دادخواهی خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی در برابر محل مذاکرات در تهران

مرکز مطالعات سیاسی وزارت خارجه میزبان هیئت اوکراینی برای مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی است

هم‌زمان با مذاکرات هیئت اوکراینی با مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در مورد نحوه پرداخت غرامت و سایر موارد مرتبط، تعدادی از خانواده‌های افراد کشته شده در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران، در برابر محل مذاکرات، دست به تجمع و اعتراض زدند.

خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری خواستار محاکمه و مجازات عاملان این جنایت هستند.

وزارت خارجه اوکراین روز دوشنبه از اعزام هیئتی از سوی این کشور برای مذاکره با مقامات ایرانی در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی به تهران خبر داد. در همین رابطه، «یوهنی ینین» معاون وزیر خارجه اوکراین در پیامی ویدئویی اعلام کرد که مذاکرات این کشور با ایران در مورد هواپیمای سرنگون شده را آغاز کرده است.

به گفته آقای ینین، قرار است در این مذاکرات بررسی شود که سرنگونی هواپیمای مسافربری براثر خطای انسانی رخ‌داده یا دلیل دیگری داشته است.

مقامات ایرانی مدعی هستند که سرنگونی هواپیمای اوکراینی براثر اشتباه و خطای انسانی صورت‌گرفته است. بااین‌حال خانواده‌های درگذشتگان و برخی از کارشناسان امور حمل‌ونقل هوایی معتقدند که باتوجه‌به شلیک دو موشک به سمت هواپیما، این موضوع عامدانه رخ‌داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر از زمان سرنگونی هواپیمای اوکراینی و علی‌رغم پذیرش مسئولیت آن از سوی امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران هیچ یک از مقام‌های ارشد نظامی محاکمه یا برکنار نشده‌اند. عدم محاکمه علنی مسئولان نیز مجدداً شائبه عمدی بودن شلیک را تشدید می‌کند. اگرچه هنوز هیچ‌گونه شواهدی مبنی‌بر شلیک عامدانه از سوی طرف‌های بین‌المللی ماجرا ارائه نشده است.

هواپیمای مسافربری اوکراینی که از تهران عازم کیف بود، روز ۱۸ دی سال گذشته، اندکی پس از برخاستن از فرودگاه امام تهران، مورد اصابت دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و کلیه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند. مقامات ایرانی تا سه روز از اعتراف به این عمل سرباز زدند تا نهایتاً پس از تهدید برخی از کشورهای بین‌المللی مبنی‌بر داشتن شواهد متقن مبنی‌بر سرنگونی توسط موشک، حاضر به اعتراف شدند. از آن زمان به بعد مسئولان جمهوری اسلامی در تلاش هستند تا موضوع را ناشی از خطای انسانی عنوان کنند.

اکثر سرنشینان این هواپیما ایرانی بودند اما در میان مسافران اتباع کشورهای اوکراین، کانادا، سوئد، انگلیس و افغانستان نیز حضور داشتند.