خشم زلمی خلیل‌زاد از «امتیازگیری سر میز مذاکره با خشونت»

«افزایش خشونت می‌تواند روند صلح و توافق‌نامه صلح را تهدید کند»

مردی، کودکی را که در عملیات انتحاری در افغانستان زخمی شده است به بیمارستان می‌برد -  REUTERS/Parwiz/File Photo

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای آشتی افغانستان با لحنی تند از تشدید خشونت‌ها در افغانستان انتقاد کرد و گفت که این باور که با افزایش خشونت می‌توان در میز مذاکره امتیاز گرفت، خیلی خطرناک است و تمام روند صلح را به مخاطره خواهد انداخت.

طالبان پس از توافق با آمریکا و در جریان مذاکرات صلح میان افغان‌ها بر طبل خشونت در گوشه و کنار افغانستان کوبیده است و حملات گسترده‌ای را به لشکرگاه مرکز استان جنوبی هلمند راه‌اندازی کرد که با دفاع سرسختانه نیروهای امنیتی و دفاعی کشور مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خلیل‌زاد که برای کمک به پیشبرد مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان و محافظت از موافقت‌نامه صلح قطر در دوحه به سر می‌برد، در رشته توییتی با اشاره به خشونت‌طلبی‌های اخیر طالبان می‌گوید: «اتهامات بی‌بنیاد درمورد تخطی‌ها و سخنان تحریک‌آمیز به پیشرفت در روند صلح نمی‌انجامد. به جای آن، باید تمام مواد توافق‌نامه ایالات متحده – طالبان و بیانیه مشترک ایالات متحده – افغانستان را عملی کنیم و تعهد به کاهش تدریجی خشونت را نادیده نگیریم.»

طالبان اخیرا آمریکا را که در کمک به نیروهای امنیتی مواضع آن‌ها را در هلمند بمباران کرد به نقض توافق‌نامه صلح قطر متهم کرده است. اما در متن این توافق‌نامه و بیانیه مشترک آمریکا-افغانستان آمده است که آمریکا از نیروهای امنیتی افغان همچنان حمایت خواهد کرد. پس از درگیری‌های خونین هلمند آقای خلیل‌زاد با رهبری سیاسی طالبان در قطر گفت‌وگو کرد و بر تجدید وفاداری به مواد موافقت‌نامه صلح قطر تاکید شد.

فرستاده ویژه آمریکا می‌گوید: «افزایش خشونت می‌تواند روند صلح و توافق‌نامه و این درک بنیادی را تهدید کند که راه حل نظامی وجود ندارد. با وجود آن که اخیراً بر ضرورت کاهش خشونت مجدداً تاکید شد، امروز میزان خشونت در افغانستان اندوه‌بار است.»

او می‌گوید: «حملات طالبان به هلمند و مرکز این ولایت، حملات علیه نیروهای امنیتی افغان و همچنین شکایت‌های طالبان از عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و حملات نیروهای ائتلاف باعث ملاقات در دوحه شد و بر تمام ابعاد کاهش حملات و بمباری‌ها و تلفات، توافق صورت گرفت. با آن که خشونت‌ها در هلمند کاهش یافته، میزان خشونت به صورت عمومی در کشور افزایش یافته است.»

او بار دیگر یادآوری کرد که آمریکا انتظار دارد سطح خشونت در افغانستان کاهش یابد و توصیه کرد: «ما باید به حرف و محتوای آن چه مذاکره و اخیراً تفاهم شده، پایبند بمانیم، چون راه برای کاهش تلفات افغان‌ها و حفظ فرصت تاریخی صلح را میسر می‌سازد، که نباید از دست برود.»

هم‌زمان، مذاکرات صلح افغانستان جسته و گریخته در دوحه ادامه دارد. نزدیک چهل روز است که مذاکره‌کنندگان دولت و طالبان سرگرم چانه‌زنی‌اند اما نتوانسته‌اند بر دو مساله ابتدایی که اصول و موضوعات مذاکرات است توافق کنند.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در دومین روز سفرش به تهران برای جلب حمایت تهران بابت برنامه صلح افغانستان با حسن روحانی، رییس جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

آقای عبدالله پیش‌تر در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی ایران گفت که صلح به نفع کشورهای منطقه است و هنوز زود است که درباره ایجاد حکومت موقت در افغانستان صحبت شود.

ایران دیگر همسایه قدرتمند افغانستان است که با طرح صلح به رهبری آمریکا مخالف است اما علی‌رغم آن، روابط حسنه‌ای با کابل دارد.

تهران می‌گوید از «روند اصیل صلح بین‌الافغانی» حمایت می‌کند، نه از تلاش‌های آمریکا چراکه از نگاه تهران این برنامه با واقعیت‌های موجود افغانستان هم‌خوانی ندارد.

پیش از آن، زلمی خلیل‌زاد فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفته بود که ایران در قبال صلح افغانستان دوگانه عمل می‌کند. به گفته او در حالی که وزارت خارجه اعلامیه حمایت از صلح می‌دهد، قدرت‌های دیگر در ایران در پی تشدید جنگ و تحمیل هزینه سنگین جنگ بر آمریکا در افغانستان‌اند.

بیشتر از