عبدالله در تهران: ایران در پی «گفت‌وگوهای اصیل» بین‌افغانی است

تهران تمایل چندانی به موفقیت روند جاری صلح افغانستان ندارد

استقبال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان -  ATTA KENARE / AFP

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که کشورش تمام مساعی خود را برای کمک به گفت‌وگوهای «اصیل» بین الافغانی به کار خواهد بست. 

او همچنین در توییتی گفته است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در مقر وزارت خارجه دیدار، و تاکید کرده است که «افغانستان آباد، مستقل، توسعه یافته و با صلح و ثبات خواست همیشگی ایران بوده است.»

آقای عبدالله در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود برای جلب حمایت قدرت‌های همسایه وارد تهران شده است تا این بازیگران پرنفوذ را به پشتیبانی از روند صلحی جلب کند که بیش از دو سال است که به ابتکار آمریکا در دوحه قطر آغاز شده است.  

اما در نخستین ساعات ورود آقای عبدالله، تهران با زبانی دیپلماتیک، موضعش را روشن کرده است که چندان تمایلی به موفقیت روند جاری صلح افغانستان ندارد. 

تاکید آقای خطیب‌زاده بر «اصالت» گفت‌وگوهای صلح، این را می‌رساند که از نگاه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات جاری بین ۲۱ نماینده نظام جمهوری اسلامی افغانستان و ۲۱ نماینده طالبان در دوحه، «اصیل افغانی» نیست. این دیدگاه، چالش بزرگی بر سر راه مذاکرات صلح است و کار عبدالله را در تهران دچار مشکل کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در این سه روز به بسیاری از مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری، و علی شمخانی، نماینده علی خامنه‌ای، رهبر نظام و دبیر شورای امنیت ملی ایران، دیدار و مذاکره خواهد کرد تا با توجه به روابط گرم و تاریخی آقای عبدالله با تهران، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از روند صلح تشویق کند. 

در دیدارهایی که تاکنون صورت گرفته است، نیز موضع ایران در میان کلمات به صراحت بیان شده است. ایرنا گزارش می‌دهد که در دیدار با عبدالله، ظریف «حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و روند صلح به رهبری و مدیریت افغان‌ها و توافقات شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را مورد تاکید مجدد قرار داد و از مشارکت عبدالله در روند سیاسی و پذیرش مسئولیت شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان قدردانی، و مشارکت طالبان در ساختار سیاسی افغانستان را مورد حمایت کشورمان ذکر کرد.» 

آقای عبدالله نیز در نخستین روز سفرش «آخرین تحولات جاری در صحنه داخلی افغانستان و آخرین وضعیت مربوط به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تشریح کرده است.» 

ایران همسایه‌ بانفوذی برای افغانستان است که حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک و اشتراکات زبانی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری با افغان‌ها دارد. اما نفوذ این کشور در أفغانستان هیچگاه به اندازه تاثیرش در عراق نبوده است. 

پیش‌تر، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه دولت آمریکا برای صلح أفغانستان، گفت که ایران می‌خواهد آمریکا در افغانستان در یک جنگ غیرقابل پیروزی و پرهزینه درگیر بماند و دوست ندارد روند صلح افغانستان موفق شود. 

او که از راه دور در جلسه انستیتوی پیرسون دانشگاه شیکاگو شرکت کرده بود، گفت:«دو ایران وجود دارد، یکی وزارت خارجه ایران که اعلامیه‌هایی می‌دهد که می‌شود گفت موضع مثبت در قبال صلح افغانستان دارند، و ایران دیگری هم هست که می‌خواهد آمریکا در افغانستان در یک جنگ ناموفق و پر هزینه مشغول بماند و از افغانستان به عنوان ابزار برضد آمریکا استفاده می‌کند. ایران دومی، دوست ندارد روند صلح افغانستان موفق شود.»

در دیدارهای آقای عبدالله هیچ اشاره‌ای به ملاقات او با فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران که نقش مهمی در اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان و دیگر همسایگانش دارد، نشده است. 

از سوی دیگر، رحمت الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان، می‌گوید حمله خونین اخیر طالبان به ولایت هلمند که چند روز طول کشید و باعث آوارگی هزاران نفر شد، از سوی «طالبانِ نزدیک به ایران» اجرا شد. او می‌گوید که طالبان چند شاخه دارد و به دلیل پرهیز از رسوایی بیشتر،  نمی‌‌خواهند افشا کنند که این حملات کار شورشیانِ نزدیک به ایران بوده است. 

بیشتر از