آمریکا یک گروه ملی‌گرای افراطی روس را تروریست خواند

این نخستین بار است که ایالات متحده، گروهی را که به برتری سفیدپوستان باور دارد در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد

آمریکایی‌هایی که با «جنبش امپراتوری روسیه» رابطه داشته باشند مشمول تحریم خواهند شد- OLGA MALTSEVA / AFP

برای نخستین بار در ایالات متحده، یک گروه افراطی معتقد به برتری نژاد سفید، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت.

مقامات دولت ترامپ روز دوشنبه «جنبش امپراتوری روسیه» را در فهرست سازمان‌های«تروریست‌ جهانی تحت تحریم خاص» قرار داد و در نتیجه این گروه یا تمام آمریکایی‌هایی که با اعضای آن معامله داشته باشند، تحت تحریم قرار می‌گیرند.

این اقدام نشان‌گر نگرانی فزاینده دولت آمریکا از گروه‌های سفیدبرترانگاری است که دارای ارتباط با عوامل خارجی هستند.

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده و ناتان سیلز هماهنگ‌کننده وی در امور ضد تروریسم، قرار دادن چنین گروهی در فهرست تحریم را «بی‌سابقه» خواندند.

آقای سیلز در نشست خبری مجازی با خبرنگاران گفت: «نخستین بار است که ایالات متحده گروهی را که به برتری سفیدپوستان باور دارد در فهرست تروریست‌های تحت تحریم قرار می‌دهد که نشان‌ می‌دهد دولت این تهدید را جدی گرفته است. در حال انجام اقداماتی هستیم، که هیچ دولتی در گذشته برای مقابله با این تهدید انجام نداده بود. جنبش امپراتوری روسیه هنوز در کار آموزش دادن گروه‌های همفکر نئو-نازی و سفیدبرترانگار در اروپا خیلی فعال است. می‌دانیم که از سایر کشورهای اروپایی عضوگیری کرده‌اند و به این کار ادامه می‌دهند.»

دولت آمریکا هم‌چنین رهبران این گروه استانیسلاو آناتولیه‌ویچ وروبیف، دنیس والیولویچ گاریف و نیکلای نیکلایویچ تروشچالف را مشمول تحریم‌های انفرادی قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مقامات ایالات متحده جنبش امپراتوری روسیه را متهم کرده‌اند که در اردوگاه‌های‌ خود در شهر سنت‌پترزبورگ روسیه به افراد نئو-نازی آموزش‌های شبه‌نظامی می‌دهد. این گروه متهم به آموزش دو سوئدی است که در کافه‌ای بمب‌گذاری کردند و تلاش داشتند در اردوگاه پناه‌جویان شهر گوته‌بورگ سوئد در سال ۲۰۱۶ بمب‌گذاری کنند.

وزارت خارجه ایالات متحده هم‌چنین اعلام کرد خبر داشته که جنبش امپراتوری روسیه، جزو نیروهایی بوده که در نبردهای جدایی‌طلبان هوادار روسیه در اوکراین شرکت داشته است.

اداره نظارت بر دارایی‌های خارجیان در وزارت خزانه‌داری ایالات متحده می‌تواند بر اساس تحریم‌های جدید تمامی دارایی یا املاک آمریکایی‌های مرتبط با این گروه یا دارایی‌های متعلق به آن را توقیف کند و از سفر اعضای آن به ایالات متحده جلوگیری کند. وزارت دادگستری ایالات متحده هم می‌تواند علیه تمامی افراد دارای معاملات مالی با این گروه یا اعضای آن به اتهام اقدامات تروریستی شکایت کند.

طبق اعلام وزارت خارجه ایالات متحده در گزارش سالانه تروریسم که در ماه نوامبر منتشر شد، از سال ۲۰۱۸ تروریسم با انگیزه قومی و نژادی در سراسر جهان افزایش نگران‌کننده‌ای داشته است که تیراندازی در کنیسه شهر پیتزبورگ ایالات متحده از جمله آن‌ها بود.

آقای سیلز در ماه نوامبر گفته بود: «می‌دانیم که گروه‌های سفیدبرترانگار و دیگر شبکه‌ها یا سازمان‌های تروریستی که انگیزه‌های نژادی دارند از ارتباطات فرامرزی برخوردار هستند.»

«می‌دانیم که در گردآوری و انتقال پول و در افراط‌گرایی و جذب نیرو به نوعی از سلف‌های جهادگر خود سرمشق گرفته‌اند و از همین رو وزارت خارجه در تلاش بوده تا برای مقابله جدی با این شبکه‌ها، شرکای خارجی آمریکا را که در مورد این تهدید با ما هم‌نظر هستند، بسیج کند.»

© The Independent