امضای توافق آتش‌بس دائم میان طرف‌های درگیر در لیبی

نماینده موقت سازمان ملل در لیبی برقراری این آتش‌بس را یک «دستاورد تاریخی» توصیف کرد

ناآرامی‌ها در لیبی پس از سرنگونی حکومت «معمر قذافی» در سال ۲۰۱۱ آغاز شد- VIOLAINE MARTIN / UNITED NATIONS / AFP

سازمان ملل متحد اعلام کرد دو طرف درگیر در لیبی روز جمعه به یک توافق تاریخی برای برقراری آتش‌بس دائم در سراسر آن کشور شمال آفریقا دست یافتند.

خبرگزاری رویترز از قول نماینده موقت سازمان ملل در لیبی نوشت، آتش‌بس بلافاصله اجرا خواهد شد و همه نیروهای خارجی باید ظرف سه ماه لیبی را ترک کنند.

استفانی ویلیامز در گفت‌وگو با خبرنگاران حاضر در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس و محل امضای توافق، آن را یک «دستاورد تاریخی» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، نیروهای دو طرف از خطوط مقدم نبرد عقب نشینی خواهند کرد و یک «پلیس مشترک جدید» برای تامین امنیت و صیانت از آتش بس جایگزین آنها می‌شود.

توافق پس از آن حاصل شد که دولت وفاق ملی، که از حمایت بین‌المللی برخوردار است، ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر را در ماه ژوئن از پایتخت بیرون راندند.

در طول جنگ ۹ ساله لیبی، روسیه، امارات متحده عربی و مصر از ارتش ملی که کنترل مناطق شرقی را در اختیار دارد حمایت کرده‌اند و ترکیه از دولت وفاق ملی.

ناآرامی‌ها در لیبی پس از سرنگونی حکومت «معمر قذافی» در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و طرفین درگیری در این مدت چند بار برای توقف جنگ با هم توافق کرده بودند.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با تاکید بر این که آتش‌بس عامل کلیدی برای آغاز مذاکرات سیاسی است گفت، اجرای موفقیت‌آمیز آن اهمیت بالایی دارد.