جاسوس‌های روس که خودشان را آمریکایی‌های عادی جا زدند

این جاسوس‌ها در حومه نیویورک، نیوجرسی، کمبریج در ماساچوست و واشنگتن دی‌سی مستقر بودند

آنا چپمن یکی از بلندپایه‌ترین جاسوسان روسی در آمریکا بود که  بدون محاکمه به روسیه برگردانده شد-AFP / POOL / SERGEI KARPUKHIN

مدت‌ها پیش از نگرانی آمریکایی‌ها درباره تلاش‌های روسیه برای مداخله در انتخابات امریکا و انتشار اخبار جعلی، دفتر اف‌بی‌‌آی در نیویورک در حال تفحص درباره نوع بسیار متفاوتی از عملیات جاسوسی روس‌ها بود: جاسوسانی از روسیه در پوشش آمریکایی‌های عادی، مشغول زندگی در آمریکا بودند.

بر اساس مستندی به نام «اسرار از طبقه‌بندی خارج شده اف‌بی‌آی: همسایگان جاسوس» که روز سه‌شنبه از شبکه سی‌بی‌اس نیوز پخش شد، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ ماموران اف‌بی‌آی شماری از جاسوسان روسی را تحت نظر داشتند که با زندگی در پوشش آمریکایی‌های عادی، می‌کوشیدند با مقامات بانفوذ آمریکایی ارتباط بگیرند و اطلاعات محرمانه را به روسیه ارسال کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماریا ریچی، از مسئولان این پرونده در اف‌بی‌آی، در تبلیغات برای نمایش این مستند می‌گوید: «این جاسوس‌ها تنها با یک شناسنامه [جعلی] پا به خاک آمریکا گذاشتند. از آن پس باید زندگی‌شان را اینجا می‌ساختند.»

این جاسوس‌ها در روسیه آموزش دیدند و تلویزیون و فیلم‌های آمریکایی تماشا کردند. به هر یک از آنها یک داستان زندگی داده شده بود، که خودشان به آن عنوان «پوشش» داده بودند. همه این‌ها به آنها کمک می‌کرد تا در جامعه آمریکایی ادغام شوند. به گفته اف‌بی‌آی، این جاسوس‌ها در حومه نیویورک، نیوجرسی، کمبریج در ماساچوست، و نیز واشنگتن دی سی مستقر بودند.

آلن کوهلر، از ناظران پرونده در اف‌بی‌‌آی، توضیح می‌دهد: «این‌ها ماموران اطلاعاتی روسیه بودند، و آموزش دیده  بودند که چگونه در میان آمریکایی‌ها زندگی کنند، خود را مانند شهروندان عادی آمریکایی‌ معرفی کنند، و به همان چیزهایی دسترسی‌هایی داشته باشند که شهروندان عادی دارند.» زندگی آنها در پوشش امریکایی بسیار قانع‌كننده بود. آنها حتی آموزش دیده بودند که چگونه مانند یک آمریکایی در مک‌دونالدز بیگ‌مک سفارش دهند.

اما در پسِ این پوشش، این جاسوسان مرتباً مشغول فعالیت‌های جاسوسی و ارسال پیام‌های محرمانه به مسکو بودند. آنها در مکان‌های شلوغ مانند میدان کلمبوس در منهتن با یکدیگر ملاقات می‌کردند و در ایستگاه‌های راه‌آهن، پول نقد و سایر اشیای باارزش را رد و بدل می‌کردند. یکی از این جاسوسان روسی یک بار در حال کندن زمین و بازیابی یک کیسه پول در نزدیکی ایستگاه استراحت بزرگراه در خارج از شهر نیویورک مشاهده شد. برخی از جاسوسان پیام‌های رمزگذاری‌شده را از طریق رادیو موج کوتاه منتشر می‌کردند، و برخی دیگر پیام‌های مخفی را در فراداده تصاویر ارسال شده در اینترنت، پنهان می‌کردند.

با رشد این پرونده در طول یک دهه، ماموران شروع به رصد تلفن‌ها و ایمیل‌های این جاسوس‌ها و نیز کاشت میکروفون‌های مخفی و جست‌وجوی مخفیانه در خانه‌های آنان کردند.

در تابستان ۲۰۱۰ ، این گروه از جاسوسان دستگیر و به توطئه و پولشویی متهم شدند، اما هیچ اطلاعات طبقه‌بندی‌شده‌ای از ایشان یافت نشد. همه آن‌ها در ازای آزادی چهار مأمور اطلاعات غربی که در زندان‌های روسیه زندانی بودند، بدون محاکمه به روسیه برگردانده شدند. این بزرگترین مبادله جاسوس بین دو کشور از زمان پایان جنگ سرد بوده است.

لئون پانتا، مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، به سی‌بی‌اس می‌گوید: «این که از جزء جزء فعالیت‌های این جاسوس‌ها اطلاع داشتیم، خیلی دلگرم‌کننده و شگفت‌آور بود. اما در عین حال پرسشی که در ذهن من ایجاد کرده، این است که چه تعداد دیگر از این جاسوس‌ها هستند که از آنها بی‌اطلاعیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان