طلاهایی که فرانسه را به جنگ لیبی و طرح سرنگونی قذافی کشاند

یک سند وزارت امورخارجه آمریکا از دلیل دخالت فرانسه در جنگ لیبی پرده برداشت

نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور اسبق فرانسه در کنار هیلاری کلینتون-LIONEL BONAVENTURE / AFP

اسنادی که به‌تازگی از سوی وزارت امور خارجه ایالات‌متحده منتشر شده، اطلاعات جدیدی را افشا می‌کند که نشان می‌دهد چرا رئیس‌جمهور پیشین فرانسه، نیکلا سارکوزی به عملیات نظامی برای سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ پیوست.

این سند که از یکی از ایمیل‌‌های هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت ایالات‌متحده به دست آمده نشان می‌دهد که نیکلا سارکوزی برای حفظ نفوذ کشورش در قاره آفریقا، دستور مداخله در لیبی را صادر کرده است.

این سند که تاریخ آن ۲ آوریل ۲۰۱۱ است، حاکی از آن است که ذخایر قابل‌توجه طلای لیبی یکی از عوامل مهم برای ورود فرانسه در طرح سرنگونی معمر قذافی بوده است.

 در این سند به نقل از منابع نزدیک به مشاوران سیف‌الاسلام القذافی، پسر معمر قذافی، از وجود ۱۴۳ تن طلا و مقدار مشابه نقره در اختیار رهبر لیبی خبر می‌دهد.

در اواخر مارس ۲۰۱۱، این ذخایر عظیم طلا و نقره از خزانه‌های بانک مرکزی لیبی در طرابلس، به شهر سبها، در جنوب‌غربی لیبی به سمت مرزهای این کشور با نیجر و چاد منتقل شد.

طبق نامه‌های افشا شده هیلاری کلینتون، قذافی قصد داشته است با استفاده از این مقادیر طلا و نقره یک واحد پول آفریقایی مبتنی بر دینار طلای لیبی ایجاد کند و این ارز را در کشورهای فرانسوی‌زبان آفریقا رایج کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارزش این مقدار طلا و نقره بیش از ۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و افسران اطلاعاتی فرانسه اندکی پس از آغاز قیام مردمی در لیبی علیه قذافی این طرح را کشف کردند و بر اساس این سند وجود همین میزان طلا و برنامه قذافی برای ایجاد واحد پول جدید در کشورهایی که حوزه نفوذ فرانسه هستند یکی از مهم‌ترین عواملی بود که باعث شد سارکوزی به جنگ لیبی وارد شود.

در این سند پنج دلیل دیگر برای مداخله فرانسه در طرح سرنگونی قذافی ذکر شده است: اول، تمایل به کسب سهم بیشتر از تولید نفت لیبی. دوم، افزایش نفوذ فرانسه در شمال آفریقا. سوم، بهبود موقعیت سیاسی سارکوزی در داخل فرانسه. چهارم، قدرت‌نمایی جهانی ارتش فرانسه و پنجم، جلوگیری از نفوذ قذافی در آنچه رئیس‌جمهور فرانسه «آفریقای فرانسوی» می‌داند.

بیشتر از جهان