دولت افغانستان به طالبان: از جنگ ناروا و غیراسلامی دست بردارید

طالبان در گرماگرم مذاکرات صلح، ۱۲ غیرنظامی را در حمله ای انتخاری کشتند

طی بمب‌گذاری روز گذشته در استان غور افغانستان، دست‌کم ۱۲ تن کشته و بیش از  ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند - AFP

ارگ ریاست جمهور افغانستان در واکنش به حمله خونینی که در شهر فیروزکو، مرکز استان غور، صورت گرفت در خبرنامه‌ای این حمله را وحشیانه خواند و به طالبان تا از جنگ ناروا و غیر اسلامی دست بردارد.

در خبرنامه ارگ آمده است: «طالبان در سلسله جنایات ضد بشری‌شان با حمله تروریستی به شهر فیروزکو مرکز استان غور، شماری از هم‌وطنان بی‌گناه را شیهد و زخمی کردند. طالبان باید از این جنگ ناروا و غیراسلامی دست بردارند چرا که این گونه حملات طالبان بیانگر رویکرد جنگ‌طلبانه این گروه است که آرزوی میلیون‌ها شهروند افغانستان را برای ختم جنگ و موفقیت روند صلح، خدشه‌دار می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرنامه تاکید کرد: «این گونه حملات طالبان، خلاف ارزش‌های اسلامی و بشری است. ادامه‌ این جنگ ناروا در برابر مردم افغانستان، مسلمان‌کشی عمدی است که ادامه‌دا شده است. این حملات و خشونت‌های طالبان، تلاش‌های صلح را که از سوی دولت افغانستان و متحدین بین‌المللی به پیش برده می‌شود با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد کرد.»

دولت افغانستان بار دیگر از گروه طالبان خواست که از جنگ و حملات تروریستی دست بردارند و با آتش‌بس موافقت کنند: «دولت افغانستان و مردم این کشور خواهان ختم جنگ در کشور هستند و یک‌بار دیگر خطاب به گروه طالبان می‌گویند که از جنگ ناروا و غیر اسلامی‌شان دست بکشند و خواست ملت افغانستان و جامعه بین‌المللی را برای صلح و آتش‌بس بپذیرند.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان نیز در واکنش به حمله طالبان در استان غور گفت: «هر گونه حمله بر جان غیرنظامیان، مردم بی‌گناه، ارتکاب قتل و خون‌ریزی خلاف موازین اسلامی، انسانی و اخلاقی است و در هیچ آیینی جای ندارد.»

آقای عبدالله، این گونه حملات را از سوی طالبان مغایر اصل تعهد این گروه به صلح و پایان جنگ و خشونت‌ها از راه گفت‌وگو خواند و افزود: «افزایش حملات تروریستی و خشونت‌ها در کشور روند مذاکرات صلح را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امیدواریم که طرف‌های درگیر جنگ مخصوصا طالبان، حسن نیت‌شان را برای صلح و راه حل مسالمت‌آمیز در عمل ثابت کنند و دست از کشتار غیرنظامیان بردارند.»

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز بمباران استان غور را محکوم کرد و گفت: «این عمل ظالمانه دشمنی آشکار با مردم افغانستان و تلاش برای تضعیف روند صلح است. از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهم که از ادامه جنگ و خشونت در کشور خودداری کنند و تلاش‌هایشان را برای کامیابی مذاکرات صلح سرعت بخشند.»

محمد یونس قانونی، معاون اول پیشین ریاست جمهوری افغانستان درباره حمله استان غور و کشته شدن شماری از شهروندان واکنش نشان داد و در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «امروز اهریمن سفاک، بار دیگر هم‌وطنان عزیز ما را در شهر فیروزکو به خاک و خون کشاند. دشمن با استفاده از فرصت و مشغولیت دولت در امور ثانوی در این روزها با حملات گسترده و بمب‌گذاری‌های متعدد هم‌وطنان مسلمان و بی‌دفاع ما را در استان‌های ننگرهار، هلمند، غور و بدخشان آماج حمله قرار دادند که باعث شهادت و جراحت ده‌ها تن از هموطنانمان شد. آرزو داریم که روند صلح هرچه زودتر به نتایج عادلانه‌ای که در آن خیر و صلاح مردم و کشور نهفته باشد نائل آید.»

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی این کشور نیز در رابطه با این حمله چنین نوشت: «زنده به گور کردن دختران، یکی از دردناک‌ترین و وحشیانه‌ترین پدیده‌های عصر جاهلیت عرب است که در قران کریم به طور مکرر به کراهت آن اشاره شده است. اما تروریست‌های کوردل، مادران و زنان افغانستان را در عصر حاضر به نام اسلام و جهاد به این حال و روز نشانده‌اند.»

شهروندان این کشور نیز این گونه حملات را کار «تروریستان سیاه‌دل و دشمنان افغانستان» می‌دانند. آنان از جامعه جهانی و به ویژه ایالات متحده آمریکا می‌خواهند که به طالبان فشار بیاورند تا از حملات‌ به شهرهای بزرگ دست بردارند و اجازه ندهند که بیشتر از این مردم بی‌گناه و بی‌دفاع افغانستان را برای اهداف شخصی از بین نبرند.

واکنش‌های تند آقای غنی، رئیس‌جمهور و آقای عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین و شماری از سیاسیون این کشور در حالی صورت می‌گیرد که روز یک‌شنبه، ۲۷ مهر، در ساعت ۱۱ صبح، یک خودرو پر از مواد انفجاری نزدیک ساختمان ریاست امور زنان، شهدا و معلولین و نیز فرماندهی پلیس استان غور منفجر شد که در نتیجه ۱۲ غیر نظامی کشته شدند و بیش از صد تن دیگر زخمی شدند.

تاکنون هیچ گروهی مسؤولیت این حمله را به عهده نگرفته است اما حکومت افغانستان تاکید دارد که این گونه حمله‌ها جز طالبان کار گروهی دیگری نمی‌تواند باشد.

بیشتر از