پیشنهاد پوتین به آمریکا : تمدید کوتاه‌مدت پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک

ولادیمیر پوتین گفته است که این پیمان میان آمریکا و روسیه به مدت یک‌ سال تمدید شود

Brendan Smialowski / AFP - دولت ترامپ طی چهار سالی که او در سمت ریاست جمهوری بوده است، علاقه اندکی به پیمان‌های کاهش تسلیحات نشان داده است

ولادیمیر پوتین، روز جمعه از آمادگی خود برای موافقت با مطالبات آمریکا در تمدید کوتاه‌مدت توافق در حال انقضاء کنترل تسلیحات هسته‌ای خبر داد. 

رئیس جمهوری روسیه، در سخنانی که پس از ملاقات با شورای امنیت دولت خود ایراد کرد، گفت که تمدید «بی‌قیدوشرط» یک ساله پیمان موسوم به «استارت نو»، بهترین فرصت برای حفظ ثبات استراتژیک در جهان است. 

آقای پوتین گفت:‌ «پیشنهاد می‌کنم که پیمان موجود بدون هیچ قیدوشرطی، تمدید شود، حتی برای یک سال، تا بتوانیم مذاکرات معنی‌دار برقرار کنیم… و نگذاریم کشورهامان، و تمامی کشورهای علاقه‌مند… از این سند بنیادین محروم شوند.» 

این اقدام، که به نظر می‌رسد طراحی شده است تا برگ برنده‌ مورد نیاز دونالد ترامپ را در اختیار او بگذارد، قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، و در پایان دو هفته دیپلماسی فشرده میان مسکو و واشنگتن، اعلام شده است. 

پیش‌تر در هفته جاری، مارشال بیلینگزلی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا، اعلام کرد که چارچوب توافق به دست آمده است. همتای روسی او در مذاکرات، سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه، آن ادعا را «واهی»‌ خواند. 

اشتیاق واشنگتن برای سند مربوط به پیمان کاهش سلاح‌های استراتژیک، در لحظه آخر پدیدار شد و از بسیاری جهات به نظر می‌رسد که به چرخه انتخابات ایالات متحده مرتبط باشد. دولت ترامپ طی چهار سالی که او در سمت ریاست جمهوری بوده است، علاقه اندکی به پیمان‌های کاهش تسلیحات نشان داده است، طوری که برخی از پیمان‌ها را لغو کرده است و برخی دیگر خود منقضی و باطل شده‌اند. گمانه‌زنی‌های قبلی  در مورد پیمان «استارت نو» نیز عمدتا این بود که این پیمان مربوط به دوران ریاست جمهوری اوباما، به همین سرنوشت دچار شود. 

«استارت نو» در سال ۲۰۱۰ امضا شده است و در فوریه سال آینده منقضی می‌شود، و یک سازوکار مهم کاهش تسلیحات به شمار می‌رود. این سند، شمار تسلیحات استراتژیک میان‌قاره‌ای هر دو طرف را که در دوران جنگ سرد در بالاترین میزان به ده‌ها هزار سلاح بالغ می‌شد، به زیر ۱۵۵۰ کاهش می‌دهد. 

تا ماه سپتامبر، مذاکره‌کنندگان آمریکایی برای گسترش توافق به دیگر کشورها، از جمله چین، تلاش می‌کردند و در این راستا می‌خواستند که دربرگیرنده سلاح‌های اتمی کوچکتر و تاکتیکی باشد که بخش عمده‌ای از زرادخانه روسیه را تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد که فرصت اندک کارزار انتخاباتی آقای ترامپ موجب شده است که بخش‌هایی از این مطالبات نادیده گرفته شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضعی که کرملین از دیرباز اتخاذ کرده است، آمادگی روسیه برای توافق با تمدید بی‌قیدوشرط و پنج‌‌ساله پیمان است. پیشنهاد آقای پوتین به تمدید کوتاه‌مدت معاهده، فروش آسان آن به جمهوری‌خواهان تندرو در ایالات متحده، و در عین حال جلوگیری از انقضای آن در بی‌ثباتی پس از انتخابات آمریکا است. جو بایدن نیز گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات، نسخه طولانی‌تر تمدید این پیمان را امضا خواهد کرد. 

  دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، شامگاه جمعه گفت که آقای پوتین «هیچ برنامه‌ای» برای مذاکره درباره این پیشنهاد با آقای ترامپ ندارد، اما از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه خود، خواسته است تا به دنبال پاسخی از مذاکره‌کنندگان در واشنگتن باشد. 

© The Independent

بیشتر از جهان