سقوط دو هلیکوپتر ارتش افغانستان در هلمند

جنگ شدیدی در مناطق مختلف استان جنوبی هلمند میان ارتش و طالبان در گرفته ‌است

۹ سرنشین ازجمله دو خلبان این هلیکوپترها در این سانحه هوایی کشته شدند-SHAH MARAI / AFP

وزارت دفاع ملی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای خبری تائید کرده است که شب گذشته دو هلیکوپتر می ۱۷ نیروهای امنیتی کشور هنگام برخاست از شهرستان ناوه استان جنوبی هلمند با «مشکلات فنی» روبرو شده و سقوط کردند.

منابع خبری می‌گویند که این دو هلیکوپتر با هم دیگر برخورد کرده‌اند.

ارتش افغانستان تائید کرده است که ۹ سرنشین ازجمله دو خلبان این هلیکوپترها در این سانحه هوایی کشته شدند.

این هلیکوپترها برای رساندن کوماندوها به شهرستان ناوه برای تقویت مواضع نیروهای افغان در جنگ با طالبان و انتقال مجروحان ارتش افغانستان، به شهرستان ناوه رفته بودند.

دست‌کم چهار روز است که جنگ شدیدی در مناطق مختلف استان جنوبی هلمند از جمله در ناوه بین طالبان و دولت جریان دارد.

گروه طالبان در خونین‌ترین نبرد‌ها پس از توافق آمریکا با طالبان در ماه فوریه گذشته از استان‌های قندهار، فراه و ارزگان برای تصرف مرکز استان هلمند به این استان آمده و حملات تهاجمی گسترده‌ای را بر لشکرگاه راه انداخته‌اند.

آن‌ها توانستند تا ناحیه چهارم شهر لشکرگاه پیش روی کنند اما ضد حمله نیرو‌های امنیتی افغان به کمک هوایی نیروهای ناتو جنگجویان طالبان را عقب راند و تلفات سنگینی اعمال کرد. گزارش‌ها می‌گویند بیش از ۱۷۰ شورشی طالبان تاکنون در این جنگ کشته‌شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی کشور می‌گوید این حمله از سوی شاخه طالبان نزدیک به جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

او می‌گوید رهبری طالبان در قطر مخالف این عملیات است اما به «دلایلی» نمی‌تواند آن‌ را رسانه‌ای کند. او می‌گوید طالبان کنترل کاملی بر افراد خود ندارد.

هرچند آقای نبیل درباره این دلایل توضیح نداده است اما به نظر می‌رسد منظور او نفوذ جمهوری اسلامی ایران بر طالبان و وابستگی این گروه باشد که در صورت انتقاد می‌تواند بر شکاف درونی طالبان بیانجامد.

جنگ هلمند باعث آوارگی تعداد زیادی از مردم شده است و به گفته اداره مهاجرین استان هلمند حدود ۴۵۰۰ خانواده از مناطق جنگی به شهر لشکرگاه کوچ کرده‌اند.

اگر رابطه ایران با حمله هلمند ثابت شود این بزرگ‌ترین تلاش جمهوری اسلامی برای بر هم زدن روند صلحی است که به رهبری آمریکا برای افغانستان جریان دارد.

جمهوری اسلامی پیش‌تر رسماً با این روند مخالفت کرده و گفته بود که صلح آمریکایی با واقعیت‌های افغانستان سازگاری ندارد.

استان هلمند که مرز گسترده‌ای با کشور پاکستان دارد، به ایران نیز نزدیک است و یکی از ناامن‌ترین مناطق و بزرگترین استان تولیدکننده مواد مخدر است.

هرچند یکی از بزرگترین و مجهز‌ترین پایگاه‌های نظامی ناتو در این استان است و نیرو‌های ورزیده آمریکایی و بریتانیایی در این استان مستقرند، اما هرگز نتوانستند امنیت این استان را به‌طور کامل تأمین کنند. از مجموع ۱۳ شهرستان این استان گفته می‌شود شش شهرستان به‌صورت کامل در تصرف طالبان است و در شهرستان‌های دیگر نیز نفوذ طالبان دیده می‌شود.

از سوی دیگر، ۲۰ شورشی در عملیات ضد طالبان در شهرستان میوند قندهار نیز کشته و ۶ نفر دیگر مجروح شده‌اند. شورشیان طالبان راه قندهار هرات را بسته بودند که بازگشایی‌ شده است. حملات طالبان برخلاف تعهداتشان به روند صلح، در مناطق مختلف کشور شدت یافته است.

بیشتر از