اظهار بی‌اطلاعی ترامپ درباره نحوه شیوع کرونا در کاخ سفید

این نگرانی وجود دارد که ترامپ عامل انتقال کرونا به ده‌ها نفر شده باشد

مراسم اعلام نامزدی قاضی جدید دیوان عالی آمریکا- Chip Somodevilla/Getty Images/AFP 

دونالد ترامپ در اولین مصاحبه تلویزیونی پس از بستری شدن به واسطه ابتلا به کرونا، به فاکس نیوز اظهار داشت که اطلاعی درباره نحوه شیوع این ویروس در کاخ سفید که در آن بیش از ۱۲ نفر تاکنون آزمایش‌ مثبت داشته‌اند، ندارد.

به عقیده مقامات بهداشتی، رویدادی که در ۲۶ سپتامبر در حیات گل رز کاخ سفید برای اعلام نامزدی قاضی جدید دیوان عالی آمریکا برگزار شد، یک «شیوع افسارگسیخته» ویروس کرونا بوده است. یک هفته پس از آن رویداد، آزمایش کرونای رئیس‌جمهوری، بانوی اول ملانیا ترامپ، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، مقامات ستاد انتخاباتی، و دستیاران ارشد رئیس جمهوری مثبت اعلام شد. 

رئیس‌جمهوری در مصاحبه‌ای که از قبل ضبط شده بود و جمعه در برنامه تاکر کارلسون پخش شد، به مارک سیگل، پزشک فاکس نیوز، گفت: «در کاخ سفید رویدادهای بزرگ متعددی داشته‌ایم.»

وی گفت: «شاید شیوع آنجا رخ داده باشد.» «من واقعاً نمی‌دانم. هیچ کس واقعاً نمی‌داند. افراد زیادی ویروس را گرفته‌اند.»

رئیس‌جمهوری گفت که در هنگام بستری شدنش در مرکز پزشکی والتر رید، استروئید دگزامتازون برای وی تجویز شد تا مانع «التهاب» ریه‌های او شود.

وی گفت: «فکر می‌کنم آنها در آنجا گرفتگی خاصی تشخیص دادند.» «تجهیزات باورنکردنی بود.»

رئیس‌جمهوری از پاسخ صریح به این که آیا همچنان جواب آزمایش کرونایش مثبت است، طفره رفت. ساعاتی بعد، اعلام شد که قرار است او شنبه آینده در کاخ سفید سخنرانی کند و از هفته آینده شرکت در رویدادهای حضوری را از سر گیرد.

او گفت: «من دوباره آزمایش شده‌ام، ولی هنوز از تعدادش یا هر چی، خبر ندارم. اما بله دوباره آزمایش شده‌ام و می‌دانم که یا در پایین مقیاس هستم یا خلاص شده‌ام.»

ستاد مبارزات انتخاباتی وی نیز از پاسخگویی به خبرنگاران درباره آخرین زمان آزمایش منفی آقای ترامپ خودداری کرده است. این نگرانی وجود دارد که رئیس‌جمهوری ممکن است در هفته گذشته پیش از اعلام آزمایش مثبتش در ساعات پایانی شب اول اکتبر، عامل انتقال کرونا به ده‌ها نفر شده باشد.

مصاحبه لحظاتی پس از آن پخش شد که کمیسیون مناظرات ریاست جمهوری با اعلام شرکت نکردن آقای ترامپ در مناظره مجازی، دومین مناظره ریاست جمهوری را كه قرار بود در ۱۵ اكتبر برگزار شود، لغو کرد. آزمایش مثبت آقای ترامپ و بستری شدن او در بیمارستان بعد از مناظره اول، موجب نگرانی این کمیسیون شده بود.

ستاد مبارزات انتخاباتی آقای ترامپ از پاسخ دادن به این که آیا به استعلام کمیسیون مناظرات درباره نتیجه آزمایش کرونای ترامپ پیش از برگزاری مناظره پاسخی داده است یا نه، خودداری کرده است.

روز جمعه در شبکه ام اس ان بی سی، برایان مورگنسترن، از سخنگویان کاخ سفید، با اصرار بر وجود ملاحظات حفظ حریم خصوصی، از جواب دادن به این پرسش طفره رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی گفت: «شما توجه‌تان را به رویدادهای گذشته معطوف کرده‌اید.» «رویدادهای گذشته برای بهداشت عمومی حاوی اطلاع ارزشمندی نیست.»

رئیس‌جمهوری به فاکس نیوز گفت که قبل از بستری شدن در بیمارستان والتر رید که در آن مخلوط پاد‌تن شرکت داروسازی ریجنرون و نیز دگزامتازون دریافت کرد، «سطح انرژی او افت کرده بود» و «خسته» بود.

وی درباره درمان رجنرون گفت: «من داروی خاصی مصرف کردم که برایم معجزه‌آسا بود.» «من می‌خواهم آن را به رایگان برای همه کسانی که مشکل دارند، ارسال کنم.»

به نظر می‌رسد که رئیس جمهوری اعتراف کرده است که اقامت در بیمارستان و درمان دارویی پیشرفته برای این بیماری که تاکنون منجر به کشته شدن بیش از دویست و ده هزار نفر و آلوده شدن میلیون‌ها نفر دیگر در ایالات متحده شده است‌، برای اکثر آمریکایی‌ها قابل دسترس نیست.

وی گفت: «برای من بهبودی از کرونا بسیار آسان‌تر از شخصی است که دسترسی به این امکانات پزشکی ندارد.» و افزود: «یکی از پزشکان گفت که وضع من می‌توانست خیلی بدتر از این شود.... رمز (موفقیت) بزرگ من این بود که خیلی زود به آنجا رفتم.»

© The Independent

بیشتر از جهان