مذاکره اسرائیل و لبنان؛ نخستین تماس علنی پس از ۳۰سال

حزب‌الله و جنبش امل: فقط افسران نظامی در مذاکرات شرکت کنند

رئیس‌جمهور لبنان در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در امور لبنان-DALATI AND NOHRA / AFP

نمایندگان اسرائیل، لبنان و سازمان ملل امروز (چهارشنبه) پشت میز مذاکره می‌نشینند تا با رایزنی درباره محدوده قلمرو دریایی مشترک و نحوه تعیین مرز برای آن، چشم‌انداز بهره‌برداری از منابع دریایی به ویژه گاز طبیعی را برای هر دو طرف روشن‌تر کنند.

لبنان سومین کشور عربی است که در ماه‌های اخیر وارد روند گفت‌و‌گوهای علنی با اسرائیل می‌شود. این گفت‌و‌گو‌ها که مانند توافق ابراهیم بین اسرائیل و امارات متحده عربی با میانجی‌گری ایالات‌متحده انجام می‌شود، هدف پایان دادن به مناقشه اسرائیل و لبنان بر سر مرز آبی در محدود ۸۶۰کیلومتر مربعی در مدیترانه را دنبال می‌کند.

این مذاکرات و نتیجه آن نه تنها برای لبنان و اسرائیل بلکه برای چشم‌انداز پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه اهمیت ویژه‌ای دارد. مقامات اسرائیل و امارات متحده عربی که اخیرا در چارچوب توافق ابراهیم روابط خود را عادی‌سازی کردند، بر این باورند که این توافق دیدگاه متفاوتی را نسبت به راه‌حل سنتی بحران‌های منطقه‌ای به نمایش گذاشته است. راه‌حلی بر مبنای مذاکره و درک متقابل با گام‌های تدریجی در مسیر پیشرفت، صلح، امنیت و رفاه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات امروز بین نمایندگان لبنان و اسرائیل در شرایطی انجام می‌شود که وضعیت اقتصادی لبنان به‌شدت وخیم است. در صورتی که لبنان در این مذاکرات با اسرائیل به نتیجه برسد، با بهره‌برداری از میلیاردها دلار ذخایر گازی می‌تواند تغییرات قابل توجهی در وضعیت اقتصادی خود ایجاد کند.

یک مقام عالی‌رتبه اسرائیلی از وزارت انرژی این کشور پیش‌بینی کرده که لبنان می‌تواند در صورت موفقیت مذاکرات سالیانه شش میلیارد دلار از ذخایر گازی بستر دریا درآمد داشته باشد.

برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که نباید از مذاکرات امروز انتظار نتیجه‌هایی مانند عادی‌سازی روابط را داشت. اما اصل مذاکره بین دو کشور که به طور رسمی همچنان درحال جنگ هستند، نکته بسیار قابل توجهی است.

رویترز در این زمینه می‌نویسد: دولت دونالد ترامپ در سه سال گذشته به سختی برای پیشرفت دیپلماسی بین اسرائیل و لبنان تلاش کرد. آمریکا اخیرا از طریق تحریم‌ها فشار بیشتری بر حزب‌الله، گروه شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی و دشمن اسرائیل وارد کرده است. این گروه همچنین یکی از عوامل مهم بی‌ثباتی و سقوط اقتصادی لبنان به‌شمار می‌رود.

حزب‌الله از سال ۲۰۰۶ در حال جنگ با اسرائیل است و تاکید دارد که مذاکرات به معنی صلح با اسرائیل نیست. «حزب‌الله» و جنبش«أمل» لبنان ساعاتی قبل از برگزاری اولین دور مذاکرات لبنان و اسرائیل درباره ترسیم مرزی، بیانیه‌ای مشترک در رابطه با ترکیب هیات مذاکره کننده لبنانی در خصوص ترسیم مرز آبی با اسرائیل صادر کردند. در این بیانیه آمده است: «طبق توافقی که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان بر سر چارچوب جدید مذاکرات ترسیم مرزی میان لبنان و اسرائیل اعلام کرده، نشست‌ها و گفت‌گوها فقط باید بین افسران نظامی باشد.»

با این حال، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا این گفت‌و‌گو‌ها را تاریخی ارزیابی کرده و نسبت به نتیجه آن ابراز امیدواری کرده است.

در نشست امروز در جنوب لبنان، نمایندگان اسرائیل و لبنان در یک سالن حضور خواهند داشت اما صحبت‌های خود را از طریق نمایندگان سازمان ملل به طرف مقابل منتقل می‌کنند.

بیشتر از جهان