نیمی از هواداران ترامپ به ادعاهای «کیو‌انان» باور دارند

ادعاهای جنجالی «کیوانان» یکی از ترفندهای کاندیداهای جمهوری‌خواه برای جذب آرای رای‌دهندگان بوده است

به گزارش «مارکت‌واچ» ستاد انتخاباتی ترامپ گزارش کرده است که ماه گذشته کمکی مالی به ارزش یک میلیون دلار از طرف هواداران «کیوانان» پذیرفته است- Joseph Prezioso / AFP

به یافته تحقیقی جدید، حدود ۵۰ درصد از هواداران دونالد ترامپ گفته‌اند که به ادعاهای مرکزی «کیُوانان» (QAnon) درباره مبارزه رئیس جمهوری با «دولت در سایه دموکرات‌های کودک‌آزار» باور دارند.

«کیو انان» که در ایالات متحده به عنوان یک تهدید تروریستی داخلی طبقه‌بندی شده است، ادعا می‌کند که رئیس‌جمهوری ترامپ مبارزه‌ای مخفیانه با اشراف دموکرات دارد که مشغول کودک‌آزاری هستند و اتهامات بی‌اساس دیگری نیز اظهار می‌دارد.

اما بر اساس تحقیق مشترک «یاهونیوز» و «یوگاو» که روز سه‌شنبه منتشر شد، حدود ۵۰ درصد از هواداران آقای ترامپ، وقتی نامی از «کیو انان» برده نشد، گفتند به ادعاهای مطروحه درباره «دولت در سایه دموکرات‌های کودک‌آزار» باور دارند.

وقتی درباره این اتهامات پرسیده شد، ۵۰ درصد از هواداران رئيس‌جمهوری گفتند که به اعتقاد آنان دموکرات‌ها مشغول قاچاق کودکان برای سوء‌استفاده جنسی هستند که یکی از ادعاهای محوری «کیوانان» است.

بر اساس این نظرسنجی، به‌تقریب در همین حدود، یعنی ۵۲ درصد، نیز گفتند که به باور آنها جمهوری‌خواهان فعالانه مشغول مبارزه با این کودک‌آزاری و قاچاق کودکان برای سوء‌استفاده جنسی هستند، و تنها ۱۷ درصد کل این ادعاها را رد کردند.

در همین حال، حدود ۴۷ درصد از هواداران آقای ترامپ که «کیوانان» را به نام می‌شناختند، وقتی از این جنبش نام برده شد، گفتند که درباره پذیرش یا نپذیرفتن ادعاهای مطروحه در این گروه توطئه‌آمیز افراطی «مطمئن نیستند.»

حدود ۱۵ درصد گفتند که به اعتقاد آنها ادعاهای «کیوانان» صحت دارد، و ۲۲ درصد دیگر معتقد بودند که ادعاهای توطئه‌آمیز این گروه «خیلی از واقعیت دور است، ولی به بعضی چیزهایی که شنیده‌اند باور دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نظرسنجی که بین ۱۶ تا ۱۸ اکتبر از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه گرفته شد، تنها ۱۶ درصد از کسانی که این گروه توطئه‌آمیز را می‌شناختند، موافق بودند که آن را گروهی «افراطی، بدون هیچ بهره‌ای از واقعیت» بنامند.  

این نظرسنجی بعد از آن انجام شد که آقای ترامپ در جلسه پرسش و پاسخ با رای‌دهندگان در برنامه تلویزیونی شبکه ان‌بی‌سی، از محکوم کردن جنبش «کیوانان» خودداری کرد.

ادعاهای جنجال‌برانگیز و بی‌اساس «کیوانان» یکی از ترفندهای کاندیداهای جمهوری‌خواه برای جذب آرای رای‌دهندگان بوده است، ولی آقای ترامپ ادعا می‌کند «هیچ چیز درباره آنها نمی‌داند.»

او در برنامه روز پنجشنبه افزود: «همین قدر درباره آنها می‌دانم که علیه کودک‌آزاری هستند و خیلی جدی به مبارزه علیه آن می‌پردازند.»

این نظرسنجی در حالی برگزار شد که به گزارش «مارکت‌واچ»، ستاد انتخاباتی آقای ترامپ گزارش کرده است که ماه گذشته کمکی مالی به ارزش یک میلیون دلار از طرف هواداران برجسته «کیوانان» پذیرفته است.

مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری، قرار بود در مراسمی به میزبانی کارین و مایکل بورلند، اعطاکنندگان کمک مالی مذکور، شرکت کند، اما به خاطر انتشار گزارش‌هایی مبنی بر به اشتراک‌گذاری لینک‌های «کیوانان» در شبکه‌های اجتماعی توسط آنان، از شرکت در مراسم انصراف داد. 

© The Independent