وکیل سابق اف‌بی‌آی مجرم احتمالی در پرونده ترامپ و روسیه

کوین کلینزمیت متهم به اظهارات نادرست و دستکاری ایمیل دریافتی از سی‌آی‌ای است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و ویلادمیر پوتین - Yuri KADOBNOV / AFP

وکیل سابق اف‌بی‌آی احتمالا برای جعل یک مدرک مهم درباره تحقیق درخصوص مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ مجرم شناخته می‌شود.

نیویوک‌تایمز گزارش داده است که کوین کلینزمیت که برای مشارکت در تحقیقات اف‌بی‌آی درنظرگرفته شده ‌بود، در ایمیل دریافتی از سی‌آی‌ای دستکاری کرده‌است. کارآگاهان برای ادامه استراق‌سمع از کارتر پیج، مشاور سابق ستاد انتخاباتی ترامپ، به آن ایمیل اتکا کرده‌بودند.

این دادخواست از سوی مدعی‌العموم جان دورهام برای بررسی تحقیقاتی طرح شده است که پیشتر از جانب ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، و دونالد ترامپ رد شده بود. دونالد ترامپ خواستار تلافی و برخورد با آن تحقیقات طولانی‌مدت درباره متحدان و مقام‌های ستاد انتخاباتی خود شده‌است. او آن تحقیقات را یک «فریب» خوانده است که با اهداف سیاسی صورت گرفته است.

آقای کلینزمیت احتمالا به دلیل اظهارات نادرست مجرم شناخته می‌شود.

دمکرات‌ها هشدار داده‌اند که دادخواست آقای دورهام با هدف زیرسوال بردن تحقیقات اف‌بی‌آی مظرح شده است. مقام‌های وزارت دادگستری پس از بازنگری یک بازرس کل، اطمینان داده‌ بودند که انجام آن تحقیقات مشروع بوده است. آن گزارش به هیچ شاهدی مبنی بر جانبداری سیاسی در تحقیقات دست نیافته بود.

رئیس‌جمهوری روز جمعه در کاخ سفید گفت: «این تازه آغاز ماجراست، به گمان من. چون آن‌چه رخ داد نباید هرگز دوباره اتفاق بیفتد. وحشتاک. واقعیت این است که آن‌ها از ستاد من جاسوسی کردند و دستشان رو شد.»

تحقیق درباره دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌ جمهوری آمریکا که از سوی رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا صورت گرفت، از عملیاتی به پشتیبانی روسیه برای خرابکاری انتخابات آمریکا پرده برداشت. آن گزارش اشاره کرده‌بود که ستاد ترامپ چگونه کوشید از آن حرکت روسیه بهره‌برداری کند، اما متحدان رئیس‌جمهوری با هدف نادیده گرفتن آن گزارش، برای رد و الغای تحقیقات علیه آقای پیج می‌کوشند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پیج یک صندوق و شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری را اداره می‌کند و فعالیت‌های وی بر پروژه‌های نفت و گاز روسیه متمرکز است. او در اکتبر ۲۰۱۶ با مجوز «دادگاه نظارت بر اطلاعات خارجی» مورد نظارت و استراق سمع قرار گرفت. در پی طرح شبهه‌هایی مبنی بر این‌ که او هدف (جلب همکاری) از سوی جاسوسان روس قرار گرفته است، مجوز آن نظارت سه بار دیگر تمدید شد. گزارش مذکور (درباره دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶) به هیچ شاهدی مبنی بر آن که او میان ستاد و روسیه میانجی‌گری کرده باشد، دست نیافت.

اقای کلینزمیت به تغییر در متن یک ایمیل متهم است که در آن ادعا می‌شود آقای پیج، که قبلا با سی‌آی‌ای ارتباط داشته است، «هرگز یک منبع اطلاعاتی نبوده‌است.»

وکلای او می‌گویند که اصلاح مدارک با حسن نیت انجام گرفته است، چون او باور نمی‌کرده که آقای پیج یک منبع اطلاعاتی سی‌آی‌ای باشد، و اقای کلینزمیت مدرک اصل و بدون تغییر را هم تحویل داده بوده ‌است.

جاستین شور، وکیل اقای کلینزمیت، در بیانیه‌ای گفت: «کوین واقعا از تغییر آن ایمیل پشیمان است. او اصلا نمی‌خواست که دادگاه یا همکارانش را گمراه کند و باور داشت که اطلاعاتی که منتشر کرده دقیق است. اما کوین حالا متوجه شده که کار اشتباهی انجام داده است و مسئولیت آن‌را می‌پذیرد.»

پرونده پنج صفحه‌ای که در دادگاه منطقه‌ای واشنگتن دی‌سی باز شده است، مشخص نمی‌کند که آیا اقای کلینزمیت که در سال ۲۰۱۹ اف‌بی‌آی را ترک کرد، شواهدی علیه هیچ‌یک از مقامات دیگر هم ارایه داده است یا خیر.

رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی روز پنج‌شنبه با فاکس‌نیوز گفت: «این اتفاقی نیست که زمین را تکان دهد. اما نشانه‌ای مبنی بر آن است که روند کارها درست است، و تحقیقات بر مبنای واقعیات پیش می‌رود.»

© The Independent