فروش میلیونی سهام شرکت دارویی پس از ستایش ترامپ از «موثر بودن درمان»

نیویورک تایمز: سه بنیاد مرتبط با خانواده ترامپ در شرکت ریجنرون سهام دارند

براساس مدارک خرید و فروش، این تجارت شاهد ۷۴۰ هزار دلار سود برای گلدستین و ۲۶۰ هزار دلار برای مک‌کورت بود-Photo by MANDEL NGAN / AFP

دو تن از مدیران ارشد شرکت ریجنرون، شرکت داروساز آمریکایی، یک میلیون دلار از سهام‌ خود را در اولین روز تجاری بعد از اظهارات کاخ سفید فروختند که ابراز داشت به دونالد ترامپ از داروی این شرکت داده شده است و رئيس جمهور نیز عملکرد این دارو را مورد ستایش قرار داد.

جوزف گلدستین، دبیر هیات مدیره و ماریون مک‌کورت، قائم مقام ارشد رئيس و دبیر تجاری این شرکت، ۱۰ هزار و ۲۰۰ سهام خود را در قراردادهای آینده فروختند که موجب کسب سودی یک میلیون دلاری برای آن‌ها شد.

براساس مدارک خرید و فروش، این تجارت شاهد ۷۴۰ هزار دلار سود برای گلدستین و ۲۶۰ هزار دلار برای مک‌کورت بود.

ترامپ ویدیویی منتشر کرد و در آن از داروی پادتن این شرکت ستایش کرد و به همین سبب ارزش سهام ریجنرون در خرید و فروش‌های بعد از تعطیلی بازار بورس، ۳ درصد افزایش یافت.

روز دوشنبه وقتی بازار بورس کار خود را از سر گرفت، قیمت سهام ریجنرون از ۵۶۴ دلار به ۶۰۰ دلار افزایش یافت و سهام‌های آقای گلدستین و مک‌کورت به این قیمت فروخته شد.

سخنگوی ریجنرون گفت فروش سهام توسط مدیران این شرکت از پیش برنامه‌ریزی شده بود و به نحوی صورت گرفت که از هرگونه اتهام «تجارت خودی‌ها» جلوگیری شود.

این داروی پادتن آزمایشی هنوز به صورت تجاری در دسترس نیست، آزمایش‌های رسمی بر روی آن انجام نشده است و جواز اداره دارو و مواد غذایی ایالات متحده را نگرفته است. 

با وجود این روز ۲ اکتبر این دارو به رئیس جمهور داده شد که اکنون آن را دلیل درمان سریع خود می‌داند.

او از ۲ تا ۵ اکتبر در بیمارستان والتر رید بود و در ۷ اکتبر ویدیویی منتشر کرد که در آن از فواید داروی ریجنرون صحبت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «من روز گذشته از بیمارستان والتر رید به کاخ سفید برگشتم. چهار روز آن‌جا بودم و وقتی به آن‌جا وارد شدم خیلی احساس تب شدیدی داشتم، طی زمان کوتاهی آن‌ها به من داروی ریجنرون را دادند. اسمش ریجنرون است. البته داروهای دیگر هم به من دادند ولی به نظرم مورد کلیدی همان ریجنرون بود که به من دادند. واقعا غیر قابل باور بود، بلافاصله احساس کردم خوب شدم. برای همین فقط می‌خواهم بگویم ما ریجنرون هم داریم، همچنین داروی مشابه دیگری از شرکت الی لیلی، و هر دوی این داروها به زودی عرضه خواهند شد. ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که آن‌ها را با دلایل اضطراری به زودی در دسترس عموم قرار دهیم.»

او گفت سعی خود را خواهد کرد تا این دارو را «به رایگان» برای افرادی که بدان نیاز دارند فراهم آورد.

او ادامه داد: «کارهایی که دانشمندان و آزمایشگاه‌های ما انجام داده‌اند بی‌نظیر است. آن‌ها این را دارویی درمانی می‌نامند ولی به نظر من این فقط درمان نیست بلکه علاج این بیماری است.»

او گفت به نظر دسترسی به این دارو «واقعا از تولید واکسن مهم‌تر» است. 

او افزود: «وقتی رفتم حالم خیلی خوب نبود اما ۲۴ ساعت بعد توانستم به راحتی از بیمارستان خارج شوم. اکنون هم احساس خوب و بی‌نظیری دارم. واقعا عملکرد این دارو بی‌نظیر بود، بی‌نظیر.»

ستایش جانب‌دار او از این دارو مورد تمسخر، پروژه لینکلن، کارزار انتخاباتی ضد ترامپ قرار گرفت که با انتشار ویدیویی به سبک و سیاق تبلیغ‌های ارزان و کم‌بودجه تلویزیونی، ترامپ را به عنوان فروشنده داروهای تقلبی معرفی کرد.

شرکت ریجنرون در سال ۱۹۸۸ در شهر تاریتاون ایالت نیویورک توسط لئونارد شلیفر تاسیس شد.

این کارآفرین ۶۷ ساله اکنون به تخمین فوربس ثروتی برابر با ۲.۳ میلیارد دلار دارد.

مدیران ریجنرون طی سال‌های گذشته همواره سهام‌ خود را خرید و فروش کرده‌اند اما با شروع بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا میزان این خرید و فروش‌ها بیشتر شده است.

تاکنون در سال جاری میلادی ۲۴۸ میلیون دلار سهام توسط کارمندان و مدیران این شرکت فروخته شده است که در مقایسه با سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ صد میلیون دلار بیشتر است.

به گزارش نیویورک تایمز، سه بنیاد خاندان ترامپ هم در شرکت جنرون و همچنین شرکت سانوفی، شرکت داروساز عظیم آمریکایی و از مالکان شرکت ریجنرون، سهام دارند.

در مدارک سال ۲۰۱۷ آقای ترامپ که به دفتر اخلاقیات دولت تسلیم شد، دیده می‌شود او در این شرکت سهام داشته است ولی اثری از سهام این شرکت در مدارک سال ۲۰۲۰ او نیست.

© The Independent

بیشتر از جهان