درخواست میشل عون برای شکل‌گیری دولت «سکولار» در لبنان

رئیس‌جمهور لبنان می‌گوید زمان تغییر سیستم فرارسیده است

میشل عون (چپ) و امانوئل مکرون در بیروت-AFP / DALATI AND NOHRA

روز گذشته میشل عون، رئیس جمهور لبنان در سخنانی بر نیاز این کشور به تغییر ساختار سیاسی تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در این رابطه گفت: «یک دولت سکولار تنها راه حفظ تکثرگرایی و ایجاد اتحاد واقعی است.» میشل عون ۸۵ساله که از نگاه منتقدان از جوانان فاصله گرفته است، گفت که جوانان خواستار تغییر هستند. او گفت: «به جوانان می‌گویم که بله، زمان زمان تغییر سیستم فرارسیده است.»

در حال حاضر و بر اساس پیمان طائف، قدرت سیاسی بر اساس مذهب در لبنان تقسیم شده است و رئیس جمهور از میان مسیحیان مارونی، نخست وزیر از میان مسلمانان سنی و رئیس مجلس از میان مسلمانان شیعه انتخاب می شود.

از ابتدای شکل‌گیری پیمان طائف میشل عون مخالف این سیستم تقسیم قدرت بود، اما حزب‌الله همیشه بر اجرای این توافق تاکید داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله نیز پیش از سخنان میشل عون، از آمادگی خود برای گفتگو درباره میثاق جدید ملی سخن گفته بود.

موضع گیری‌های جدید گروه‌های سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه قرار است روز سه شنبه به لبنان سفر کند. او در سفر پیشین خود که بلافاصله پس از انفجار مهیب بیروت رخ داد، خواستار اجرای اصلاحات سیاسی در لبنان شده بود. همچنین مکرون وعده داده بود که اصلاحات ساختار سیاسی در این کشور را پیگیری می‌کند.

در پی انفجار بیروت و با توجه به شرایط سخت اقتصادی در لبنان که با بدهی‌های سنگین خارجی همراه است، نیاز به کمک خارجی برای احیای این کشور غیر قابل اجتناب به نظر می‌رسد. در همین راستا ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه امکان کمک‌های بینالمللی به لبنان را مشروط اعلام کرد. او در این رابطه گفته بود: «اگر آنها اصلاحات انجام ندهند، جامعه جهانی چک سفید برایشان امضاء نمی‌کند. آنها باید سریع این کار را انجام دهند، زیرا خطر کنونی از بین رفتن لبنان است.»

بیشتر از جهان