وال‌استریت ژورنال: طرح دولت ترامپ برای دشوار کردن رفع تحریم‌های ایران

با وجودی که اهداف تحریمی جدید در حال حاضر تحت تحریم هستند، اما قرار دادن آنها در فهرست سیاه مبارزه با ترور رفع آنها را دشوارتر می‌کند

عکس آرشیوی - ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۰ دولت ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرد - Patrick Semansky / POOL / AFP

دولت ترامپ قصد دارد تا پیش از انتخابات ۱۳ آبان در آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کند تا کارزار «فشار حداکثری» را تقویت کرده و تلاش‌های احتمالی آینده برای برداشتن تحریم‌ها را خنثی کند.

منابع آگاه به روزنامه وال‌استریت ژورنال خبر داده‌اند که با پیش افتادن جو بایدن در بیشتر ایالت‎ها، مقام‌های دولت ترامپ هراس دارند که دولت بایدن اهرم‌های دیپلماتیکی را که دولت ترامپ برای تحت فشار قرار دادن ایران و امضای توافق هسته‌ای جدید لازم می‌داند بردارد.

به نوشته این روزنامه، دولت ترامپ برخی تحریم‌ها را تحت عناوین مبارزه با تروریسم وضع کرده که تحلیلگران برداشتن آن‌ها را دشوارتر از همه می‌بینند. دولت او اقدامات دیگری را برنامه‌ریزی کرده تا مانع از «تامین مالی فعالیت‌های مرتبط با تروریسم ایران» ‌شود. تحریم صنایع پتروشیمی و فلزات، و بالاتر از همه بخش انرژی ایران به این منظور صورت گرفته است.

حتی با وجود آن که اهداف تحریمی جدید در حال حاضر تحت تحریم هستند، مقامات فعلی و سابق می‌گویند که قرار دادن آنها در فهرست سیاه تحت عنوان قدرت‌های ترور، معکوس کردن این اقدام را دشوارتر می‌کند. از آنجا که چنین تحریم‌هایی با توجیهات بسیار صادر می‌شود، مقاماتی که به دنبال حذف تحریم‌ها هستند، باید پرونده سیاسی قانع‌کننده‌ای برای حذف آنها فراهم کنند.

کیرستن فونتنروز، مدیر ارشد سابق امور خلیج فارس در شورای امنیت ملی آقای ترامپ در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال می‌گوید: «رفع برخی از تحریم‌ها بسیار دشوار خواهد بود.» دولت بایدن به احتمال زیاد برای نمایش حسن نیت چند تحریم علیه ایران را برمی‌دارد تا تهران را به پای میز مذاکره برگرداند، اما به گفته فونتنروز «او قادر نخواهد بود اقدامات بزرگ‌تر را لغو کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بايدن گفته که در صورت بازگشت ايران به تعهداتش در برجام، به توافق چندجانبه هسته‌ای ايران که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسید باز خواهد گشت و درباره محدوديت‌های جديد در خصوص برنامه اتمی تهران مذاکره خواهد کرد. کارزار انتخاباتی آقای بايدن هنوز به درخواست اظهارنظر درباره گزارش جدید پاسخ نداده است.

آقای ترامپ علاوه بر ترک پیمان و بازگرداندن تحریم‌های کاهش یافته از سوی دولت اوباما بر اساس برجام، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بانک مرکزی ایران و دیگر نهادهای مالی مهم را بر اساس اختیارات قوانین مبارزه با تروریسم پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، در لیست سیاه قرار داد.

ایران در واکنش به خروج آقای ترامپ از این توافق و کشته شدن یک فرمانده برجسته سپاه به دست آمریکا اعلام کرد که دیگر از محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیوم بر اساس برجام تبعیت نخواهد کرد. افزایش میزان اورانیوم غنی‌شده‌ای که ایران در اختیار دارد، موجب شده که برخی از کارشناسان و دیپلمات‌ها هشدار دهند که تهران به زمان مورد نیاز به جمع‌آوری سوخت کافی برای ساخت سلاح هسته ای رسیده ‌است.

بیشتر از