افزایش ۳۰ درصدی دستمزد کارکنان صداوسیما

وعده‌های دولت برای پرداخت معوقات و پاداش کارکنان نظام درمان عملی نشده است

قرار است ۳۰ درصد به حقوق کارکنان صداوسیما افزوده شود - عکس از خبرآنلاین

روز گذشته نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد حقوق کارکنان صداوسیما از مهر امسال، ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. این خبر با واکنش‌های بسیاری نزد افکارعمومی مواجه شده است.

در پی انتشار نامه‌ای با امضای علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما، بسیاری از افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارکنان، انتقاد کردند. در این نامه آمده است که پس از انجام توافقات صورت‌گرفته بین صداوسیما و سازمان برنامه‌وبودجه، از تاریخ اول مهرماه امسال حقوق کارکنان صداوسیما، ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و این افزایش حقوق مضاف بر رشد سنواتی اعمال شده در سال جاری خواهد بود.

این موضوع با واکنش‌های متفاوت مواجه شده است. برخی معتقدند که باتوجه‌به فشار زیاد بر روی کارکنان سیستم درمانی، اگر دولت توان پرداخت مازاد دارد، باید معوقات پرستاران و کارکنان بیمارستان‌های کشور را پرداخت کند و وعده‌های تشویقی خود را انجام دهد. خصوصاً که در دوره کرونا به دلیل کمبود پرستار، فشاری مضاعف بر آنها وارد است. از سوی دیگر در بخش‌های دیگر دولت مانند آموزش‌وپرورش نیز دولت همچنان بابت معوقات به معلمان بدهکار است.

همین ماجرا باعث شد تا هیوا یوسفی، روزنامه‌نگار که نخستین‌بار این نامه را منتشر کرده، به پیگیری ماجرا بپردازد. او در صفحه توییتر خود واکنش دولت را این‌طور نوشت: «با یک منبع آگاه در دولت حرف زدم. گفت بودجه اضافه‌ای به صداوسیما داده نشده. فقط اجازه پیدا کرده‌اند از ردیف دیگری در بودجه این سازمان، حقوق کارکنان را افزایش بدهند.»

بااین‌حال همچنان موضوع در هاله‌ای از ابهام است. برخی دیگر از خبرنگاران خواهان تکذیب این نامه شدند. خصوصاً در شرایط فعلی که دولت مدعی است که با کمبود شدید بودجه مواجه است.

صداوسیما به‌عنوان بازوی تبلیغاتی حکومت در حالی از حمایت‌های ویژه برخوردار می‌شود که به گفته رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، ۷۰ درصد کارگران زیرخط فقر هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه ایلنا به نقل از نسرین نور شاهی می‌نویسد که در ایران نیز خط فقر حدود ۱۰ میلیون تومان است. تقریباً می‌توان گفت حدود دو میلیون نفر نیز در صدد خارج شدن از محیط کار هستند و یک میلیون کارگر تأمین اجتماعی بیکار شدند. او می‌افزاید که نتیجه این تله‌های جمعیتی فقر، سیاه‌چاله‌هایی است که خطرات و بحران‌های اجتماعی را به دنبال دارد و آسیب‌ها عواقب خاصی از جمله حاشیه‌نشینی، اختلال در آموزش‌وپرورش کودکان، بی‌ارزش شدن ارزش‌ها و... را دارد.

درحالی‌که شرایط زندگی برای بخش بزرگی از مردم این‌چنین سخت است، دولت اجازه می‌دهد که صداوسیما از بودجه ویژه برخوردار شود.

بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۹، سهم سازمان صداوسیما برای تولید برنامه‌های صوتی و تصویری از بودجه پیشنهادی معادل ۱۷۴۵ میلیارد تومان است. لازم به توضیح است که صداوسیما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند.

همچنین تابه‌حال افشاگری‌های زیادی مبنی‌بر فساد گسترده مالی دراین سازمان منتشر شده که البته برای هیچ‌کدام پرونده‌ای تشکیل نشده و اجازه تحقیق و تفحص از این سازمان نیز صادر نشده است. در یکی از موارد محمد سرافراز، رئیس پیشین صداوسیما از دخالت‌های پشت پرده حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه و مجتبی خامنه‌ای، فرزند علی خامنه‌ای در قراردادهای تبلیغاتی و تجاری صداوسیما پرده برداشت. بااین‌حال این موضوع هیچ‌گاه پیگیری نشد.

بیشتر از