ایران: اسلحه می‌خریم و می‌فروشیم؛ آمریکا: نمی‌گذاریم

جمهوری اسلامی پایان تحریم تسلیحاتی علیه ایران را موفقیتی برای خود عنوان کرده است

تجهیزات دفاعی ساخت ایران در نمایشگاهی در تهران - عکس از وبسایت دفاع پرس

تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران  که از نیمه شب یکشنبه ۲۷ مهرماه ۹۹ پایان یافت تهدیدهای دوطرف آمریکائی و ایرانی هم به شکل جدی تری آغاز شد.

از یک سو مقام های ایرانی می گویند بسیاری از کشورها به تسلیحات پیشرفته ایرانی نیاز دارند و از سوی دیگر مقام های آمریکائی کشورهایی را که با ایران اسلحه رد و بدل کنند تهدید به تحریم کرده است.

ولی با پایان یافتن تحریمی ۱۳ ساله که بر اساس آن ایران اجازه تبادل در خرید و فروش اسلحه از دیگر کشورها و به دیگر کشورها را نداشته است، امید مقام های جمهوری اسلامی برای شروع معامله علنی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران دوشنبه با اشاره به پایان یافتن تحریم های تسلیحانی ایران گفت:« این پیروزی را در بسیاری از ابعاد به دست آورده ایم و فشارهای کنونی آمریکا که به صورت جنون آمیز پیگیری می شود به خاطر شکست های مکرری است که در ارتباط با پیگیری خواسته ها و اهداف خود علیه ایران روبرو شده اند.»

محسن رضائی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در صفحه اینستاگرام خود در یادداشتی در همین رابطه، از دولت ایران  خواست با صادرات تسلیحات پیشرفته ایران، به درآمدهای ارزی جدیدی دست پیدا کند.

آقای رضائی نوشت:« هر چند تحریم‌های تسلیحاتی ایران یک اقدام ظالمانه بوده و الان هم با آزاد شدن و رفع تحریم‌های تسلیحاتی، آمریکا و اروپا به آن پایبند نخواهند شد امّا دولت با برنامه ریزی درست باید از شکاف‌های بین‌المللی و همچنین نیاز بسیاری از کشورهای جهان به تسلیحات پیشرفته ایرانی استفاده کند و به درآمدهای ارزی جدیدی دست یابد.»

هرچند آمریکا طی یک سال باقیمانده به پایان تحریم های تسلیحاتی مرتبا تاکید کرده است که نباید تحریم های تسلیحاتی برداشته شود و در صورت چنین اقدامی سایر کشورها نباید در تبادل و خرید و فروش اسلحه با ایران همکاری کنند اما دولت ایران به دنبال فروش اسلحه و دست یابی به منابع ارزی جدید است.

همزمان محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران نیز صبح دوشنبه در باره اتمام تحریم های تسلیحاتی علیه ایران در توئیتر خود نوشت:«روزی بسیار مهم برای جامعه بین‌المللی که - در مخالفت با تلاش‌های بدخواهانه ایالات متحده - از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برجام صیانت کرده است. عادی سازی همکاری دفاعی ایران با جهان از امروز، پیروزی برای آرمان چندجانبه‌گرایی و نیز صلح و امنیت در منطقه‌ ما به شمار می‌آید.»

آقای ظریف در توئیت دیگری گفت:« براساس قطعنامه ۲۲۳۱ امروز تحریم‌های تحمیلی علیه تسلیحات در کشورم به طور خودکار پایان می‌یابد. عجیب نیست که با تجهیز کورکورانه به سلاح مخالف باشیم. از آن رو که سلاح در ایران برای دفاع است، بر خلاف عملکرد دیگر کشورها، نه جنگ به راه اندخته و نه سبب فساد می‌شود. ما ایمان داریم که امنیت با اراده ملت ما و خودکفایی‌اش محقق می‌شود. اهداف ما همیشه صلح آمیز و دفاعی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه مایک پمپئو وزیرخارجه دولت ترامپ نیز با اشاره به اینکه دولت آمریکا، کشورهای داد و ستد کننده اسلحه با ایران را تحریم خواهد کرد دیروزدر توییتی نوشت: «هیچ کشوری که خواهان خاورمیانه‌ای صلح‌آمیز باشد به داد و ستد اسلحه با ایران نمی‌اندیشد،هر سلاحی که این رژیم بخرد در اختیار ایدئولوژی افراطی‌اش خواهد بود. آماده‌ایم تا با استفاده از قوانین داخلی‌مان، هر فرد یا نهادی را که در این داد و ستد اسلحه سهم داشته باشد تحریم کنیم.»

پیشتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با نزدیک شدن به پایان تحریم های تسلیحاتی ایران از آن به عنوان «خبر خوش برای مردم» یاد کرد و گفت:« از یکشنبه می‌توانیم از هر کس می‌خواهیم اسلحه بخریم و به هر کس می‌خواهیم اسلحه بفروشیم.»

بیشتر از