۶۰ درصد مجرمان تهران «سارق اولی» هستند

افزایش سرقت در ایران به دلیل بحران‌های اقتصادی

استاندار تهران از کشف ۷۸ درصدی سرقت در استان تهران طی نیمه نخست سال خبر داد و آن را کم نظیر خوانده است-عکس از مهر

مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری نرخ سرقت را در استان کرمانشاه ۸ درصد بیشتر کرده است

سرپرست پلیس پیشگیری پایتخت در یک برنامه تلویزیونی گفته است به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از کرونا، حدود ۶۰ درصد از مجرمان دستگیر شده در سال ۱۳۹۹ برای اولین‌بار مرتکب جرم شده‌اند. همزمان استاندار تهران از کشف ۷۸ درصدی سرقت در استان تهران طی نیمه نخست سال خبر داد و آن را کم نظیر خوانده است.

در عین حال فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه نیز امروز با اشاره به افزایش هشت درصدی سرقت در این استان، گفته، بخش قابل توجهی از سارقان دستگیر شده، سرقت اولی هستند. به گفته فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در دوران کرونا با تشدید مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری، این استان افزایش ۸ درصدی سرقت را شاهد بوده که عمده آن مربوط به افزایش سرقت های خرد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی اکبرجاویدان مشکلات اقتصادی و بیکاری را زمینه ساز افزایش سرقت نام برده و گفته که در حال حاضر ۷۱ درصد سارقان این استان بیکار هستند.

در عین حال جلیل موقوفه‌ای سرپرست پلیس پیشگیری تهران نیز ضمن اینکه گفته است وضعیت بحرانی در خصوص سرقت در استان تهران به وجود نیامده از افزایش آمار جرم به دلیل وضعیت بیکاری ناشی از کرونا اشاره کرده است.

به گفته آقای موقوفه ای وقوع جرم در تهران ۴ درصد افزایش داشته است هرچند که توضیحی در مورد بازه زمانی این ۴ ماهه نداده است. سرپرست پلیس پیشگیری تهران بیشتر این جرائم را جرائم خرد و سرقت های جزئی عنوان کرده است.

پیشتر در تیرماه هم رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفته بود به دلیل شرایط بد اقتصادی، در سه ماه اخیر(اردیبهشت، خرداد و تیرماه)، تعداد سارقان «بار اولی» با سارقان «سابقه‌دار» مساوی شده است.

به گفته علیرضا لطفی، ۵۰ درصد بازداشت شدگان که مرتکب سرقت شده بودند «سرقت اولی» بوده یعنی برای اولین بار مرتکب این جرم شده بودند. وی شرایط اقتصادی را دلیل این موضوع عنوان کرده بود.

به نظر می رسد بحران های اقتصادی طی ماه های اخیر در ایران تاثیر زیادی در افزایش ارتکاب جرم داشته است.

بیشتر از