چند نفر قربانی راست افراطی و برتری‌پنداران سفید‌پوست شده‌اند؟

«روسیه احتمالا از پشت پرده، گرایش‌های افراطی را تقویت می‌کند»

آقای ترامپ در جریان مبارزه انتخاباتی دور اولش فعالیت‌های گروه تنفر نژادی «پسران سربلند» (پراود بویز) را محکوم نکرد- John Rudoff / AFP

چاد وولف وزیر امنیت کشور ایالات متحده با اعلام نتایج نخستین ارزیابی سالانه تهدیدات داخلی این وزارت‌خانه گفت گروه‌های راست‌گرای معتقد به برتری سفیدپوستان همچنان خطرناک‌ترین تهدید برای امنیت داخلی هستند.

در گزارش آقای وولف آمده است: «به عنوان عضو کابینه نگران هرگونه افراطی‌گری خشونت‌بار هستم. البته بیشتر نگرانی‌ام از افراطیان خشونت‌گرای معتقد به برتری نژاد سفید است که در سال‌های اخیر در حمله‌های هدفمند و نفرت‌انگیزشان دست به آدم‌کشی زده‌اند.»

در سال ۲۰۱۷ وقتی جرمی جوزف کریستین در ایستگاه قطاری در پورتلند دو دختر سیاه‌پوست را آزار داد و علیه مسلمانان فحاشی کرد، عده‌ای سعی کردند مانعش شوند و بدین ترتیب دو مرد هدف ضربه‌های چاقویش قرار گرفتند و مرد سومی هم مجروح شد. در همان سال جیمز الکس فیلدزِ پسر با خودرو به جمعیت شرکت‌کننده در گردهمایی اتحاد راست‌گرایان در شارلوتزویل ویرجینیا زد و یکی از معترضان به نام هدر هه‌یر را کشت.

سال بعد رابرت گرگوری بوورز ۱۱ نفر را در کنیسه درخت زندگی در پیتزبورگ کشت و سال بعدش هم یک برترپندار نژاد سفید، با شلیک به مردم حاضر در فروشگاه والمارت در ال‌پاسو ۲۳ نفر را کشت.

از سال ۲۰۰۱ تاکنون دست کم ۱۱۰ نفر در جریان ترورهای داخلی راست‌گرایان کشته شده‌اند که بیشتر این حادثه‌ها زیر سر برترپنداران نژاد سفید بوده است.

درست پیش از انتشار این گزارش، گزارشی از درون وزارت امنیت کشور لو رفت که نشان می‌دهد این وزارت گزارش‌های اطلاعاتی و امنیتی را دست‌کاری می‌کند تا با دستور کار سیاسی دونالد ترامپ همسو شود. به ادعای این گزارش این وزارت‌خانه با دست‌کاری‌ گزارش‌ها نقش خشونت‌‌ برترپنداران نژاد سفید و دخالت‌های روس‌ها را در انتخابات کم‌رنگ‌ جلوه می‌دهد.

برایان مورفی افشاگر این گزارش در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس نیوز گفت از او خواسته‌ بودند بخشی از گزارشی راجع به برترپنداران نژاد سفید را طوری اصلاح کند که «خطر وجود آنان کم‌رنگ‌تر جلوه کند و نیز اطلاعاتی راجع به گروه‌های خشونت‌گرای چپ‌گرا به آن اضافه کند تا بیشتر به چشم بیایند.»

آقای وولف این اتهامات را رد کرده است.

او گفت: «به گمانم اگر به این گزارش دقت کنید می‌بینید که نام روسیه سی چهل بار در آن آمده است. پس اگر قصدمان کم‌رنگ کردن نقش روسیه بوده باشد به نظرم عملکردمان چندان خوب نبوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ در جریان مبارزه انتخاباتی دور اولش فعالیت‌های گروه تنفر نژادی «پسران سربلند» (پراود بویز) را که با مرکز حقوقی فقر جنوبی (اس‌پی‌ال‌سی) مبارزه می‌کردند، محکوم نکرد و از همان زمان گروه‌های معتقد به برتری نژاد سفید مورد توجه افکار عمومی جهان قرار گرفتند.

آقای ترامپ به گروه پراود بویز گفت: «کنار بایستید ولی آماده باشید.» این گروه فوراً این شعار را دستور برگزاری راهپیمایی اعتراضی از جانب رییس جمهور تلقی کرد. آقای ترامپ پس از خودداری از محکوم کردن گروه پراود بویز، سعی کرد افکار عمومی را متوجه انتیفا و جنبش «جان سیاه‌پوستان مهم است» کند، گروه‌های چپ‌گرایی که او برای پیشبرد اهداف حزبی‌اش آن‌ها را لولو خورخوره‌هایی خشن جلوه می‌دهد.   

پراود بویز گروهی نیمه‌مخفی است معتقد به برتری نژاد سفید که در رویدادهای کنش‌گران چپ‌گرا شرکت می‌کنند تا آنان را تحریک به نزاع خیابانی کنند.

خودداری آقای ترامپ از محکومیت پراود بویز بلافاصله انتقادات شدیدی را در پی داشت، هم از سوی منتقدان همیشگی‌اش و هم از طرف بسیاری از افرادی که دلسوز رییس جمهور بودند. چند روز بعد آقای ترامپ در برنامه «شان هنیتی» شرکت کرد و «همه برترپنداران نژاد سفید» از جمله گروه‌های کوکلوس‌کلان و پراود بویز را محکوم کرد.

گزارش آقای وولف صرفاً بر دیدگاه برترپنداری نژاد سفید تمرکز نداشت، بلکه در آن تهدیدهای خارجی برای امنیت ملی نیز بررسی شده است و نام روسیه نیز در آن به عنوان کشوری که «به احتمال زیاد بازیگر اصلی صحنه اثرگذاری پنهانی و تأمین‌کننده» اطلاعات غلط است آمده است.

گزارش وزارت امنیت کشور نشان می‌دهد روسیه با به راه انداختن پویش‌هایی برای پراکندن اطلاعات نادرست در فضای مجازی می‌خواهد بار دیگر بر ذهن رأی‌دهندگان آمریکایی اثر بگذارد و بی‌ثباتی را در این کشور افزایش دهد. هدف این پویش‌ها اغلب جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری است.  آقای وولف اعلام کرد به احتمال زیاد در به راه افتادن این پویش‌های پخش اطلاعات غلط، دست روسیه در کار است اما با این حال چین را بزرگ‌ترین تهدید برای ایالات متحده می‌داند.

در توییت روز سه‌شنبه آقای وولف آمده است: « چین بزرگ‌ترین تهدید راهبردی بلندمدت برای آمریکایی‌ها، برای میهن مان و برای راهی است که در پیش گرفته‌ایم.»

از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده، آقای ترامپ با این کشور سر ستیز داشته است؛ این ویروس را «چینی» خواند و بارها از این کشور با عنوان منشأ ضربه خوردن ایالات متحده از همه‌گیری یاد کرده است.

© The Independent