طرح بریتانیا برای «به تور انداختن» قایق‌های پناهجویان

فرانسه پناهجویانی که در دریای مانش توقف می‌کنند را نمی‌پذیرد

پرونده‌ای برای افزایش محکومیت قاچاقچیان انسان و کسانی که عبور غیرقانونی از مرز را تسهیل می‌کنند در جریان است-Glyn KIRK / AFP

مقام جدید مسؤول حفاظت از مرز به طور ضمنی اشاره کرد بریتانیا آماده می‌شود تا برای «از کار انداختن» قایق‌های حامل پناهجویانی که قصد دارند از راه کانال به کشور وارد شوند، از تور استفاده کند. 

در سومین بخش از طرح چهار مرحله‌ای جلوگیری از ورود غیرقانونی پناهجویان از طریق کانال مانش، دیگر از قایق‌های پروانه‌دار برای سوار کردن پناهجویان به کشتی‌های بریتانیایی و برگرداندن آن‌ها به فرانسه استفاده نخواهد شد. 

دن او ماهونی، که در ماه اوت از سوی پریتی پاتل به عنوان فرمانده مخفی تهدید کانال مانش منصوب شد، در مصاحبه‌ای با روزنامه تلگراف از طرح خود برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی پرده برداشت. 

آقای ماهونی گفت: این راهکار یکی از روش‌هایی است که برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به بریتانیا «طی چند ماه آینده به مرحله اجرا در خواهیم آورد». 

وی افزود: اما مقامات فرانسه هنوز حاضر به پذیرش پناهجویان بازگردانده شده، نیستند. 

وی گفت: «ما قطعا خیلی خیلی به عملیاتی شدن روش ایمنی نزدیک شده‌ایم که طی آن قایق پناهجویان را متوقف کرده، آن‌ها را سوار قایق خودی ‌کند و سپس به فرانسه بر‌گرداند. مشکل این جا است که در حال حاضر فرانسه قبول نمی‌کند آن‌ها را تحویل بگیرد.» 

ماهونی با اظهار این که «فکر می‌کنم بعید است یک مقام مسؤول قانون‌گذار بگوید احکام فعلی کافی‌اند»، گفت: پرونده‌ای برای افزایش محکومیت قاچاقچیان انسان و کسانی که عبور غیرقانونی از مرز را تسهیل می‌کنند در جریان است. 

به گزارش سازمان ملی جرائم، ۸۷ فقره بازداشت مربوط به عبور غیرقانونی از کانال صورت گرفته است که بسیاری از آن‌ها کسانی بوده‌اند که قایق را هدایت می‌کرده‌اند. 

پرتی پاتل، وزیر کشور از دستگیری‌ها ابراز خشنودی کرده است ولی مخالفان می‌گویند این کار آن‌ها «فرار از ظلم و ستم را به جرم تبدیل می‌کند». 

ماهونی همچنین از مراحل دیگر طرح چهار مرحله‌ای خبر داد. 

دو مرحله اول با هدف جلوگیری از ورود مردم به این سفر پرمخاطره طراحی شده است و از طریق کارزارهایی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌های مقامات دولتی تلاش می‌شود به مهاجران کشورهای آفریقایی و خاورمیانه هشدار داده شود که برای رسیدن به بریتانیا پا به این سفر پرمخاطره نگذارند. 

وی گفت: «به پناهجویان گفته می‌شود که کشورهای امن دیگری هم قبل از بریتانیا برای آن‌ها وجود دارند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماهونی افزود: «اکثریت کسانی که به دنبال پناهندگی بریتانیا هستند، پناهجویان واقعی‌اند و از شرایط بسیار دشواری به این کشور پناه می‌آورند، که من خودم شاهد دست اول آن‌ها بوده‌ام و بسیار با آن‌ها همدردی می‌کنم. 

بنابراین حرف ما این نیست که در آن مکان پرخطر باقی بمانند. چیزی که ما می‌گوییم این است که… شما برای رسیدن به بریتانیا از چندین کشور ایمن عبور می‌کنید که کاملا متمدن و دارای سازوکار پذیرش پناهندگی هستند. به جای پرداختن آن همه پول به قاچاقچیان که شما را از طریق تمام این کشورهای اروپایی گذر دهند و جان‌تان را در این سفر بسیار پرمخاطره به خطر بیندازند، می‌توانید به اولین کشور امنی که رسیدید درخواست پناهندگی کنید.» 

مرحله آخر مربوط به طرحی است که وزیر کشور برای اصلاح نظام پناهندگی بریتانیا باید تسلیم کند. وزیر کشور هفته گذشته در کنفرانس احزاب محافظه‌کار گفت که نظام فعلی به دلیل تشویق مهاجران برای توسل به قاچاقچیان جهت عبور از کانال، «بازار جرائم بین‌المللی را فعال کرده است». 

خانم پاتل گفت: نظام جدید از طریق «مسیرهای قانونی و امن» پذیرای مهاجران خواهد بود ولی درعین حال خواستار «بازگشت فوری» کسانی خواهد بود که به طور غیرقانونی وارد بریتانیا می‌شوند. 

© The Independent