شاه تایلند نگهبانان خوابگاه سلطنتی را به خاطر«زنای محصنه» اخراج کرد

افسران کاخ در تازه‌ترین پاک‌سازی در هفته قبل، برکنار شدند

Krit Phromsakla Na SAKOLNAKORN / THAI NEWS PIX / AFP

ماها واجیرالونگکورن شاه تایلند یک هفته بعد از آن که محبوبه‌ خودش را به اتهام بدعهدی برکنار کرد دو نگهبان خوابگاه سلطنتی را به خاطر«زنای محصنه» اخراج کرد.

شاه ۶۷ ساله در تازه‌ترین پاک‌سازی که در دربار خودش انجام می‌دهد اعلام کرد دو افسر دارای درجه سرهنگ دومی به دلیل ارتکاب «شرارت شدید» برکنار شده‌اند.

طبق بیانیه‌ای که در روزنامه گازت رویال انتشار یافت این افراد که اعضای «قسمت خوابگاه» بودند«کارهای نامناسب و زنای محصنه انجام داده‌اند».

دو افسر دیگر هم که دارای درجه ستوانی بودند به علت «کوتاهی» کردن در انجام وظیفه‌اشان که نگهبانی از کاخ بود و «رفتار نامناسب» اخراج شدند. در ضمن هر چهار نفر این افسران از درجه و عنوان‌شان خلع شدند.

برکناری‌های سه شنبه در پی برکناری شش تن از مقامات کاخ شامل یک دام‌پزشک، یک سپهبد پلیس در دفتر دربار و پرستار مخصوص خوابگاه نایب‌السلطنه در هفته قبل صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد برکناری این افراط بر اثر اخراج سینینات وونگواجیراپاکدی محبوبه‌ درباری ۳۴ ساله شاه به اتهام «بدعهدی» صورت می‌گیرد. محبوبه درباری تنها سه ماه بعد از انتصاب به این عنوان برکنار شد.

خانم وونگواجیراپاکدی پرستار  و خلبانی آموزش دیده و عضو نگهبانان دربار بود و اتهام وی نیز «ناسپاسی» و تلاش برای رسیدن به مقام ملکه‌ای بود.

به نظر کارشناسان تصمیم شاه برای تعیین شخصی به عنوان محبوبه که برای نخستین بار بعد از دهه‌ ۱۹۲۰ صورت می‌گیرد و سپس برکنار کردن وی نوعی نمایش قدرت بود.

اندرو مک‌گرگور که مورخ است به ایندپندنت گفت:« واجیرالونگکورن با تعیین محبوبه رسمی و تایید چندهمسری بودن پادشاه که برای نخستین بار طی یک قرن گذشته انجام می‌گیرد پیامی سیاسی ارسال کرده است».

«شاه قصد دارد هم‌چون پادشاهان گذشته تایلند به صورت مطلق‌العنان حکومت کند. برکنار کردن محبوبه‌ دربار در عرض سه ماه بعد از منصوب کردن وی در واقع نمایش قدرت پادشاه هم است».

«شاه می‌خواهد تایلندی‌ها بفهمند که اختیار آن را دارد بر اساس میل خودش کسی را برکشد و سپس عزل کند و کسی هم نمی‌تواند جلوی او را بگیرد».

شاه واجیرالونگکورن بعد از مرگ پدرش در سال ۲۰۱۶ بر تخت سلطنت جلوس کرد.

گزارش بیشتر از رویترز.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی