کاربران گوگل روزانه ۱۸ میلیون هرزنامه کرونایی دریافت می‌کنند

مهاجمان از «هراس و انگیزه‌های مالی» مردم برای جذب آن‌ها به پیام‌های مخرب استفاده می‌کنند

فرستندگان بسیاری از این پیام‌ها وانمود می‌کنند که از سازمان جهانی بهداشت هستند- REUTERS/Zohra Bensemra

به گفته گوگل روزانه ۱۸ میلیون نفر هرزنامه‌های کرونایی دریافت می‌کنند.

خلاف‌کاران فضای مجازی سعی دارند با استفاده از وضعیت پیش آمده بر اثر شیوع کرونا مردم را مورد حملات کلاه‌برداری و غیره قرار دهند و شرکت گوگل ناچار است روزی ۱۸ میلیون پیام‌های این چنینی را مسدود کند.

مثلاً فرستندگان چنین پیام‌هایی وانمود می‌کنند از مقامات هستند و توصیه‌هایی مفید ارسال می‌کنند، یا در نقش همکار اداری برای افراد در حال دورکاری یا دورپژوهی در خانه پیام می‌فرستند.

اما در واقع خلاف‌کاران اینترنتی هستند که سعی دارند با سوء‌استفاده از کروناهراسی مردم، آن‌ها را فریب دهند.

به گفته گوگل« خلاف‌کاران در تلاش برای بهره‌برداری از هراس و سردرگمی‌هایی که این بیماری جهان‌گستر پدید آورده است، هر روز هرزنامه‌ها و حملات جدیدی خلق می‌کنند». این شرکت می‌گوید مهاجمان  با بهره‌برداری از «هراس و انگیزه‌های مالی» مردم در پی ترغیب آن‌ها به پاسخ دادن هستند.

در خبررسانی جدید این شرکت آمده است که «در هفته گذشته روزانه با ۱۸ میلیون بدافزار و نامه‌های نوع طعمه‌گذاری (فیشینگ) با مضمون کووید-۱۹ سروکار داشتیم. به علاوه روزانه بیش از ۲۴۰ میلیون هرزنامه کرونایی هم ارسال می‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که سامانه‌های مسدودسازی گوگل برای مقابله با چنین پیام‌هایی در حال روزآوری است و به گفته گوگل جلوی  ۹۹.۹ درصد آن‌ها را پیش از رسیدن به نامه‌دان‌های کاربران می‌گیرند.

گوگل نمونه‌های مختلفی از چنین حملاتی را معرفی کرده است و به مردم هشدار داده که نباید به هیچ‌کدام از این گونه ارتباط‌گیری‌ها پاسخ دهند. گوگل اگر چنین هرزنامه‌هایی را کشف کند در بالای آن‌ها پیام هشدار بزرگی به رنگ قرمز با همین مضمون اعتنا نکردن به نمایش درخواهد آورد.

فرستندگان بسیاری از این پیام‌ها وانمود می‌کنند که از سازمان جهانی بهداشت هستند و با ایفای چنین نقشی کمک‌مالی درخواست می‌کنند یا پرونده‌های مخرب رایانه‌ای را پخش می‌کنند. پیام‌ها ممکن‌ است با ابراز نگرانی‌های به‌ظاهر واقعی در مورد این بیماری جهان‌گستر آغاز شوند، اما مثلاً در ادامه از گیرنده بخواهند به نشانی خاصی مبلغی ارزمجازی بیت‌کوین واریز کند.

برخی دیگر هم وانمود می‌کنند از بخش امور مالی اداره هستند و اطلاعات کمکی برای واریز حقوق گیرنده درخواست می‌کنند، اما در واقع می‌خواهند با استفاده از این اطلاعات به حقوق گیرنده دستبرد بزنند. یا ممکن است در نقش ماموران دولت ظاهر شوند و پرداخت‌های مالی جلب‌کننده مثل چک کمک مالی اخیر دولت ایالات متحده را وعده بدهند.

© The Independent

بیشتر از جهان