آیا بیمارستان‌ها توان مقابله با موج بعدی کرونا را دارند؟

طرح‌هایی که بیمارستان‌های بریتانیا در تابستان ریخته بودند، اکنون فعال شده‌اند

«کارکنان فرسوده شده‌اند. برخی از آن‌ها بدون استراحت کار کرده‌اند»- Angela Weiss / AFP

هم‌زمان با افزایش شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در برخی مناطق بریتانیا و نیاز فزاینده به خدمات بهداشتی از جمله در لیورپول، بیمارستان‌های بخش‌های وسیعی از انگلیس خود را برای هجوم موج دوم ویروس کرونا آماده می‌کنند.  

در سرتاسر کشور بریتانیا، اکنون شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها برابر است با آمار مربوط به ماه مارس و در عین حال تعداد مبتلایان به سرعت در حال افزایش است.  

پرفسور اندرو گدارد، رییس کالج رویال پزشکان روز دوشنبه گفت: «بدون شک می‌دانیم که اکنون در موج دوم کووید-۱۹ هستیم. این موج در حال حاضر در شمال غرب و شمال شرق انگلیس متمرکز است، اما در مناطق دیگر نیز گسترش خواهد یافت.»  

طرح‌هایی که بیمارستان‌ها در تابستان ریخته بودند، اکنون فعال شده‌اند. در سرتاسر کشور، برنامه‌های چرخشی اضطراری برای پزشکان و پرستاران، و همچنین طرح‌های اعزام نیرو به مراکز کانون کووید، اکنون به مرحله اجرا درآمده‌اند.  

نگرانی درباره اثرات طولانی‌مدت‌تر بر بیماران منتظر جراحی و دیگرانی که مشکوک به سرطان هستند، بیماران قلبی و یا دیگر امراض، موجب شد تا بسیاری از بیمارستان‌ها خدماتشان را در تابستان برای رسیدگی به آنان ازسرگیرند. بسیاری از بیمارستان‌ها تلاش کردند تا فضای بیمارستان را به دو بخش تقسیم کنند تا در تلاش برای تداوم خدمات عادی، مناطق بدون کووید دایر کنند.  

کارآمد بودن این طرح‌ها بزرگ‌ترین آزمون برای خدمات سلامت همگانی بریتانیا است. پیش‌تر، صندوق بنیاد بیمارستان دانشگاه لیورپول گفت که برخی از عملیات جراحی عادی را افزایش می‌دهد.  

این بیمارستان در حال حاضر با بیش از ۲۵۰ بیمار مبتلا به کووید، بیشترین آسیب را در کل کشور متحمل شده است و مذاکره با صندوق‌های همسایه را برای فعال‌سازی طرح‌های «امداد دوجانبه» آغاز کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرفسور جاناتان ون تم، معاون مسؤول ارشد امور پزشکی انگلیس، و استیو پوویس، مدیر پزشکی خدمات سلامت همگانی انگلیس، در سخنانی صریح در خیابان داونینگ (دفتر نخست‌وزیری)، تصریح کردند آن چه درشمال غرب رخ داده، به بخش‌های دیگر کشور نیز کشیده خواهد شد.  

طبق تازه‌ترین داده‌های سازمان خدمات سلامت همگانی انگلیس درباره پذیرش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها، افزایش آمار در شمال انگلیس بدیهی است، اما این تنها نقطه شروع ماجرا است. اکنون این که بقیه جاهای کشور در هفته‌های آینده شاهد الگوی مشابه باشند، اجتناب‌ناپذیر است و نرخ رشد ویروس در جنوب انگلیس و بخش‌هایی از لندن نیز در حال افزایش است.  

در لندن، صندوق سلامت بارتز خدمات سلامت همگانی، که بیمارستان سلطنتی لندن در وایتچپل را اداره می‌کند، قصد دارد حدود ۲۰۰ واحد تخت مراقبت ویژه افتتاح کند. پیش‌تر در سال جاری، یک واحد مراقبت ویژه جدید در دو طبقه بیمارستان به هزینه ۲۴ میلیون پوند ساخته شد.  

یک سخنگوی بیمارستان به ایندیپندنت گفت: «در صورت افزایش تقاضا، واحد جدید مراقبت ویژه در طبقات ۱۴ و ۱۵ بیمارستان سلطنتی لندن برای پذیرش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ آماده می‌شود. این فضا به ما اجازه می‌دهد تا آنان را جدا از بیماران غیر کووید درمان کنیم، و این در کنار منطقه‌بندی و مقررات کنترل عفونت که در سرتاسر بیمارستان ما حاکم است، به این معنی است که می‌توانیم به خدمات دیگرمان نیز ادامه دهیم.»  

درست است که تخت‌ها کافی نیستند اما مانند وضعیت بیمارستان نایتینگل در لندن، که تنها از ۵۴ بیمار در زمان فعالیتش در بهار مراقبت کرد، نبود کادر درمان کارآمد نیز به معنی این است که ظرفیت خدمات‌رسانی نظام سلامت همگانی، محدود است.  

سوزان مستر، مدیر پرستاری، سیاست‌گذاری و مناسبات عمومی در کالج سلطنتی پرستاری گفت: «آماده‌سازی بیمارستان نایتینگل می‌تواند بخشی از فشار را بر بخش‌ها و واحدهای مراقبت ویژه کاهش دهد، اما کار و تقاضای از کارکنان را افزایش می‌دهد.  

اگر پرستاران قرار باشد که از محل کار معمول خود به خط مقدم مقابله با ویروس کرونا، مانند واحدهای مراقبت ویژه (آی‌سی‌یو) فرستاده شوند، نباید در وظایفی که خارج از مهارت‌ها و ظرفیتشان است، گمارده شوند. آن‌ها باید برای نقشی که از آنان انتظار می‌رود، حمایت و آموزش مناسب دریافت کنند.» 

با شروع هجوم موج دوم، درباره توانایی نیروهای سازمان خدمات سلامت همگانی در مقابله با وضعیت که این بار در طول زمستان است، نگرانی‌های واقعی وجود دارد یعنی در فصلی که دستگاه خدمات سلامت همگانی به شکل عادی نیز با افزایش تقاضا به دلیل ابتلا به بیماری‌های فصلی و آنفلوآنزا مواجه است.  

دکتر لولا مک‌کی، مدیر کنفدراسیون خدمات سلامت همگانی گفت که موج مورد انتظار ابتلا به کووید در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو، همراه با بیماری‌های فصلی مانند آنفولانزا، مایه نگرانی بزرگی برای مدیران بیمارستان‌ها است.  

او گفت: «پیش‌بینی ما در امسال این است که موج زمستانی بیماری‌ها، علاوه بر موج کووید-۱۹ در پیش است.  

نمی‌دانیم که تقاضا برای بیماری‌های زمستانی و کووید-۱۹ چقدر خواهد بود اما بنابه پیش‌بینی‌ها و الگوهایی که شاهد بوده‌ایم، دلایلی برای نگرانی وجود دارد.»  

او افزود: «کارکنان فرسوده شده‌اند. برخی از آن‌ها بدون استراحت کار کرده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان