تصویر برهنه و جعلی هزاران زن، دست‌پخت یک ربات

تصاویر جعلی به طور گسترده در برنامک تلگرام منتشر شدند

این پژوهش نشان می‌دهد هرکس می‌تواند عکسی را از طریق برنامک تلگرام روی گوشی یا رایانه برای این ربات نرم‌افزاری بفرستد و چند دقیقه بعد تصویری برهنه دریافت کند- PIXABAY

پژوهشی جدید نشان می‌دهد رباتی نرم‌افزاری در پیام‌رسان تلگرام توانست به روش «جعل عمیق» تصاویر برهنه‌ای از بیش از صد هزار زن بسازد. این ربات نرم‌افزاری اصل عکس‌های این زنان را از شناسه آنان در رسانه‌های اجتماعی برداشته است.

بررسی شرکت هوش مصنوعی سنسیتی نشان می‌دهد این تصاویر دستکاری‌شده، در میان سایر کاربران برنامک تلگرام پخش شده است. این شرکت در ردیابی تصاویر جعل عمیق و سایر انواع «رسانه‌های تصویری نامناسب» تخصص دارد.

در این گزارش برآورد شده که این تصاویر تا پایان ژوئیه ۲۰۲۰ در میان عموم مردم پخش شده است و گفت به نظر می‌رسد برخی از قربانیان «زیر سن قانونی» هستند.

در این گزارش ۱۲ صفحه‌ای که به دست ایندیپندنت رسیده است این شرکت توضیح می‌دهد که چطور «با استفاده از ربات نرم‌افزاری مجهز به هوش مصنوعی بوم‌سازگان (اکوسیستم) جدید برای اجرای روش جعل عمیق» در تلگرام شکل گرفته است که «کاربران را قادر می‌سازد تصاویری برهنه از زنان لباس‌پوشیده بسازند که با واقعیت مو نمی‌زند».

این پژوهش نشان می‌دهد هرکس می‌تواند عکسی را از طریق برنامک تلگرام روی گوشی یا رایانه برای این ربات نرم‌افزاری بفرستد و چند دقیقه بعد تصویری برهنه دریافت کند. در این گزارش آمده که این «خدمات» رایگان است اما کاربران می‌توانند با پرداخت دست کم ۱۰۰ روبل (حدود ۱. ۵ دلار) از خرده‌کاری‌هایی مانند برداشتن نشان برنامه از پایین عکس‌های «برهنه» یا اجتناب از معطلی در صف بهره‌مند شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت هوش مصنوعی سنسیتی بر وجود عدم تقارن جغرافیایی زیاد در میان کاربران این کانال‌ها تأکید کرد و اعلام کرد ۷۰ درصد آن‌ها از روسیه و کشورهای همسایه‌اش هستند و بیشتر قربانیان نیز زنانی از کشورهای آرژانتین، ایتالیا، روسیه و ایالات متحده‌اند.

پیش‌تر نیز از فناوری جعل عمیق برای بازسازی تصویر چهره‌های معروف و سیاستمداران استفاده کرده بودند اما نظرسنجی سنسیتی از کاربران این ربات نرم‌افزاری تلگرامی نشان داد ۶۳ درصد آنان بیشتر «تمایل به برهنه کردن» زنانی داشتند که «از نزدیک می‌شناسند».

این پژوهش به خطرات گسترده‌تر ناشی از فعالیت این ربات نرم‌افزاری نیز اشاره می‌کند: «علی‌الخصوص که افراد می‌توانند تصاویر برهنه را در کانال‌های خصوصی یا عمومی خارج از تلگرام نیز بفرستند و بدین ترتیب آبروی فرد را در انظار عمومی ببرند یا برای اخاذی از این تصاویر استفاده کنند.»

سنسیتی گفت نتایج این پژوهش را در اختیار تلگرام قرار داده است اما تاکنون پاسخی از این شرکت دریافته نکرده است. این شرکت گفت با سازمان‌های مربوطه دست‌اندرکار اجرای قوانین نیز تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از زندگی