سعد حریری بار دیگر نخست وزیر لبنان شد

حریری یک سال پیش به دلیل بحران سیاسی و اقتصادی استعفا داده بود

 سعد حریری سال گذشته از سمت خود استعفا داده بود- ANWAR AMRO / AFP

میشل عون رئیس جمهوری لبنان روز پنجشنبه سعد حریری سیاستمدار سنی مذهب شناخته شده را به عنوان نخست‌ وزیر جدید انتخاب و او را مامور تشکیل کابینه کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حریری توانست با مشورت عون حمایت اکثریت اعضای پارلمان را کسب کند، اما برای تشکیل دولت مسیر دشواری پیش رو دارد.

وی پیش از این چند بار در مقام نخست وزیری لبنان خدمت کرده است و برای هدایت دستگاه سیاسی کشور که قدرت در آن تقسیم شده از تجربه کافی برخوردار است.

در عین حال، لبنان با بدترین بحران اقتصادی خود از پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ روبرو است که پیامدهای سیاسی و اجتماعی فراوانی به دنبال داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ائتلافی آقای حریری حدود یک سال پیش در همین روزها بود که به دنبال بدتر شدن اوضاع اقتصادی و بالا گرفتن اعتراضات خیابانی مردم استعفا کرد.

انتخاب دوباره او برای احراز پست نخست وزیری بعد از هفته‌ها رایزنی با گروه‌های سیاسی، به دلیل برخی مخالفت‌های احزاب مسیحی، با کمی تاخیر اعلام شد.

سعد حریری، فرزند رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان که سال ۲۰۰۵ ترور شد، نخستین فردی نیست که رئیس جمهوری برای تشکیل دولت معرفی می‌کند.

اختلافات سیاسی در لبنان، چندین ماه است که انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولتی ائتلافی که همه احزاب و جناح‌های سیاسی را راضی کند دشوار کرده است.

بیشتر از جهان