوند می‌توان به آنان فرصتی برای افزایش کیفیت زندگی داد-Matt Dunham / POOL / AFP

محققان هلندی می‌گویند در گلوی انسان چیزی پیدا کرده‌اند که احتمالاً عضو جدیدی باشد. 

پژوهشگران می‌گویند کارکرد این چند غده بزاقی جدید احتمالاً در رطوبت‌دهی و روان‌سازی قسمت‌های بالایی گلو باشد و هنگام تحقیق روی سرطان پروستات تصادفاً آن‌ها را شناسایی کرده‌اند. 

این پژوهش را گروهی از محققان از جمله محققان مؤسسه سرطان هلند در نشریه رادیوتراپی و اونکولوژی منتشر کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پژوهش آمده است که در گلوی انسان «غده‌های بزاقی دوجانبه بسیار ریزی وجود دارد که کشف نشده بود». محققان نام آن‌ها را «غدد لوله‌ای (توباریال)» گذاشته‌اند. این پژوهشگران برای اطمینان از یافته خود دست کم صد بیمار را معاینه کردند و به این نتیجه رسیدند که همگی این بیماران غده‌های مذکور را دارند. 

به گزارش اسکای نیوز این غده‌های جدید در حالی کشف شد که پژوهشگران با استفاده از  پت سی‌تیِ آنتی‌گنِ غشایی مخصوص پروستات (پی‌اس‌ام‌ای) بدن بیمار را برای یافتن یاخته‌های سرطان پروستات مقطع‌نگاری می‌کردند. پت سی‌تی ترکیبی است از مقطع‌نگاری رایانه‌ای و پرتونگاری مقطعی با تابش پوزیترون (پت). 

در این روش پزشکان ردیاب رادیواکتیوی را به بدن بیمار تزریق می‌کنند که به خوبی به پروتئین آنتی‌گنِ غشایی مخصوص پروستات می‌چسبد. این ماده در یاخته‌های سرطانی پروستات بیش از حد معمول است. این روش مقطع‌نگاری ترکیبی در ردیابی بافت‌های غدد بزاقی که پی‌اس‌ام‌ای بیشتری دارند نیز کاربرد دارد. 

پزشکان هنگام پرتودرمانی سر و گردن برای درمان سرطان می‌کوشند از تاباندن پرتوها به غده‌های بزاقی اصلی خودداری کنند زیرا آسیب دیدن این غدد ممکن است باعث دشواری در خوردن، حرف زدن یا بلعیدن بیماران شود. اما پزشکان از وجود این غده‌های تازه کشف شده بی‌خبر بوده‌اند و بدین ترتیب این غدد همچنان در معرض پرتو بوده‌اند و همین موجب اثرات جانبی پرتودرمانی در بیماران می‌شد که پزشکان علت آن را نمی‌دانستند. 

در این پژوهش آمده است که با مراقبت از این غدد در بیمارانی که پرتودرمانی می‌شوند می‌توان به آنان فرصتی برای افزایش کیفیت زندگی داد. 

دکتر ووتر وی وگل از مؤسسه سرطان هلند که از پژوهشگران دست‌اندرکار این تحقیق است می‌گوید گام بعدی این است که ببینند چگونه می‌توان از این غده‌ها هنگام پرتودرمانی محافظت کرد. 

دکتر وگل در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت این غدد را تاکنون پیدا نکرده بودند زیرا در بن جمجمه قرار دارند. او گفت: «این غده‌ها بسیار ریزند اما با چشم غیرمسلح می‌توان آن‌ها را دید، به همین دلیل با فناوری تصویربرداری بسیار حساس توانستیم آن‌ها را پیدا کنیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی