پومپئو: فشار حداکثری تا بازگشت ایران به میز مذاکره ادامه می‌یابد

ظریف: هدف تحریم‌های آمریکا «ناتوان‌سازی ایران در پرداخت پول غذا و دارو» است

فشار آمریکا تا دست برداشتن ایران از رفتار «شرارت‌آمیز» در منطقه ادامه می‌یابد-Giuseppe CACACE / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به تحریم همه بانک‌های ایران و قطع دسترسی کامل تهران به سیستم مالی بین‌المللی گفت: «فشار حداکثری تا دست برداشتن ایران از رفتار شرارت‌آمیز در منطقه و بازگشت به میز مذاکره ادامه پیدا می‌کند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته ۱۸بانک و نهاد مالی ایرانی را در فهرست سیاه قرار داد. این تحریم‌ها برمبنای فرمان اجرایی اعمال می‌شوند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دی‌ماه گذشته صادر کرد. این تحریم‌ها همه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با برنامه‌های موشکی و آنچه که «تروریسم» خوانده می‌شود را در بر می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا بر این باور است که تحریم‌های بیشتر، منابع مالی جمهوری اسلامی برای ماجراجویی‌های منطقه‌ای و تامین مالی «تروریسم» را کاهش می‌دهد.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هدف تحریم‌های آمریکا را «ناتوان‌سازی ایران در پرداخت پول غذا و دارو» عنوان کرد. او گفت که «ایرانی‌ها از این مرحله نیز عبور می‌کنند. اما تبانی برای گرسنگی دادن به یک ملت جنایت علیه بشریت است و آمران و مجریان این تحریم‌ها به عدالت سپرده خواهند شد.»

ظریف در حالی از «عبور ایرانی‌ها از این شرایط» سخن می‌گوید که در نتیجه سیاست‌ «نه‌جنگ، نه مذاکره»، و سوء مدیریت، بی‌کفایتی و فساد گسترده در اقتصاد ایران، بیشترین فشار بر دوش مردم ایران تحمیل می‌شود. اما وزیر امور خارجه ایران و دیگر مقامات تهران هچنان اصرار دارند که پیامدهای سیاست خارجی ناکارآمد و مداخله‌جویانه خود را به مردم ایران تحمیل کنند.

به رغم ادعای مقامات تهران درباره پیامد تحریم‌ها بر تامین مواد غذایی و دارویی در ایران، آمریکا تاکید دارد که این تحریم‌ها شامل غذا و دارو نمی‌شود.