قیمت نان فانتزی بین ۳۰ تا صد درصد افزایش یافت

سهم نان حجیم در سفره خانوار در تهران به ۲۰ درصد رسیده است

به دلیل کمبود مواد اولیه، قیمت نان فانتزی افزایش یافته است - عکس از مهر

رئیس اتحادیه و تعاونی‌های نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران اعلام کرد که تمامی مواد اولیه تولید نان به جز آرد، افزایش قیمت داشته و به همین دلیل قیمت محصولات نیز از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

محمدجواد کرمی در گفت‌وگو با ایلنا می‌افزاید که به دلیل شیوع کرونا، مردم از نان بسته‌بندی‌شده استقبال می‌کنند و چون محصولات ما عموماً بسته‌بندی‌شده است، مصرف آن نیز افزایش ‌یافته است.

او در مورد سایر نیازهای تولید نان حجیم می‌گوید که برای تولید نان حجیم به جز آرد به مواد اولیه‌ای مانند بهبوددهنده‌ها، شکر، روغن، خمیرمایه و... نیازمندیم که همه آنها با افزایش ناگهانی قیمت مواجه شده‌اند. به گفته وی، به جز گرانی مواد اولیه، برخی از این محصولات، کمیاب نیز شده‌اند.

بنا به گفته آقای کرمی، در حال حاضر سهم نان حجیم در سفره خانوار در تهران به ۲۰ درصد رسیده و در شهرستان‌ها چیزی در حدود ۷ تا ۱۱ درصد را در اختیار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرمی با اشاره به نحوه تولید این نان‌ها در دوران شیوع کرونا می‌گوید که بیش از صد نوع نان حجیم داریم که برای پخت نیاز است در دمای ۲۵۰ درجه قرار بگیرند. این نان‌ها پس از تأیید استاندارد، بسته‌بندی می‌شوند و به همین دلیل از آلودگی به کرونا پاک هستند.

مطابق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، قرار بود سهم نان‌های حجیم در سفره خانوار ایرانی به ۴۰ درصد برسد که ما از این میزان عقب هستیم. او دلیل این موضوع را جلوگیری دولت از برقراری رقابت بین این قبیل نان‌ها با نان سنتی دانست و افزود که بیمه برای نان حجیم ۳۰ درصد است، در حالی ‌که برای نان سنتی ۱۰ درصد لحاظ می‌شود. همچنین میزان مالیات بر اماکن صنفی تولید نان حجیم بیشتر است. او ادامه می‌دهد که حتی پول آب و برق و گاز نیز برای واحدهای صنفی تولید نان حجیم، بیش از نان سنتی است.

چندی پیش، کامران کارگر، سرپرست دفتر تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد قیمت نان سنتی گفته بود که مجوزی برای افزایش قیمت صادر نکرده‌ایم. با این‌ حال شایعاتی مبنی ‌بر احتمال افزایش قیمت گندم برای نان آزاد به ۲۲۰۰ تومان نیز به گوش می‌رسید. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای به ترتیب ۶۶۵ و ۹۰۰ تومان است.

اخیراً در برخی از شهرهای کشور از جمله ارومیه، کمبود نان مشاهده شده است. گفته می‌شود این مشکل ناشی از عدم توزیع آرد است. اگرچه برخی از اخبار غیررسمی حاکی از آن است که تحریم‌ها به این امر دامن زده است.

بیشتر از