افزایش آمار خودکشی در بین دانش آموزان جامانده از تحصیل در ایران

کرونا چهار میلیون دانش‌آموز ایرانی را از تحصیل باز داشته‌است

کودک ۱۱ ساله بوشهری، نمونه اخیر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل است که روز یکشنبه خودکشی کرد- ISNA

بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده در ایران، چهار میلیون دانش آموز در دوران همه‌گیری کرونا از دست‌رسی به شبکه شاد بازمانده‌اند و امکان تحصیل ندارند.

همچنین از ۱۱ میلیون دانش آموزی که در شبکه شاد ثبت نام کرده اند ۲۰ درصد در این شبکه فعالیت ندارند.

 در واقع تنها  ۶۲.۵۸ درصد از دانش آموزان کشور در شاد حضور دارند.

نبود دست‌رسی به اینترنت، نداشتن گوشی تلفن همراه یا تبلت، عمده عوامل جاماندن از تحصیل بوده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و نبود زیرساخت‌های صحیح برای دست‌رسی عادلانه به آموزش در کشور از جمله موادری است که به کرات در گزارش‌ها به آن اشاره شده است.

هرچند که بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی در ایران، دولت موظف به تامین وسائل آموزشی و پرورش رایگان برای همه تا پایان دوران متوسطه است اما در چهار دهه گذشته آموزش و پرورش رایگان در ایران مفهومی نداشته است.

نبود امکانات آموزشی برابر در دروان کرونا برای دانش آموزان در ایران منجر به ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل گروه بسیاری در ایران شده. همچنین، برای بسیاری از دانش آموزان پیامدهای روحی و روانی جدی در پی داشته که در برخی منجر به خودکشی شده است.

عادل موسی‌زاده، پدر محمد موسی‌زاده دانش آموز ۱۱ ساله که خودکشی کرد: فرزندم تنها یک گوشی داشت که خودم برایش خریده بودم و با آن تکلیف‌های مدرسه اش را انجام می داد تا اینکه این گوشی خراب شد و از من خواست گوشی نو برایش بگیرم، قول دادم در اولین فرصت برای او خریداری کنم

محمد، کودک ۱۱ ساله بوشهری، نمونه اخیر دانش‌آموز بازمانده از تحصیل است که روز یکشنبه خودکشی کرد. مانی، دانش‌آموز ۱۴ ساله پاوه‌ای برای خرید گوشی همراه و وصل شدن به شبکه شاد از کوه سقوط کرد. و یک دانش‌آموز لرستانی به دلیل نداشتن گوشی همراه و تحصیل از طریق شبکه شاد خود را حلق آویز کرد.

اگر پیشتر نوجوانانی که در کنکور سراسری موفق نمی‌شدند و خودکشی می‌کردند در حال حاضر دانش‌آموزان دبستانی به دلیل بازماندن از تحصیل خودکشی می‌کنند.

طبق آمار رسمی مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش در ایران، ۱۵ میلیون و ۱۳۸ هزار نفر و ۵۲۳ نفر در سال تحصیلی ۹۸- ۹۹ در سامانه سناد ثبت نام کرده‌اند. این آمار را می‌توان آخرین آمار رسمی تعداد دانش آموزان در ایران دانست. امروز ۲۱ مهرماه مسئول برنامه شبکه دانش آموزی شاد اعلام کرد ۱۱ میلیون و ۴۰۸ دانش آموز به این شبکه وصل شده‌اند. به این معنا که چهار میلیون از دانش آموزان از این شبکه جا مانده‌اند.

اواخر مرداد ماه امسال و به دلیل شیوع کرونا در کشور، مدیرکل دفتر دبستان و پیش‌دبستان وزارت آموزش و پرورش گفت که  ۳۰۰ هزار دانش‌آموز پایه ابتدایی در کشور «موفق به ثبت‌نام» در مدارس نشده‌اند. همزمان معاون وزیر آموزش و پرورش نیزعنوان کرد  به دلیل شیوع ویروس کرونا، ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس کشور برای سال تحصیلی آتی نسبت به سال قبل از آن ۲۰ درصد کاهش یافته است.

دانش آموزانی که از تحصیل بازمانده‌اند را می‌توان در خانواده‌های کم‌درآمد، مناطق محروم، دانش آموزان عشایر، دانش آموزان روستا و کودکان کار، کودکان بدسرپرست یا بی سرپرست جا داد.

با افزایش قیمت اجاره بها در بیشتر شهرهای ایران، قیمت بالای اقلام خوراکی و بهداشتی برای خانواده کارگری با حقوق ماهانه حدود دو میلیون تومان، امکان خرید تبلت بالای چهار میلیون تومان یا گوشی همراه با قیمتی بالغ بر سه میلیون تومان ناممکن است.

بیشتر از