آیا مومو قاتل مانی بود؟

به گفته ایرنا، مرگ نوجوان ۱۱ ساله خوزستانی به دلیل «چالش مومو» بود 

مانی پورحامدی، نوجوان ۱۱ ساله خوزستانی که خودکشی کرده است - عکس از شبکه‌های اجتماعی

پلیس ایران در روزهای گذشته با تاکید براین که «چالش مومو» در میان کاربران شبکه‌های ارتباطی، به ویژه در «واتس‌آپ» دوباره خواستاران زیادی یافته است، به خانواده‌ها در این مورد هشدار داد.

روز گذشته نیز ربط خبر خودکشی کودک ۱۱ ساله خوزستانی به دلیل حضور در «چالش مومو» مسئله را جدی‌تر کرد. 

خبر جان باختن مانی پورحامدی، نوجوان ۱۱ ساله خوزستانی که خبرگزاری دولتی ایرنا ادعا کرده است به دلیل «چالش مومو» خودکشی کرده است، از سوی یک کاربر در شبکه تلگرام مطرح شد. 

ایرنا در پی انتشار خبر توسط آن کاربر، نوشت: «دانش‌آموز ۱۱ ساله خوزستانی تحت تاثیر چالش «مومو» جان خود را گرفت.» این در حالی است که خانواده این نوجوان هنوز علت مرگ فرزند خود را اعلام نکرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، پلیس فتای استان خوزستان نیز با اشاره به «چالش مومو» که آن را «خطرآفرین» عنوان کرد و وجود آن را در فضای مجازی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان هشدار داد.

در زوهای گذشته نیز سرهنگ علی‌ محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در ایران، گفت «دوباره شاهد مطرح شدن چالش مومو در سطح برخی استان‌های کشور به خصوص استان‌های جنوبی بوده‌ایم و برخی کاربران که بیشتر آنها دانش‌آموز بوده‌اند، پیام‌هایی حاوی محتوا و تصاویر مومو دریافت کرده‌اند.» به گفته او، هدف این چالش «آزار» دانش‌آموزان است. 

مومو یک حساب کاربری واتس‌آپ است که گفته می‌شود پیشتر در اینستاگرام هم فعال بوده است.

در شروع فعالیت، کاربر یک لینک تماس از طرف «مومو» دریافت می‌کند و پس از شروع گفت‌وگو بین کاربر و «مومو»، حساب کاربری مومو فرد را به انجام رفتارهای خطرناک و صدمه رساندن به خود ترغیب می‌کند. 

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا هفته پیش با هشدار در این خصوص گفته بود، «موج جدید مزاحمت‌های مومو» به دلیل استفاده دانش‌آموزان از واتس‌اپ است. او گفت، پلیس فتا پیشتر در خصوص خطرات احتمالی استفاده مدارس از واتس‌آپ هشدار داده بود و مرتبا خواستار استفاده دانش‌آموزان از شبکه «شاد»به جای واتس‌آپ شده بود. در دوران شیوع کرونا، دانش‌آموزان در ایران برای دسترسی به مفاد درسی و برگزاری کلاس‌های درس خود ملزم به استفاده از نرم افزار «شبکه شاد» بوده‌اند که توسط آموزش و پرورش در ایران در اختیار آنها قرار گرفته است. 

در گزارش‌های متعددی در ماه‌های گذشته، مشاهده شده است که بیشتر خانواده‌ها در ایران می‌گویند شبکه شاد به راحتی هک می‌شود و به هیچ وجه قابل استفاده درازمدت نیست و همواره مشکلات تنظیمات دارد. 

به همین دلیل، بیشتر دانش‌آموزانی که به برنامه واتس‌آپ دسترسی داشته‌اند، آن را جایگزین «شاد» کرده‌اند و از طریق آن با آموزگاران خود در تماس هستند. 

پلیس ایران اما در روزهای گذشته نسبت به استفاده از واتس‌آپ به دلیل وجود«چالش مومو» هشدار داده است.

به گفته حنانه، دانش‌آموز سال آخر دبیرستان، به ایندیپندنت فارسی، «مومو»ی جدید واتس آپ با نسخه قبلی آن که در ایسنتاگرام مورد استفاده نوجوانان بوده است، کاملا متفاوت است.  به گفته این دانش‌آموز، موموی جدید در واتس‌آپ «هکر» است و می‌تواند به راحتی حتی دوربین مداربسته خانه کاربر را هم هک کند. در عین حال، مادر حنانه می‌گوید که دغدغه او در خصوص «نهنگ آبی» به مراتب بیشتر از این بوده است. 

به گفته تکتم، کارشناس علوم ارتبطات در ایران، پلیس فتا برای آن که موضوع خودکشی‌های زنجیره‌ای نوجوانان خوزستانی را تحت الشعاع سایر خبرها قرار دهد، موضوع «مومو» را مطرح کرده است. او می‌گوید:«درکمتر از ده روز، چهار نفر در خوزستان خودکشی کرده‌اند و پلیس قصد دارد ذهن مردم را از یک مورد به مورد دیگری پرت کند. در حالی که نزدیک به ۴ یا ۵ ماه است که مومو آمده است و جالب این است که ربطی هم به خودکشی ندارد و وقتی دختر نوجوان من با آن کار می‌کرد، من کنارش نشستم تا متوجه سیستم آن بشوم. نه سیستم پیچیده‌ای دارد و نه مثل نهنگ آبی خطرناک است.» 

اشاره این کارشناس علوم ارتباطلات به خبر روز گذشته  خبرگزاری دولتی «ایرنا» در مورد مرگ یک نوجوان ۱۱ ساله خوزستانی است که دلیل آن، استفاده از «مومو» عنوان شده است. آن خبر هنوز از سوی خانواده آن نوجوان تایید نشده است. 

همزمان، سرهنگ شاهین حسن‌وند، رئیس پلیس فتای خوزستان، با تایید بر آن که «چالش مومو» در میان کابران شبکه‌های ارتباطی در ایران دوباره بحث‌برانگیز شده است، گفت:«برای برخی از کاربران واتس‌آپ، از حساب‌های کاربری با شماره ایرانی و خارجی پیام‌هایی به زبان فارسی ارسال شده که از آن‌ها خواسته شده بود در چالش مومو شرکت کنند. مومو با استفاده از یک حساب کاربری واتس‌آپ، یک لینک تماس برای افراد ارسال می‌کند و پس از شروع به گفت‌وگو با افراد، آن‌ها را به رفتارهای خطرناک دعوت می‌کند.»

پلیس فتا در ایران می‌گوید «چالش مومو» باعث نگرانی خانواده‌ها شده است و این نگرانی‌ها به فرزندان نیز منتقل شده و به ایجاد اضطراب در آنان انجامیده است. 

بیشتر از