اروپای غربی در بحران، بریتانیا در وضعیت قرمز کرونا

آخرین وضعیت مقصدهای مسافرتی دچار کرونا برای مسافران

شمار موارد ابتلا در بریتانیا  ۶.۱۵ درصد افزایش داشته است - JUSTIN TALLIS / AFP

هفت هفته پیش، دیدار از پراگ در فصل پاییز، یک برنامه جذاب و منطقی به نظر می‌رسید.

امروز، با افزایش ۳۴ برابری شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا، جمهوری چک برای مسافران ابدا مقصد مناسبی به شمار نمی‌رود. 

در نقطه مقابل، یونان توانسته با واکنش مناسب به کووید-۱۹، جایگاه خود را به شکل چشمگیری بهبود دهد. شمار موارد ابتلا بالا است اما «تنها» با ۸۲ درصد، دستاوردی به مراتب بهتر از دیگر کشورهای اروپایی است. 

با افزایش موارد ابتلا به مرض در سرتاسر اروپا، و کاهش شمار مسافران، ایندیپندنت می‌تواند در میان کشورهای عمده قاره اروپا، آن‌هایی که بهترین و یا ضعیف‌ترین واکنش را در مقابله با بحران نشان داده‌اند، معرفی کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های تحلیلی از آژانس پی‌سی، که خود از منابع مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا استفاده می‌کند، نشان می‌دهد که بریتانیا، ایتالیا و هلند، بیش از هر کشور عمده دیگر در اروپا، به غیر از جمهوری چک، عملکرد به مراتب بدتری داشته‌اند. 

شمار موارد ابتلا در بریتانیا  ۶.۱۵ درصد افزایش داشت، در ایتالیا ۷.۱۴ درصد، و در هنلد ۲.۱۴ درصد. 

 در میانه جدول مقایسه‌‌ای ۱۷ کشور اروپایی فرانسه قرار دارد که در ۱۸ اکتبر در مقایسه با اواخر ماه اوت، با افزایش ۴.۷ درصدی موارد جدید ابتلا روبه‌رو بوده است. 

 چهار کشوری که ته جدول هستند، یا به عبارتی بهترین عملکرد را از نظر محدودیت موارد ابتلا داشته‌اند، همگی جزو کشورهای حوزه مدیترانه‌اند. 

قبرس با ۹.۲ درصد، مالت با ۴.۲ درصد، اسپانیا با ۸۷.۱ درصد ، و یونان با ۸۲.۱ درصد. 

پل چارلز، مدیر اجرایی آژانس پی‌سی، گفت:‌ «کشورهای جزیره‌ای که در بنادر ورودی به کشور و همچنین در داخل کشور، تمهیدات آزمایش‌گیری فراهم کرده‌اند، به دلیل اقدام سریع در جهت پایین نگه داشتن میزان ابتلا، سزاوار ستایشند. 

او گفت:‌ «پنج کشور صدرنشین جدول در این تحقیق، از جمله بریتانیا، نتوانستند اقدامات مشابهی انجام دهند و اکنون در اجرای هر اقدامی، غیر از قرنطینه بیشتر، ناتوان هستند. پیامی که از این همه‌گیری دریافت می‌شود، واضح است:‌ آزمایش، آزمایش و آزمایش.»

 دلیل دیگری که آمار مالت و اسپانیا بسیار کمتر از میزان متوسط است ، این است که هر دو این کشورها در ماه اوت رقم ابتلای بسیار بالایی داشتند. 

اما قبرس، شاهد افزایش بالای موارد ابتلا بود و در روز شنبه حدود ۲۰۰ مورد جدید ابتلا را به ثبت رسانده است، سه برابر بیش از بالاترین میزان روزانه در دوران بحران ویروس کرونا پیش از این هفته. 

کشور قبرس مسافران ورودی از بریتانیا را ملزم به ارائه نتیجه منفی آزمایش پی‌سی‌آر برای ویروس کرونا می‌کند که باید در کمتر از ۷۲ ساعت قبل از سفر انجام شده باشد. 

یونان شاهد افزایش آهسته و پیوسته موارد ابتلا بوده است. این کشور از مسافران می‌خواهد تا فرمی برای مشخص کردن آدرس پرکنند و از بسیاری از مسافران ورودی آزمایش می‌گیرد. 

در مورد پیوستن یونان و قبرس به فهرست دولت بریتانیا از کشورهایی که سفر به آن‌ها منع شده، نگرانی‌هایی وجود داشت. 

در ماه اوت، وضعیت برخی جزایر یونان تغییر کرد، به طوری که مسافران بازگشتی باید خود را قرنطینه می‌کردند اما این الزام از همگی این جزایر غیر از میکونوس، برداشته شد. 

روز یک‌شنبه مسافرانی که میان بریتانیا و یونان در ترددند، شاهد اجرای برخی الزام‌ها از سوی نهادهای کنترل هوایی بودند. 

برخی پروازها تا ۲۴ ساعت به تاخیر افتادند و از جمله سه پرواز، از پنج پرواز خطوط هوایی بریتانیا، میان فرودگاه هیتروی لندن و آتن لغو شدند. 

همچنین در شرق مدیترانه، افزایش شمار ابتلا در بریتانیا، اسرائیل را بر آن داشت که این کشور را از دسته‌بندی سبز به قرمز منتقل کند. از تاریخ جمعه ۲۳ اکتبر، مسافران بریتانیا لازم است که در بدو ورود به اسرائیل، برای دو هفته به قرنطینه بروند. 

آنان باید با تاکسی یا اتومبیل‌های خصوصی به «هتل‌هایی بروند که از دیگر اقامتگاه‌ها کاملا جداسازی شده‌اند» و «در انزوای کامل بمانند». 

© The Independent

بیشتر از جهان