برتری‌طلبان سفیدپوست خود را انتیفا جا می‌زنند و تحریک به خشونت می‌کنند

صفحه «انتیفای آمریکا» در توییتر توسط گروهی از برتری‌طلبان سفیدپوست اداره می‌شد

درگیری اعضای راست افراطی و انتیفا در واشنگتن، ۶ ژوئیه ۲۰۱۹- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

توییتر یک حساب برتری‌طلبان سفیدپوست را که وانمود به نمایندگی «آنتی‌فا» می‌کرد تعطیل کرد. «آنتی‌فا» گروهی از کنشگران چپ‌گرا است که دونالد ترامپ آن‌ها را به خاطر ناآرامی‌های صورت گرفته در طول اعتراضات سراسری در آمریکا مقصر می‌داند. 

یکی از سخنگوهای توییتر گفت: «این حساب ناقض سیاست‌های ما در زمینهٔ سوءاستفاده از این برنامه و پخش هرزنامه، مشخصاً از طریق ایجاد حساب قلابی بود. ما زمانی دست به عمل زدیم که این حساب تشویق به خشونت کرد و قوانین توییتر را زیر پا گذاشت.»

به گفته توییتر، حساب قلابی @ANTIFA_US که از هوادارانش خواسته بود «پدر شهر را دربیاورند» مرتبط با یک گروه برتری‌جوی سفیدپوست به نام «هویت اروپا» بود. 

این در حالی است که هزاران عضو فیس‌بوک به گروه‌های موسوم به «عدالت برای جورج فلوید» افزوده می‌شوند که تاریخ تشکیلشان به پیش از قتل این مرد سیاه‌پوست غیرمسلح در هفته گذشته بازمی‌گردد.

این گروه‌ها با نام خود وانمود می‌کنند که می‌خواهند از جورج فلوید تقدیر کنند اما درواقع صفحاتی هستند که نامشان تغییریافته تا هزاران نفر را به پست‌های خصوصی خود جلب کنند. 

طبق داده‌های خود فیس‌بوک، یک گروه به نام «عدالت برای جورج فلوید» در ۳۰ روز گذشته بیش از ۱۷۷۳ عضو جدید و حدود مجموعاً ۱۸۶۰ عضو داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که این گروه بیش از دو سال پیش (در فوریه ۲۰۱۸) با نام «گلوبال آر اچ ال (گروه مردان و زنان)» تشکیل‌شده بود. 

افزایش ناگهانی اعضا به نظر زمانی صورت گرفت که نام آن به «عدالت برای جورج فلوید» تغییر داده شد — کمتر از ۴۸ ساعت پس از این‌که مرگ این مرد به برآشفتگی گسترده و توجه اینترنتی منجر شد. 

اما مدیر این صفحه که آن را در سال ۲۰۱۸ ایجاد کرد فردی به نام مارتین هکتور مورالس است که در پست‌های قبلی خود از الفاظ توهین‌آمیز نسبت به سیاه‌پوستان آمریکایی استفاده کرده است. 

او در روز ۸ آوریل از لفظ توهین‌آمیز «دیندا نافین» برای تمسخر سیاه‌پوستان آمریکایی استفاده کرد که حامی کارزار برنی سندرز در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب دموکرات بودند. 

آقای مورالس در صفحه فیس‌بوک خودش نوشته بود: «دیندا نافین‌ها ازیک‌طرف می‌گویند من رأی نمی‌دهم چون هیچ‌چیز را عوض نمی‌کند. از طرف دیگر می‌گویند ای‌بابا باورم نمی‌شوند برنی سندرزِ مار صفت ما را تنها گذاشت. می‌خواستیم اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست شود.»

کاربر دیگری که از مدیران صفحه «عدالت برای جورج فلوید» است، جی تد ام پرا نام دارد و او هم در صفحه فیس‌بوک خود حرف‌های تحقیرآمیزی درباره فرهنگ سیاه‌پوستان زده است. 

آقای پرا ماه گذشته نوشت: «ببخشید اگر خوشتان نمی‌آید اما رپرهای آفریقایی لاشخورهای فرهنگی هستند.» او در ضمن به «دموکرات‌های مرد سیاه‌پوست» حمله کرد که چرا به حرف فمینیست‌ها، جامعه دگرباشان جنسی و کوئیرها و «کمونیست‌ها» گوش می‌دهند. 

مدیر این صفحه زیر پست خود نوشت: «ترامپ ۲۰۲۰.» 

از تغییر نام این گروه فیس‌بوکی گه بگذریم، نظرات و پست‌های اعضایش سؤال‌هایی درباره انگیزه‌ها و واقعی بودن این صفحه که حالا نزدیک به ۲۰۰۰ عضو دارد مطرح کرده است. 

برخی از سایر گروه‌های فیس‌بوکی با نام «عدالت برای جورج فلوید» به نظر حقیقی می‌آیند. اما برخی دیگر به نظر برای این ایجادشده‌اند که به این وسیله ایجاد تفرقه کنند. 

فیس‌بوک در بیانیه‌ای گفت «هرروز میلیون‌ها حساب قلابی را مسدود» می‌کند و افزود که صفحه «عدالت برای جورج فلوید» که به نظرش رسانده شده موردبررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی این شرکت گفت: «فیس‌بوک سخنان نفرت پراکن و حرکات قلابی را نمی‌پذیرد. ما در حال تحقیق در مورد صفحاتی هستیم که به توجهمان رسانده شده.»

© The Independent

بیشتر از جهان