اوباما، حمله تند به ترامپ، هشدار به هم‌حزبی‌ها

سخنرانی اوباما سرشار از انتقادهای گزنده و پرطعنه بود

 اوباما کارنامه ترامپ را در مقابله با شیوع کرونا به باد انتقاد گرفت - ALEX EDELMAN / AFP

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، چهارشنبه شب برای نخستین بار شخصا در یک گردهمایی انتخاباتی برای حمایت از جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات سوم نوامبر (سیزدهم آبان) سخنرانی کرد. آقای اوباما در شهر فیلادلفیای ایالت پنسیلوانیا صحبت می‌کرد که در انتخابات چهارسال پیش دونالد ترامپ با اختلاف اندکی در آن پیروز شد.

به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، در آستانه آخرین مناظره دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با جو بایدن در شامگاه پنجشنبه (بامداد جمعه به وقت ایران)، باراک اوباما با لحنی تند و گزنده و گاه پر از طعنه، از آقای ترامپ انتقاد کرد و در عین حال به دموکرات‌ها هم هشدار داد که دچار غرور نشوند و حتما رای بدهند.

آقای اوباما با نقل گفته ترامپ که «تغییر چندانی» در تلاش برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نخواهد داد، گفت: «جدی؟ نه چندان؟ هیچی به فکرت نمی‌رسد که به بعضی آدم‌ها کمک کند عزیزانشان را از دست ندهند؟» در سخنانی که به شکلی بی‌سابقه تند و صریح بود، آقای اوباما گفت: «دونالد ترامپ قرار نیست ناگهان از همه ما [در برابر ویروس کرونا] محافظت کند. او حتی نمی‌تواند کارهای ابتدایی برای محافظت خودش هم بکند.»

چهل‌وچهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده اضافه کرد: «جو [بایدن] نحوه آزمون کرونا را خراب نمی‌کند. دانشمندان را ابله نمی‌خواند. در کاخ سفید گردهمایی مستعد شیوع شدید کرونا برگزار نمی‌کند. جو این همه‌گیری را مهار خواهد کرد.»

رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، در بخشی از سخنانش، آقای ترامپ را زیر رگبار انتقاد گرفت، از جمله گفت که «خطاب به تلویزیون توییت می‌کند»، و «می‌خواهد بابت وضع اقتصادی که به ارث برد ستایش بشود، ولی بابت همه‌گیری‌ای که به آن هیچ اعتنایی نکرد اصلا سرزنش نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اوباما به رای‌دهندگان دموکرات هم هشدار داد که اشتباه چهار سال پیش را تکرار نکنند، و نگذارند برتری بایدن بر ترامپ در نظرسنجی‌ها، باعث غرور و بی‌عملی شود.

او گفت: دونالد ترامپ روز سه‌شنبه به نزدیک بودن رقابتش با آقای بایدن در ایالت پنسیلوانیا اذعان کرد. آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از پیشی گرفتن چند درصدی نامزد دموکرات است. چهارسال پیش، تنها ۴۴۰۰۰ رای سرنوشت پنسیلوانیا را تعیین کرد.

آقای اوباما هم تاکید کرد که دلیل باخت دموکرات‌ها در این ایالت، اطمینان خاطر از نتیجه نظرسنجی‌ها، غرور بی‌جا، و ماندن در خانه بود. پیش‌تر میشل اوباما، همسر او نیز در پیامی ویدیویی گفته بود: «جوری رای بدهید که انگار جانتان در گرو آن است.»